Quilt?

Hej,

Jag har deras quilt 250, den utan under delen
- den modellen som du linkkar är med isolering hela vägen under dig och det ser jag inte nödvändig.

Funkkar bra med bra liggunderlag, mest jag använder den I hammock och där den är perfect.
- linorna jag tog bort för man trasslar in till dom och jag lyckades reva sönder en ögla.

Mvh Simo
 
Hej,

Jag har deras quilt 250, den utan under delen
- den modellen som du linkkar är med isolering hela vägen under dig och det ser jag inte nödvändig.


Mvh Simo

Hur menar du? Den isolerar inte hela vägen utan är justerbar.

Jag har en sån här, lätt modifierad:
http://www.backpacking.net/makegear/make-quilt/index.html
Har funkat väl i många år, gjort den lite bredare så att den kan användas oxå när man ligger på backen.
/p-a

Tror du en bredd av 150 borde räcka om man gillar att snurra runt?
 
Tror du en bredd av 150 borde räcka om man gillar att snurra runt?

Ett vanligt täcke till sängen är ju 120 cm, så 150 cm ska ju räcka till för den som har någorlunda normal kroppsbyggnad.

Quilt passar inte för alla, det är beroende på preferenser.
Det är dock perfekt för den som (likt mig):
Rör sig mycket i sömnen.
Ogillar klaustrofobikänslan i sovsäckar.
Vaknar flera gånger per natt med sovsäckhuvan över ansiktet.

Linorna som håller den på plats kan några uppleva vara i vägen och för andra vara helt nödvändiga för att det ska fungera med quilt. Linorna gör att risken för att släppa in kalluft minskar väldigt.

Lycka till med beslut om quilt. :)
 
Min quilt är 1,10 m bred. Det är lite för snålt när man ligger på backen. 1,5 m bör bli kanon!
/p-a
 
Hej

Jag stod i samma situation för ett tag sen. Slutade med att jag beställde deras comforter med följande modds:

- Bredare med 20 cm
- Mindre fyllning 250 g (är en varmsovare och kan som du säger ha dunjacka, mössa om det krävs)
- Vattenresistent dun (Tål mer funkt)

Det som fick mig att välja comforter framför quilt var:

- Mer flexibel (täcke när det är varmt och quilt när det är kallare)
- Man kan ha öppet nertill för att sticka ut en fot

Jag gillar inte heller sovsäckar då jag känner mig instängd. Rör mig mycket i sömnen.

Fick jättebra hjälp via mail från Cumulus.

Priset landade på 216 euro inkl frakt.

MEN jag har inte fått den än så kan inte uttala mig om det var "rätt val"

Återkommer när jag fått den!

Ps jag har inte heller testat varken quilt eller comforter tidigare Ds
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...