Problem med sovsäck!

Jag var ute på en vinterfärd för inte så länge sedan och använde mig av en haglöfs sovsäck även min kamrat hae en haglöfs sovsäck och båda var för kallare temperaturer. Vad vi upptäckte var att dragkedjorna var värdelösa, de fastnar ständigt och kräver ansträngning för att stänga, jag anser att man inte har råd med att sitta och pilla med dragkedjorna mitt i natten när det är -30 grader! Jag undrar om det bara är vi som upplevt dessa problem med haglöfs dragkedjor?
 

avslutad210712

Gäst
Vi har två av Haglöfs billigare säckar och det är problem med dragkedjorna när man skall öppna säckarna. Går inte att öppna om man inte använder båda händerna. Däremot löper dragkedjorna utan problem både när man stänger och har fått början på öppnandet.
 
Bearpaw; sa:
Jag var ute på en vinterfärd för inte så länge sedan och använde mig av en haglöfs sovsäck även min kamrat hae en haglöfs sovsäck och båda var för kallare temperaturer. Vad vi upptäckte var att dragkedjorna var värdelösa, de fastnar ständigt och kräver ansträngning för att stänga, jag anser att man inte har råd med att sitta och pilla med dragkedjorna mitt i natten när det är -30 grader! Jag undrar om det bara är vi som upplevt dessa problem med haglöfs dragkedjor?

Jag har en zleep 5x med så stora dragkedje problem att jag slutade använda den specifikt och haglöfs produkter rent allmänt. Idag har den fått funktionen täcke..

Efter att ha använt den en natt där jag på morgonen nästan var beredd att skära upp den för att komma ur den så gick jag o köpte en TNF Cats meow istället.
bra mkt bättre.

Tänk dig att vakna med ränneskita/behöva spy och blixtlåset fastnat i sovsäcken så du inte kan komma ut.
kan ju knappast sluta på ett bra sätt.

Måste man komma ur sovsäcken snabbt av någon anledning, tex tältet fattar eld, vrålpissenödig, magåkomma osv, så är en krånglande dragkedja direkt farlig.

/Torbjörn
 
hobbes; sa:
Bearpaw; sa:
Jag var ute på en vinterfärd för inte så länge sedan och använde mig av en haglöfs sovsäck även min kamrat hae en haglöfs sovsäck och båda var för kallare temperaturer. Vad vi upptäckte var att dragkedjorna var värdelösa, de fastnar ständigt och kräver ansträngning för att stänga, jag anser att man inte har råd med att sitta och pilla med dragkedjorna mitt i natten när det är -30 grader! Jag undrar om det bara är vi som upplevt dessa problem med haglöfs dragkedjor?

Jag har en zleep 5x med så stora dragkedje problem att jag slutade använda den specifikt och haglöfs produkter rent allmänt. Idag har den fått funktionen täcke..

Efter att ha använt den en natt där jag på morgonen nästan var beredd att skära upp den för att komma ur den så gick jag o köpte en TNF Cats meow istället.
bra mkt bättre.

Tänk dig att vakna med ränneskita/behöva spy och blixtlåset fastnat i sovsäcken så du inte kan komma ut.
kan ju knappast sluta på ett bra sätt.

Måste man komma ur sovsäcken snabbt av någon anledning, tex tältet fattar eld, vrålpissenödig, magåkomma osv, så är en krånglande dragkedja direkt farlig.

/Torbjörn

Det här med magåkommor händer ofta eller? Hur många gånger har man vaknat av att vara så 'vrålpissnödig' att måste komma ut?

Vet inte hur era sovsäckar är designade men min har ett stort hål i ena ändan där man kan krypa in och ur. Trodde det var standard. För övrigt fattar jag inte varför man har dragkedjor på en vintersovsäck, det ger ju bara kalla fläckar.
 
hobbes; sa:
Tänk dig att vakna med ränneskita/behöva spy och blixtlåset fastnat i sovsäcken så du inte kan komma ut.
kan ju knappast sluta på ett bra sätt.

Måste man komma ur sovsäcken snabbt av någon anledning, tex tältet fattar eld, vrålpissenödig, magåkomma osv, så är en krånglande dragkedja direkt farlig.

/Torbjörn

Har ni ofta magåkommor? Hur är det med hygienen?
Min vintersovsäck har ingen blixtlås.....Både varmare och lättare....
 
Kassa dragkjedjor

..eller snarare att dom inte är isydda på bra sett vad gäller hårdare sömmar med "ilägg" som gör dom snaggfria. Jag har två haglöfssäckar och en dunjacka och alla har samma problem med en konstruktion som jag vill kalla en genväg. Beträffande dunjackans fickblixtlås snaggar dom så pass mycket att fickorna är i princip oanvändbara. Fundarar på att "Sverka" jacka...om inte det funkar så hamnar den i hans röda soptunna.

/grrr
 
Fastnande blixtlås på Haglöfs

Jag har en ”Haglöfs Tornado” Windstopper Fleece jacka. Efter första tvätten så började blixtlåset fastna i den tunna ”flärp” som finns bakom blixtlåset. På en resa träffade jag en person som hade en likadan jacka fast nyare. På hans jacka var tyget i ”flärpen” tjockare, så tyget inte vek sig och kunde fasta i blixtlåset. Aha, typisk barnsjukdom.

Så när den lokala Naturkompaneit butiken annonserade att dom hade en person från Haglöfs på besök, så jag passade på att reklamerade jackan. Inga problem. Resten är historia och finns att läsa i min recension som jag skrev på http://www.utsidan.se/recensioner/visa.asp?ID=922

Per Brune
 
johankse; sa:
Har ni ofta magåkommor? Hur är det med hygienen?
Min vintersovsäck har ingen blixtlås.....Både varmare och lättare....

monkeyman; sa:
Det här med magåkommor händer ofta eller? Hur många gånger har man vaknat av att vara så 'vrålpissnödig' att måste komma ut?

Vet inte hur era sovsäckar är designade men min har ett stort hål i ena ändan där man kan krypa in och ur. Trodde det var standard. För övrigt fattar jag inte varför man har dragkedjor på en vintersovsäck, det ger ju bara kalla fläckar.

Nope inte något stort problem dvs har inte inträffat ännu, men sitter man fast i 5 minuter så gör man oavsett det brinner i tältet eller man mår dåligt eller behöver springa ut en runda.
eller så kan man tänka sig det motsatta.
kallt och man skall ner i den och det kärvar till sig.

varför man har blixtlås i sovsäckar ?
tja kanske för att kunna komma i dem lättare och ha ett mindre hål i toppen ? Eller så kan det ju vara för att man skall ha möjlighet att kunna reglera värmen i sovsäcken.

På en veckotur i fjällen kan det lätt skilja 20 grader från lägsta till högsta temperaturen.
ganska stor skillnad.
Min vintersovsäck (-40 och INTE en Haglöfs, 2,1 kg) använder jag från 0 och neråt. Den har en dragkedja vida överlägsen Haglöfs och om det är varmt så använder jag den till att reglera värmen så att det inte blir för varmt så man svettas och därmed blöter ner sovsäcken innifrån med de problem som kommer med det.

sedan i händelse av att ngn i gruppen bryter ett ben eller blir sjuk eller liknande och inte kan röra sig för egen maskin utan behöver vänta ut hjälp så är det lättare att få ner dem i en sovsäck samt kolla upp dem vid behov och sedan lägga en till ovanpå om det finns en dragkedja på sovsäckarna.

varför lägga en skadad i sovsäck ?
och varför är det bra om sovsäcken är varmare än vanligt ?
jo för att den skadade skall kunna hålla värmen och undvika/lindra chock mm mm.

En sovsäck är inte bara ngt man sover i.

Sedan finns det ju möjligheter att göra sovsäcken bredare om man tycker den är för trång genom en skarvbit eller koppla samman 2 sovsäckar om man känner ett behov av att dela värme... kan vara ganska trevligt med rätt person ;-)

Det betyder inte att det inte finns nackdelar med dragkedjor, för det gör det också, men det finns fördelar med.

/Torbjörn
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
holetaker Sova på rygg-problem Bo och sova 18
Still Alive Problem med Hilleberg Unna Bo och sova 4
aksello Äldre Hilleberg, lite problem Bo och sova 5
camoscio praktiska problem, Laser Comp Bo och sova 4
Still Alive Problem med Southern Cross Bo och sova 1
AnteÅ Problem med Downmat 7 Bo och sova 3
Dannepihls Ensam fjällvandrare problem med tältval Bo och sova 41
bollstuds Vålå Dome II, Problem med uppsättning Fjällräven kupoltält Bo och sova 12
sagoskog Problem med fukt ovanpå sovsäcken Bo och sova 24
kaah Stora problem med kondens Bo och sova 13
danielpihlgren Problem med Genius 23? Bo och sova 6
Larrys Problem med Bergans Kompakt? Bo och sova 0
Ont Problem med tältet. Bo och sova 6
Näbb Lutande vägg i Nammatj 3 - ett problem? Bo och sova 9
Markus_ Problem med auto-liggunderlag Bo och sova 16
nibor Compass Tarfala botten problem Bo och sova 0
Hileberg Namataj 3GT och stång problem ! Bo och sova 1
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.