Prylarna gör fiskaren

Plitade just ner ett extremt prylfixerat svar till en av de andra trådarna och kom osökt att tänka på en av mina garderober. En gång i tiden ägde jag ett flugspö, en flugrulle, en fluglina o en flugask. Jag fiskade då ca 100 dagar per år. Nu är garderoben full, medan fisketurerna känns mer som tillfällen i undantag. Är det möjligtvis så att prylarna faktiskt inte är så viktiga? Kanske motverkar de till och med sitt eget syfte?

Timman är sen och tankarna långt borta, men kanske finns det någon poäng i resonemanget?
 
I...

mångt och mycket så stämmer det ovanstående in på mig med, kommer ihåg tidiga fisketurer med ett par drag, glasfiberspö och en abumatic med alldeles för lite lina på, men lik förbannat så så fick man fisk och hade hur skoj som helst...

Men med tanke på att jag har fiskat mer eller mindre sen jag var tre år (pimplade upp mina första Abborrar då) så ser jag det inte så konstigt att ett av mina större intressen har renderat i en något mer förfinad och kvantitativ utrustning än den jag inledde karriären med:)...någon form av sublimering kanske, med tanke på att fisketillfällena är betydligt färre numera...

/Anders B
 
Håller helt med.
När man inte får tillfälle att fiska blir det lätt att man sätter sig vid flugbindarbänken eller besöker någon välsorterad butik och bara gluttar. När man väl var vid vattnet öppnar man sin ask och 140 nya mönster skriker åt att få bli prövade. Hur i all sin dar vet man vilken fluga man ska använda? Hur vet man vad som är bäst, väst eller midjeväska eller ingen väska alls?

Jag har börjat fundera i samma tankar. Kanske är "less more"? Jag tror det och har (kanske för att få drömma mig bort lite) börjat en liten reform i min garderob.
Jag gallrar bland flugmönstrena som finns i mina askar, jag sorterar ut onödiga prylar ur min väst (som får läga sig i malpåse till en snart egenkomponerad midjeväskas fördel...) och organiserar mitt fiske så att man kan börja satsa på en UL-variant.

Ni kan se mitt förslag till flug-asks-innehåll på min tråd om favoritflugan.

tight-lines
 
Men i all forntidsromatik så får man inte glömma att när man var 14 bast så hade man tid till fiske och sånt på allvar, inga fåninga jobb och annan skit som störde.. Anledning till att man har mer prylar nu är tillgången på pengar och att man samlar på sig under åren. Men visst tror jag på att rippa sina prylar och satsa på mer fiske mindre prylar, UL-fiske e det som gäller!!
 
Bra fråga!
(var det svaret på mitt inlägg om telekopspö du syftade på?)

Efter att jag skrivit det inlägget så drog jag med vänner till sörmlandskusten för att fira nyår - med ovan nämnda teleskopspö (kort, köpt för 199 pix på stadium i Kiruna)och abumatic i packningen. På väg sprang jag in hos 'Berras sportfiske' i Sthlm och blev proffsigt ekiperad med två drag för havsöringsfiske - en helt ny erfarenhet för mig.
Och dag två slog det till!! I den grunda viken bakom stugan! Medans jag under gott och väl 20 minuter stod och pulade med den största (tja, och första..) havöring jag sett, mitt korta teleskopspö och min 0.20-lina från -00 eller nåt, hann jag nog tänka att DEN bilden ska jag slänga in i forumtråden, jämte bilder på fjällröding i Sarek, öring på Nya Zeeland och den där 1,3-kilosaborren från i höstas - samtliga bilder där min risiga utrustning figurerar.
Sen gick det som det gick - firren gjorde en vändning och lyckades spotta ut kroken.

Men spöt hade gjort sitt! Den gamla kapslade haspeln hade definitivt gjort sitt, kastat tilräckligt långt, helt trasselfritt som vanligt. Till och med en gamla linan hade hållit för den långa fajten. Kroken gick att spotta ut, men den var det enda som var nytt och fräsct i sammanhanget, bytt redan i butiken på inrådan av säljaren (som dessutom trimmade av 0,8 mm på luddet för att få den perfekt!).

Orutin helt klart, men oavsett hur rutinerad man är, och hur ball utrustning man har så tappar man väl en 4-kilos öring ibland? Och oavsett vilken utrustning man kör med är jag övertygd att det absolut mest avgörande för fiskelyckan är att man har prylarna i sjön, resten bidrar bara till nyanser. Åtminstone vad gäller själva fångstlyckan. Jag har fångat gädda på både hemmasnidad wobler och krokförsedd senapstub.

Däremot är jag den första att hålla med om att prylar i sig, inom det gebiet man snöat in på, kan göra en gosse hur lycklig som helst. I mina yngre år läste jag Napp och Nytt tills jag kunde färgkoderna utantill, band flugor av allsköns garnstumpar och slipade krokar tills fingrarna blödde. DET intresset har jag inte kvar, men jag fiskar fortfarande gärna, och njuter av det varje gång. Och fasen vet om jag inte får mer fisk nu för tiden..

/Per

p.s. - hade jag haft en håv så hade jag inte stått och lirkat i 20 minuter, så visst..


[Ändrat av fson 2004-01-05 kl 13:01]
 
fiskar inte så mycket och annvänder gamla skitsaker
(den rullen jag annvänder nu har dragit upp några tusen abborar :) )
men gillar det ändå

bästa fisket var nog ändå vid badbryggan med två meter lina en krok och badbyxor
på med en bit mussla och dyk ner och vifta med det framför nosen på abborarna
förbannat roligt

men det gäller nog att göra både och
en del "svår" fiske
och en del enkelt roligt fiske
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lausvik Hur gör ni med kaffet? Fiske 15
johang88 hur gör ni som spinnfiskar? Fiske 14
horten Vad gör de olika bromsarna på en multiplikator-rulle? Fiske 8
Björte Vad gör jag för fel? Fiske 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.