Quilt....

Är intresserad av att börja använda en quilt istället för en traditionell sovsäck under sommaren....och som extra förstärkning under vårens skidturer.

Just nu har jag en Marmot Hydrogen L som jag tycker är för varm(komf -1.4 C)

Modellen jag tittat på är i första hand Katabatic Gears "Chios" som ska ha en komfort på 5 grader och väga in på 456g.

Nu till frågan, vad är era erfarenheter av den typen av "sovsäckar" och har ni andra förslag på modeller?
 

Bilagor

  • small_Img-7672.jpg
    small_Img-7672.jpg
    12.5 KB · Visningar: 644
Jag äger sedan i början av vintern en Burrow från Hammock Gear (.com). De tillåter en mängd olika val såsom längd, bredd, färger, grader, uppknäppbar fotända. För sommartid kan det vara en idé att ha uppknäppbar, så man kan justera värmen enklare. Jag har även en från SnugPak som är av syntet och lite större o tyngre. Båda är sköna. Andra tillverkare jag kan komma på är Jacks R Better och Warbonnet Outdoors.

Köpte den primärt för hängmattan men har använt den med tarp och bivacksäck några gånger. Jag gillar det helt klart. Jag vrider mig rätt mycket när jag sover och det är lätt att släppa ut varmluft så där kommer bivacksäcken till nytta. Jag ser fram emot att prova det i kallare väder.

Ur viktsynpunkt lär det väl vara optimalt eftersom att den delen som saknas jämfört med sovsäck är den delen som isolerar minst, iochmed att den pressas mot liggunderlaget.
 
Erfarenheter jag har av quilt är stort sett positiva. De sovsäcksproblemen som en quilt löser är för mig klaustrofobikänslan och svårigheten att reglera värmen för att undvika att bli överhettad.
Vid kallare väder går det också reglera omkretsen av quilten så den bättre utnyttjar värmen i extra kläder man har på.
De små minus jag märkt är att när man vrider sig kan det läcka in lite kall luft, och man vill gärna ha något på eller under sig, det är inte så skönt att ligga med hud direkt mot liggunderlaget.
Naturligtvis måste man ha mössa och eventuellt en buff på när det är nere vid gränstempen för vad quilten klarar.

Jag har Enlightened Equipment Revelation för att maximera alternativen både när jag sover (quilt och filt) och annars (som isolerande lager under vind eller regnjacka, som cape att lägga över axlarna i lägret på kvällen).

Jag skulle valt en EE-enigmamodell om vikten betyder allt (ca 100 g mindre än Katabatik-modellen du ser på), EE-Revelation ger maximal mångbruk (fortsatt ca 50 g lägre i vikt om du väljer 800 cuin dun och ännu lägre om du väljer högre dunkvalitet) och jag skulle valt Katabatik om jag vill komma ner i temperatur under ratingen (de verkar ha effektivare system att hålla quilten på plats på liggunderlaget, bland annat dubbla spännen som förhindrar att kall luft dras in när man rör på sig.)

Lycka till med valet.
http://www.enlightenedequipment.com/quilts-1/
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...