Prylar från Simond. Är det något att ha?

Hade lite tid över idag och åkte för första gången till sportvaruhuset Decathlon för att inspektera klättersortimentet. Tanken var att bunkra upp lite nya prylar inför utesäsongen.

Hittade lite kända märkesprylar, främst från Petzl och BD, men även en hel hög saker från Simond`, som jag aldrig hört talas om tidigare.

Billigt var det ju, bland annat hade dom QD's för 109 spänn, med och utan wiregrind. Men jag tyckte grejerna kändes... sådär. Speciellt skruvkarbinerna kändes tråkiga. Deras klätterdojor var också av tveksam kvalité, men har du små fötter kommer du undan för 399:-. Bra pris för det man får, kanske?

Vad har ni andra för erfarenhet av detta märke?

(Ps. Kan tipsa om att dom har en helt ok repväska för det överkomliga priset 159:-, för att inte hata för mycket på denna fina butik)
 
Det är ett gammalt, chamonix familje företag, jag har och har haft både isyxor, stegjärn karbiner av olika slag, bra kvalitet. skoj att det kommit till sverige!
 
Hade lite tid över idag och åkte för första gången till sportvaruhuset Decathlon för att inspektera klättersortimentet. Tanken var att bunkra upp lite nya prylar inför utesäsongen.

Hittade lite kända märkesprylar, främst från Petzl och BD, men även en hel hög saker från Simond`, som jag aldrig hört talas om tidigare.

Billigt var det ju, bland annat hade dom QD's för 109 spänn, med och utan wiregrind. Men jag tyckte grejerna kändes... sådär. Speciellt skruvkarbinerna kändes tråkiga. Deras klätterdojor var också av tveksam kvalité, men har du små fötter kommer du undan för 399:-. Bra pris för det man får, kanske?

Vad har ni andra för erfarenhet av detta märke?

(Ps. Kan tipsa om att dom har en helt ok repväska för det överkomliga priset 159:-, för att inte hata för mycket på denna fina butik)

Simond är ett av Decathlons egna märken. Har ett par byxor av dom och en HMS-karbin som båda fungerar utan anmärkningar. Quickdrawsen och Skruvkarbinerna håller jag med ser tråkiga ut, men gissar på att de sparat pengar genom att inte ge någon ytfinnish.
 
Simond är ett av Decathlons egna märken. Har ett par byxor av dom och en HMS-karbin som båda fungerar utan anmärkningar. Quickdrawsen och Skruvkarbinerna håller jag med ser tråkiga ut, men gissar på att de sparat pengar genom att inte ge någon ytfinnish.

Simond är inte ett av decathlons egna märken, det är som sagt ett chamonix baserat familje företag som tillverkat klätterutrsutning i säkert 100 år. Men nytt i sverige. (grundades 1860 enligt deras sida..)
 
Har minst en Simondkarbin (HMS) sen "långt" tidigare, tror den är köpt på addnature. Verkligen helt OK.
 
Simond är ett gammalt klassiskt märke. Har några vanliga karbiner, Simond Cliff köpta -91 samt några isskruvar köpta hos L-G Johansson. Inget att anmärka på dem.
 
Allt är dessutom CE och EN märkt helt enligt alla regler, så det är som sagt nog bara finishen som du inte behöver betala för :)

Decathlon planerar dessutom för en affär på Barkarby handelsfält, men jag har ingen aning om när den ska vara klar.
 
Spännande. Verkar alltså inte vara någon som hittills har något att klaga på, förutom att finishen inte riktigt känns som på dyrare märken. Som sagt har dom rätt hyggliga priser på prylarna, och en del saker (som jag inte hänger mitt liv i), som till exempel repsäcken kändes mer än okej att lägga slantarna på.

(Dessutom sålde Decathlon rep på löpmeter, både semistatiskt och dynamiskt. Från Beal. Tummen upp för det.)
 
Jag är glad för att Simond skorna passar mina fötter helt perfekt. Jag tycker inga att de slits snabbare än dyrare skor på mina fötter. Jag märker ingen skillnad mot dyrare skor vad det gäller prestation, men jag kanske inga har så utvecklad fotarbete? Passformen är viktigast för mig och de passar mina fötter perfekt.

Vad som är kanske mer intressant för tråden är att jag har ett 35 meter Simond rep som jag köpte för användning inomhus. Det var i alla fall då det billigaste repet jag kunde hitta. Man kan tycka att man inga ska snåla när det gäller rep men när jag gjorde lite sökningar så såg det ut som om Simond är ett pålitligt märke som håller vad de lovar utan att vara billiga kina kopior. Jag har haft repet några månader och den tar fall som vilken annan... När det gäller sportklättring så faller jag i mina rep, inte bara hänger, och den gör sitt jobb som den ska. Min flickvän upplever den som lite stum vid ledfall om jag, som är betydligt tyngre, säkrar henne med GriGri. Med vanlig broms (BD Guide) så är det inga problem. Som sagt så har jag bara haft repet i några månader, så slitstyrka kan jag inga yttra mig om ännu, men än så länge så är jag väldigt nöjd med repet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bellasoda Prylar upphittade vid Bistaberget Klättring allmänt 0
Ocean Glömde lite prylar på Brappersberget (lyse kyrka), någon som hittat dem? Klättring allmänt 0
ctve8n Köpa lite prylar - ge mig tips på butiker Klättring allmänt 15
sfrge Stulna prylar vid Ågelsjön. Klättring allmänt 2
bjornlindgren Förlorade prylar Klättring allmänt 0
fson Prylar i Prag? Klättring allmänt 14
mattiase Upphittade prylar i Häggsta Klättring allmänt 0
nippe_n Prylar på internet? Klättring allmänt 5
Billiga prylar på nätet? Klättring allmänt 5
Visenten Är vägen till Haegefjell öppen ännu? Klättring allmänt 21
Djurmo Är detta en brant promenad eller klättring? Klättring allmänt 29
Klippsmurfen Motivation är underskattat Klättring allmänt 7
Lakritsglass Är det här rätt skor för mig? Klättring allmänt 29
lobo2me nån som vet nån som är bra på att sätta upp ljusslingor? Klättring allmänt 10
Mezzner Vad är det mest udda ni mellansäkrat med? Klättring allmänt 19
Mezzner Vilken är klippan? Klättring allmänt 7
Mike C Hur länge är det ljust dynget runt i Loften? Klättring allmänt 9
Frigrön Er väg till den klättrare ni är idag Klättring allmänt 1
seon Vilka klätteresmål är ett måste? Klättring allmänt 27
Lantbo Vad är viktigast titta på en sele? Klättring allmänt 23
magwo Varför offset-kilar är så bra Klättring allmänt 16
johnliungman Är chockbelastning en myt? Klättring allmänt 55
zardoz Vad är klättring för dig? Klättring allmänt 14
Iggle Nybörjare: Hur vanligt är det med träningsvärk i fingrarna? Klättring allmänt 12
embl Vilken disciplin är bäst? Klättring allmänt 12
Visenten Är Korpberget i skick? Klättring allmänt 10
embl Är det någon som använder häxor? Klättring allmänt 15
fleetech Någon som är sugen på Kamraträddningskurs? Klättring allmänt 0
magwo Fallfaktor, hur mycket är dåligt? Klättring allmänt 5
johnliungman Hur bra är tricams? Klättring allmänt 9
realout Kilar o Cams - vilka är bäst? Klättring allmänt 33
Rabadab Någon som är i El Chorro närmaste veckorna? Klättring allmänt 0
peter1959 Klättrare är glömska...? Klättring allmänt 12
JonasPon John Bachar är död Klättring allmänt 0
seon Var är klättrarna? Klättring allmänt 13
per162 Är det torrt på Grönbrinksberget? Klättring allmänt 5
Rimfrost_i_skägget Är en leds grad anpassad efter säkringsätt? Klättring allmänt 22
FR123 Är det någon som är lika blåst som jag?... Klättring allmänt 34
Bettega Ska köpa repbroms. Är nya Petzl Reverso 3 bra? Någon som prövat? Klättring allmänt 0
Ripzaw Är nybörjare, har en skofråga. Klättring allmänt 4
Annika Sedin Vilken är högst klätterväggen i Sverige/norden? Klättring allmänt 13
nicemd Stockholmsföraren är här! Klättring allmänt 4
utemänniska Vilken kamkil är bäst? Klättring allmänt 38
sladdis Skor som är bra för sprickor?? Klättring allmänt 18
isakalbertsson är det någon som har förare till Riglos i Spanien? Klättring allmänt 0
schweingaard Vilken klättersko är att föredra? Klättring allmänt 7
Avslzyx Vad är ett boulderinsteg? Klättring allmänt 8
dannemannen Vad är skillnaden mellen en dyr och en billig karbin? Klättring allmänt 18
josefsson Mer är klättring på kullen? Klättring allmänt 1
PeterWelzien Vad är "leapfrogging" och fasta rep? Klättring allmänt 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.