Pultaturer med malamute

Planerar vinterturer med två alaskan malamuter med varsin pulka.
Är det nödvändigt att hålla sig till vältrampade leder pga att det möjligen blir för kämpigt för hundarna om de sjunker ner för mycket i snön?
Skriv gärna också om era övriga erfarenheter!
 
Leder underlättar!

Hej,
Om du nu skall göra en fjälltur tror jag inte lös, djup snö blir något jätteproblem. Ofta är det tämligen hårt före på kalfjället. I värst fall kan du ju åka först och spåra. Dock drar säkert dina hundar betydligt bättre om de har en led att följa. (Rent mentalt alltså) Ett säkert tips är väl att du tränar dina hundar en hel del innan du drar iväg.
I vintras var jag själv på fjälltur med tvenne Siberian Huskys. Så länge de hade en led att följa gick det som f-n. Men utan led blev det förvisso lite jobbigare men framför allt blev de lite förvirrade när de inte visste vars de skulle någonstans.
Ha det från FuluFreak
 
Pulka

Jag gjorde i vintras en veckolång tur med två vorsteh som drog varsin pulka med ca 30 kg i varje. Vi följde lederna men de var för det mesta täckta med nysnö, upp till ca 3 dm. Jag slet nog mycket mer än hundarna i nysnön. Vissa bitar var det alldeles för litet snö, nästan barmark, och det var nog jobbigare för hundarna än nysnön. Dessutom slets pulkorna mycket. Vad man ska tänka på när det är lössnö är att se till så att pulkorna inte är framtunga, så att de gräver ned sig. Jag körde dagsetapper på ca 30 - 35 km, utan att slita ut vare sig mig eller hundarna. Om man som i mitt fall har hundar som är så tränade att de orkar med en veckas ripjakt i fjällen, så klarar de också av en veckas pulkdragande. Beträffande att gå rätt väg så lärde hundarna sig snabbt att följa ledkryssen när inte leden var upptrampad.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Katti83 Alaskan Malamute, fördelar/nackdelar? Hundsport 34
mattiasland Alaskan malamute Hundsport 34
Razzle-Dazzle Hur mycket kostar en Alaskan Malamute? Hundsport 27

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.