Quilt

Jag går med planer att införskaffa en lätt quilt för årets varmare perioder. Sover för tillfället i en Voyager light från Robert's och är mycket nöjd med denna. Dock är den väl varm för sommaren och väger in på strax över kilot. Det ska tilläggas att jag är väldigt varm av mig och ligger på en synmat 9. Längd 189 cm och vikt 90 kg för kroppen.

Någon som har goda erfarenheter av quilt och kanske kan komma med bra förslag? Inte gärna svindyr och gärna svinlätt:)
 
Själv använder jag min Western Mountainering Summerlite (comfort T +2) som en guilt. Summerlite har hellångt blixtlås, som jag oftast har helt öppet, den fungerar då som ett vanligt täcke. På natten blir det oftast vid klart väder ganska mycket kyligare. Då är det bra att kunna dra igen blixtlåset för att slippa kalldraget. WM Summerlite väger endast 600g. Tyvärr är den inte så billig.

LarsÖ
 
Ja Summerlite är lite väl dyr. Då kanske det skulle bli billigare att låta sy upp en anpassad quilt via Robert´s. Men det måste väl finnas dugliga alternativ i handeln. Det är inte främst någon gramjakt det handlar om utan mer ett svalare alternativ till nuvarande sovsäck. Att vikt och volym blir mindre kan ses som en välkommen bonus:)

Jag sover precis som dig ofta med sovsäcken till stor del öppen och har där funktionen som hon en quilt. Att jag sedan har ett liggunderlag som isolerar rejält leder till slutsatsen att jag kan kapa lite i sovtäckets underdel. Valet av Expeds synmat 9 är av helt komfortmässiga skäl. Jag har provat med ett flertal olika uppsättningar underlag men kommit till den slutsatsen att just den vikten är värd att bära. Jag sover himmelst mycket bättre än med något annat och detta gör dagar och nätter så mycket mer njutbara.
 
Jag har en Ukhammocks topquilt som jag köpte i våras, överfylld med 50 gram dun.

http://ukhammocks.co.uk/shop/articl...iJzAEPVuPmX682xbuBnup&shop_param=cid=4&aid=7&

Mycket nöjd med denna, sovit säkert 40 nätter i hängmatta o kåta och den har hållt mig varm o go från -6 till +15 (med lämpliga kläder under då förstås). Nu sist i kåta frös de andra i sina säckar (ME dun 0graders säck, Roberts.pl dunsäck) fast de sov med ylleunderställ, mössor och termojackor. Själv var jag så varm så jag kunde ligga med quilten som täcke utan mössa/termojacka de flesta nätterna:)
Bra pris, låg vikt och smart lösning på halsstramning. Enda nackdelen hittills är att väven inte är särskilt vattenavstötande. Frihetskänslan jämfört med trånga sovsäckar är milsvid.

Har även köpt en dunhuva
http://www.zpacks.com/accessories/gooosehood.shtml
för de riktigt kalla nätterna.
 
UKHammocks tq ser fin ut. Du beställde från deras sida? Och vad landade prislappen på totalt? Priset för denna är acceptabelt men det får inte gärna bli dyrare.

Fler förslag värda att kika närmare på?
 
UKHammocks tq ser fin ut. Du beställde från deras sida? Och vad landade prislappen på totalt?
Jag beställde direkt från hemsidan. Ägaren Mat mailade snabbt och ställde följdfrågor, bla om färg som jag missat att speca. Kostade om jag kommer ihåg rätt 160pund inkl frakt med överfyllnaden. Fick hem den inom 10 dagar från beställningen dessutom...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.