Problem med ullunderställ

Hej gänget.

Är ute efter lite tips på underställ som inte är av merinoull.

Är det någon som använder något annat?

Jag har en toppenfint underställ från Icebreaker som jag hade på senaste vandringen, men jag Tokigt på allt kliande.
Svårt att vara bekväm och njuta när det stundtals kryper i hela skinnet på mig och jag efter en dag får utslag.

Har någon något tips på vad jag kan ha under för att slippa detta? Trivs ju grymt bra med ullen i övrigt, funktionsmässigt.

Ska ut i 9 dagar i augusti och vill inte klia sönder mig :p

Tack på förhand :)
 
Jag använder Ullmax Micro set när det inte är jättekallt eller då jag kommer svettas mycket. Som alla syntetunderställ så luktar det mer än ull men i övrigt så är det ett riktigt bra och prisvärt ställ.

Ullmax har även ett ställ som heter Merino Super Soft och som har ett lager syntet närmast huden och ett lager merino utanpå. www.ullmax.se/webshop/men


Till vardags använder jag även långkalsonger i siden från SidenSelma.
Det kanske skulle vara nått om du inte behöver ett så varmt underställ eller så kan det funka att ha under ull stället.
 
De långkalsonger jag har är gjorda i ganska tunt siden, så de torkar snabbt och värmer bra förhållande till hur tunna de är, de kan dock inte mäta sig med lite tjockare ull. Luktar inte, precis som ull, men mer som bomull när det gäller mjukhet och känsla mot huden. Slitstyrkan är förvånansvärt bra, jag har kortkalsonger som jag använder till vardags och de har hållit mycket längre än jag trodde att de skulle göra, lite mer än två år.
 
HHs superunderställ kan man ju skölja upp och torka under natt, har själv gått några 10 dagars med två superunderställ och visst luktade de före tvätt men inte efter. Kliar inte på mig men det gör inte merinounderställ heller på mig. Tro är ibland viktigare är riktigt kli.
go tur
 
Jag gillar bambuunderställ. Tunna lätta och förvånansvärt varma. Absolut inget kliande.
Finns oftast i butiker med ekologisk inriktning.
Läs mer om egenskaperna på den här sidan som var en av de första som dök upp när jag sökte.
http://www.bambubutiken.se/product.html/understall-i-bambu-herr?category_id=43
Beskrivningen av egenskaperna stämmer till 100%.
Torkar dessutom ganska snabbt om dom skulle bli blöta.

Ull är nog varmare men inte lika bekvämt att ha på sig
 
Ull som kliar

Jag har haft problem med ull som kliar trots bra fibrer men nu köpte jag Dry & Warm senast i en butik i Vilhelmina. 699:- för över och underdel och det har aldrig kliat samt fungerar bra sommar som vinter

Jag har provat över och underdel i viskos också (bambu som det heter ibland) och det är helt ok förutom att torktiden är betydligt längre, längre än bomull också så det torkar knappast över natten tyvärr.

Ullmax har jag provat men det gick inte alls, dålig kvalitet samt kliar otroligt mycket på mig personligen men det varierar säkert.
 
Jag upplever definitivt att bambu torkar långsammare än bomull.

Tvättar jag en t-shirt i bomull och en i bambu med samma tjocklek och låter dom hängtorka så tar bambu t-shirten ungefär 1,5 gånger så lång tid på sig att bli torr. Men blöta bambuplagg är mycket skönare ha på sig än blöt bomull, det är inte alls samma klibbiga känsla. Bambun kan vara förvånansvärt blöt innan det börjar kännas obehagligt och funkar därför bra att träna i.

Vintertid använder jag undertröja av bambu så gott som dagligen, det är väldigt sköna och behagliga plagg men inget jag skulle vilja försöka torka i fält.
 
Kan vara värt att prova både olika märken och materialblandningar när det gäller ull. Jag upplever personligen en tydlig skillnad mellan Aclima, Woolpower, Icebreaker, Houdini mfl.

Den blandning av silke och ull som Houdini använder i vissa av sina plagg känns i alla fall mot min hud betydligt mjukare och finare än de andra jag provat. Därtill dock sagt att jag även pallar de flesta andra fabrikat utan större besvär, är bara att just denna ull/silkesblandning känns ännu skönare och mjukare.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.