Problem med ömmande hälsena

Har den senaste tiden haft en ömmande hälsena som inte vill ge med sig. Har ni några tips på vad man kan göra? Jag har hört om så kallad "excentrisk träning" - viktbelasta foten/hälsenan samt massage kring hälsenan. Tacksam för tips.

Johan
 
Prova lägga i en "kil" baktill i skon! Det avlastar hälsenan lite! Finns "färdiga" såna att köpa!
Har själv använt detta med gott resultat :)

/Janne
 
Jag har stått på en balansplatta och "tippat" framåt-bakåt-åt sidorna medan jag borstat tänderna på morgonen. Det hjälpte för mej.

/M
 
Har själv strul med hälsenan (en liten inflammation). Till och från sedan början av juni. Testade det här förslaget (från FASS):
"Excentrisk vadmuskelträning är effektivt: stå med främre delen av foten på en bänk, trappa eller motsvarande. Sänk långsamt ner kroppen (anspänning under samtidig förlängning av muskeln – ”omvänd tåhävning”). Därefter upphävning med hjälp av friska benet. Detta görs 3x15 gånger (med både rak och böjd knäled) två gånger om dagen under 12 veckor. Träningen gör, och får göra, ont åtminstone i början! Stretching efter träning upplevs som lindrande.

Symtomförbättring brukar komma efter c:a 6 veckor men träningen måste fortsätta även efter detta; upp till 6 mån! Hälsenebelastande fysisk aktivitet kan fortsätta under träningen
."

Fungerade riktigt bra (fjällvandrade utan större problem 10 dagar strax efter jag gjort övningarna).
Nu har senan dock börjat bråka igen. Antagligen pga lite för överentusiastisk löpträning. Plus att jag inte direkt gjort övningarna mer än i en vecka.. *vissel, vissel*.. Dags för lite stretching.
Så, jag tackar granbom för tipset om tillfället för träning - tandborstningen!

Nåväl, ovanstående tips o några fler finns på: http://www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp?articleID=5699

Läs under "behandling".
 
Ett annat tips är att strecha vad muskeln. Har själv ett problem med en ömmande hälsena och
då hjälper det med att strecha.
 
Jag vill stämma in i hyllningskören till stretching och (excentrisk) vadmuskelträning :)

Har haft små känningar i ena hälen efter sommaren, kanske indirekt pga en skada i våras vilket gjorde att jag inte var i toppform inför fjällvandringssäsongen och därför överbelastade lite. När jag tränat i ett par veckor så blir det helt bra.

Min häl gör inte ont så mycket, snarare är vadmuskeln väldigt spänd. Det hjälper verkligen med träning.
 
Har den senaste tiden haft en ömmande hälsena som inte vill ge med sig. Har ni några tips på vad man kan göra? Jag har hört om så kallad "excentrisk träning" - viktbelasta foten/hälsenan samt massage kring hälsenan. Tacksam för tips.

Johan

Det vore nog lämpligt att undersöka hälen; röntgen kan avslöja utfällningar och förbeningar, magnetkamera kan avslöja tendinos. En del saker går att se direkt.
Det kan ju också handal om exostoser, vilket möjligen kan motivera operation.
Alltså föreslår jag läkarbesök; beroende på undersökningens utfall vidare remiss till sjukgymnast. Finns det idrottsklinik på orten, uppsök en sådan.

1997 hade jag besvär i höger fot, utfällningar och exostoser. Operation 1998, lång konvalscens, rätt riskabelt, men foten känns osårbar numera! 2003 fick jag besvär i höger fot,
förbening,
då gällde sjukgymnast; man opererar inte den typen av skador längre.

Ordination den gången: Excentrisk träning och ett program för att komma igång med löpningen: Långa promenader, med insprängda, gradvis längre löpsräckor, tills löpningen hängde ihop. Det tog ungfär 4 månader.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
snuffle Problem med vaden vid löpning Löpning 8
perpelle Problem med knä/ben Löpning 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.