Proviantering längs Kungsleden?

Hej!

Har planerat en liten vandring i sommar, med hjälp av alla fina förslag här på utsidan. Vi kommer att knata:
Abisko - Vistas - Nallo - Tjälkta - Sälka - Singis - Keb FS - Nikka.

Jag är ny i detta område, så jag tänkte höra lite om och hur man kan proviantera under vägen? Vi skall vara ute i 11 dygn och det blir en hel den mat att bära på.
 
Hej!

Vistas och Sälka har proviantförsäljning och på Kebnekaise fjällstation finns all service. Nikkaluokta har restaurang och även proviantfsg. På vägen från Keb till Nikka kan du även köpa kolgrillade renburgare eller nygräddade våfflor med hjortronsylt och kaffe vid Ladtjovagges östra båtlänning.

Bertil
 
Varannan stuga

Jag tror att STF har som pricip att man skall kunna proviantera i varannan stuga ungefärligen. Men på hemsidan, som angetts ovan, finns detaljerad info om respektive stuga, dvs även om de har försäljning eller inte. Kolla under boende/sök fjällstugor....
 
svar

På eran tur så passerar ni även Alesjaure som har proviantförsäljning. Vistasstugan har väl enligt min erfarenhet ett mycket litet sortiment, typ mest chokladkakor, medan Sälkastugorna har ett stort sortiment. Mitt tips är att komplettera er proviant i Sälka efter halva turen.

Angående turbeskrivningen så verkar det väl mest logiskt att gå till Sälka när ni kommer från Vistas/Nallo, ska ni alltså gå "tillbaka" till Tjäktja för att gå över passet och sen vidare till Sälka ?

MVH Mats
 
Inte Tjäkta

Mats, det är klart att vi inte skall gå tillbaks till tjäkta, det var bara jag som inte använder huvudet när jag skirver :) . Självklart går vi från Nallo till Sälka!

Vet man att stugorna alltid har proviant, så man inte kommer dit och så råkar det vara slut, kommer om 3 dar eller nåt sånt. Så man får ligga och knapra på liggunderlaget.

/n
 
proviant

Jodå, jag har själv legat 4 dar i Sälka och knaprat upp halva liggunderlaget i väntan på mjukost på tub.... skämt å sido, så brukar det mesta finnas även under högsäsong. Jag har inte själv handlat så extremt mycket men nog bör man kunna lita på att det finns.

Har nån varit med om att det tagit slut så att utbredd svält uppstod ?

MVH Mats
 
Varför inte Tjäktja - och varför Alesjaure?

Hej!

Lite förbryllad över inläggen.....

Varför skall man inte kunna gå som ursprungsförslaget? Nallo - Tjäktja är en trevlig etapp! Att man sen kan gå till Sälka är väl känt - utan att passera Alesjaure???

Har det blivit något "feltänk", eller ?

... undrar Bert
 
Unna VIstasas

Tänkte bara göra ert vägval ännu roligare genom att föreslå ett alternativ :från Alesjaure genom Unna Vistasas ,en helt underbar liten dalgång mellan Kungsleden och Vistasvagge. Högst upp , strax efter pasströskeln en bananformad sjö inklämd mellan höga berg. Man passerar sjön på blockmark på dess södra sida, inga problem, resten av vägen mestadels lättvandrad. När man når dalens östände har man en vidunderlig vy över Vistasvagges övre delar som Mats Frank har beskrivit tidigare. Fortsätt på Vists södra sida fram till StourRäitavagge.
 
Proviantering, september

Hur länge är stugorna öppna (t ex Sälka) för proviantering? Första halvan av september?

/Rasmus
 
Om provianten tar slut får man vänta LÄNGE

Efterssom leveranser till stugorna sker på vintern så är det bara att invänta vintersäsongen om provianten tar slut.

En och annan vara kan u vara slut, men urplockat har jag aldrig sett det. STF har en del erfarenhet av detta.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Evajar Proviantering i Jotunheimen Fjällvandring 6
hannulan Proviantering i Stensdalen och Gåsen Fjällvandring 4
Panodia Proviantering Kungsleden off-season Fjällvandring 4
Fröken Envis Proviantering Kungsleden Fjällvandring 6
brigas dyr båttransport längs Kungsleden? Fjällvandring 54
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Pappan Vaden längs Nordkalottleden Fjällvandring 8
pal2 Tältövernattning längs vildmarksvägen Fjällvandring 6
MartinVandrar Extra dagstur? Längs med Saltoluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 2
hedtjarn Trailrun längs Kungsleden - packning? Fjällvandring 7
Ralphandersson Spektakulär vandring/topptur längs vägen Kiruna-Lofoten Fjällvandring 6
Pappan Tips längs Tarralouppal - Sarves - Lullihavagge - Kvikkjokk Fjällvandring 6
gunwen Vandring längs Höga kusten med krav på säng Fjällvandring 3
Valpish Vandringskompis(ar) längs med fjällkedjan. Fjällvandring 0
NaturBoel Mycket folk längs Jämtlandstriangeln i september? Fjällvandring 12
Norris Stigen från Kvikkjokk längs Tarraätno? Fjällvandring 4
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
josia Broar längs stigen in i Sarek från Suorva Fjällvandring 5
rimn Stugor längs Padjelantaled inte i STF:s regi? Fjällvandring 10
Karpaterna.se Tips på dagsturer längs sträckan Vakkotavare-Singi-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 4
4000mil.se Kortare vandringar längs Vildmarksvägen Fjällvandring 0
Henkenorstrom35 Sommar vandring längs hela Kungsleden Fjällvandring 2
Drömmaren Funderar på tur längs Kaitumjåkka Fjällvandring 1
NAB Uphittade glasögon längs leden Tänndalen-Skedbrostugan Fjällvandring 0
easker Vandra längs Sitojaure? Fjällvandring 3
Danoise Vandring & Fiske längs Kungsleden Fjällvandring 10
viktorpettersson Vandring längs Cievrragorsa? Fjällvandring 18
aksello vad finns det för utbud på butikerna längs kungsleden och hur är priserna? Fjällvandring 5
Harald Cederlund Möjligheter att proviantera längs med Padjelantaleden Fjällvandring 7
Blaufish Broar längs Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 3
joelpap Vandra längs med Sitoätno (Sitoälven) ? Fjällvandring 6
mler Vandringstips längs hela fjällkedjan Fjällvandring 88
Pappan Tips längs Staloluokta - Njåtjos - Kvikkjokk Fjällvandring 12
philip5 Fjällvandring längs Kungsleden och Kebnekaise Fjällvandring 15
Öhrnell Måste man vada längs Kungsleden Fjällvandring 11
millimeter Mobiltäckning längs Abisko-Mårma-Tarfala Fjällvandring 15
millimeter Toppar längs Abisko-Mårma-Tarfala Fjällvandring 0
hegeland Vandra längs Sitojaure? Telefon i Rinim och Nammatj? Fjällvandring 4
jenso H2O längs kungsleden Fjällvandring 2
fnöskticko Skurdalsporten och vidare norrut längs gränsen Fjällvandring 0
uffe1 Skidtur längs kungsleden. Fjällvandring 1
hegeland Aktiviteter längs Storlien-Östersund i början av Nov? Fjällvandring 0
Bulingen Mobiltäckning längs Kungsleden Fjällvandring 18
underdoggy Vandring med hund längs kungsleden! Fjällvandring 5
Ulf.N Fiske längs följande rutt! Fjällvandring 9
1145 Broar längs ledsystemet i jämtlandsfjällen Fjällvandring 3
andrevs Newbeefråga: Vatten längs kungsleden. Fjällvandring 5
Tovetjarn Vad anser Ni om mtb längs t ex kungsleden? Fjällvandring 2
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
Fotmannen Någon med erfarenhet av södra Kungsleden (Sälen - Åre) Fjällvandring 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.