Problem med nedladdning av karta till Vista

Jag har ett problem som uppstår när jag skall ladda ned kartor från Worldmap till min vista. Vill gärna ha bara island och det blir 6 rutor. När jag laddar över dem till vistan så kommer de tre nedersta (södra island) inte med. Varför blir det så? Jag laddar bara över dessa kartor så det handlar om under 1 Meg.

Tack på förhand
 
Inga namn?

Är du helt övertygad om att de inte laddas in?
När man tittar i MapSource har ju tre av dessa sex kartbitar inga riktiga namn, bara nummer enligt lat/long.
Så här ser det ut.

(N60-65, W10-15) Iceland 14 KB
(N60-65, W15-20) Iceland 57 KB
(N65-70, W10-15) Iceland 19 KB
Akureyri(N65-70, W15-20) Iceland 53 KB
Flateyri(N65-70, W20-25) Iceland 113 KB
Reykjavik(N60-65, W20-25) Iceland 62 KB

Var tittar du när du konstaterade att vissa kartor inte följer med?
Jag har inte gjort testet själv, för det är lite långtråkigt att ladda tillbaka alla de andra kartorna...

Anders
 
problem...

Tjena Anders

Jag zoomade bara in island i vistan och då går det utmärkt på de tre norra rutorna. Man ser även gråa rutor när man ligger lite längre utzoomad, det är dock inga gråa rutor där de tre södra rutorna på island borde vara. Testade att bara ladda ned de 6 rutorna och då kom bara de 3 norra med. Jag fattar inte alls vad som kan vara fel?

Uffe
 
Jag ska prova

OK, då vet jag.

Jag ska ändå byta karta i min Vista, på grund av en planerad utflykt, så då kan jag prova och se om jag får samma resultat.

Vilken version av MapSource kör du med?

Anders
 
Nähä!

Jag har provat, jag också.
Inte gick det, inte.
Det blev precis som du beskrev. Försöker jag ladda in hela Island, får jag bara med de tre norra delarna. Laddar jag bara de södra delarna går det bra att få in dem.
Diverse andra kombinationer av rutor runt Island (ända ner till Skottland och in på Grönland) ger alltid ett större eller mindre hål någonstans runt södra Island.

Dags för en buggrapport till Garmin!

Anders
 
Fler konstigheter

Island är lite märkligt på fler sätt. Om man zoomar in i datorn när man tittar på Island, visar det sig att upplösningen blir olika på norra och södra halvan. Om man panorerar över till den andra halvan, blir det tvärtom.

Kanske detta är relaterat till problemen med nedladdandet till en Vista.

Anders
 
Ingen lösning ännu....

Har inte hitta nån lösning på problemet ännu så jag skickade ett mail till Garmin. Spännande att se vad de tror att det är.
 
Svar i från garmin

Fick svar på mailet jag skickade till garmin:

Thank you for contacting GARMIN.

What you are experiencing is what we call a duplicate ID problem...the maps in WorldMap, as they concern Iceland, will not all load to the unit at the same time. It is a problem to do with the map template ID's. Unfortunately, there is no fix for it at this time. Differing combinations (the three north maps or the three southern maps) can be loaded to the unit and can be read by it...but all six will not be recognized by the unit, unfortunately.

Känns lite ruttet när man plöjt ner 1000 spänn i ett kartprogram.
 
Samma resultat

Jag rapporterade samma problem, och fick ett liknande svar. Jag begriper inte heller varför det ska vara så svårt att göra något åt, när de vet vad det är.
Även om felet ligger i kartdatabasen på CD:n, som ju inte uppdateras från Garmins sida, så skulle det ju gå utmärkt att lägga in en specialare i grundprogrammet, som kunde fixa till detta specialfall.

Möjligen kan det ju vara så att en ny WorldMap är på väg, något som ju i sin tur vore en välsignelse. Den som finns är ju tämligen gammal, och dessutom ligger inte de saker som finns med speciellt nära deras verkliga plats.
I Paris, exempelvis, verkar det som om de har flyttat Seine en bit, för den är inte ritad där det är blött...

Om detta är fallet, kan det ju vara därför som de inte vill rota i den gamla versionen. Men heller inte tala om att en ny är på väg, för då går klart inte den gamla att sälja längre.

Anders
 
Lösning finns, dock inte från garmin

Nu finns en "enkel" lösning på detta.

Använd cgpsmap exportfunktion och editera filens id. importera in igen och lägg i worldmap katalogen. Vipps allt funkar igen!! :)

Filernas namn för island är: 04305818.img, 04305822.img, 04306326.img. (De som har samma id som andra filer)

1. Ladda hem gpsmap från http://geocities.com/gps_mapper
2. Installera så att alla filer finns på hårddisken.
3. kopiera ut den fil som är problem med och kör:
cgpsmap ax 04305818.img > data.txt
4. editera data.txt med texteditor i fältet ID. Byt den första 0:an efter I tecknet mot en 1:a. Spara
5. kör cgpsmap ac data.txt
6. Byt namn på 04305818.img till något annat
7. Byt namn på den nya filen som heter ungefär Ixxxx.img till 04305818.img. namnet är ID som stod i txt filen.
8. Kopiera filen 04305818.img till worldmap katalogen och skriv över den felaktiga filen där.


Respektive filnamn ska naturligtvis ändras så det stämmer med den fil som ska fixas.
 
Det finns en anledning...

Jag gnällde på Garmin en gång till, och tyckte att det var ynkligt att deras eget folk inte kunde fixa detta, när vi användare kan.

Då kröp det fram att de inte ville, för de håller på med nästa WorldMap, som ska komma till sommaren (eller så).

Det finns inget, som är så enkelt, att det inte blir svårt, om det görs motvilligt!

Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Still Alive Problem med Fast Find 220-test Navigering 5
Kal-P-Dal Problem med Iphone och GPX-fil Navigering 2
scotti Problem vid navigation Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
Still Alive Problem med Locus Map. Navigering 6
L.A. Problem med min LegendC Navigering 3
Brune Problem med BlueChart i 64 bitars Windows Navigering 2
Kallebalik Problem med Garmin Gpsmap 62s Navigering 0
Jockejeep84 friluftskarta primev2 problem. Navigering 3
vildguide Basecamp problem Navigering 1
tekman Problem med att ladda kartor, Garmin Etrex 20 och Mapsource Navigering 0
Tony-Avesta Problem med att ange koordinater, fel format? Navigering 1
osseos PROBLEM Fril pro v2! Hjälp Navigering 1
rhb problem med Garmin Nuv i550? Navigering 0
Rob1 Problem med TOMTOM GO 730 Navigering 2
IMCE Problem med Oregon 550 Navigering 0
Mpetts Garmin GPS 60 problem att för över GeoCache Navigering 8
lagerstrom Problem med TMC (trafikdata) Navigering 13
at1981 Garmin-problem Navigering 15
Gab83 Garmin eTrex Vista problem - hjälp Navigering 6
ravesta Hjälp !, Problem med min GPS "No Map Data Available" Navigering 3
Store Garmin Mapsource - Lösning på problem med Microsoft Visual C++ Runtime Library Navigering 1
thomlars Problem med Garmin Communicator Navigering 1
Långbåge USB problem med Colorado 300 Navigering 0
Jossa Colorado problem Navigering 1
Rawmetalmedia Problem med irrationell kompass på Colorado 300 Navigering 8
hassem Problem med Garmin 305 Navigering 8
zoli Problem med CN NT 2009 Navigering 12
Beliaz Problem att använda Garmin eTrex Vista Cx till GeoCaching... Navigering 12
nkj mapedit problem i friluftskartan pro Navigering 6
steffe59 Oregon problem Navigering 28
skogssurfarn Problem med koordinater i OziExplorer Navigering 3
Huggis Garmin problem Navigering 19
Starwin Problem med Oregon 300 Navigering 16
errbe Problem med Que Navigering 2
pookish Problem att ladda upp Geocachepunkter via Magellan Geocache manager. Navigering 3
tte01pe Problem att välja kartdelar i mapsource Navigering 4
joala Colorado 300 SD problem Navigering 18
jonasolof Olösta och lösta problem med Garmin Colorado Navigering 1
Otto Støver Problem med Friluftskartan Pro Navigering 22
polxlt Garmin USB problem Navigering 3
dave1 Problem med överföring till GPS Navigering 4
matte_upp Problem med minneskort och Etrex Navigering 8
Totem289 Problem med att ladda över kartor till Garmin 60cx Navigering 2
eloserik Problem med uppdatering av Mapsource Navigering 2
Tony-Avesta MapSource och Google Earth, lite problem... Navigering 2
greenjuice Problem med POI Loader Navigering 10
nickeB Problem med min Garmin 60CSX och MetroGuide Europe Navigering 4
Mazon_80 Trip & Waypoint Manager Problem!!! Navigering 3
ranchn 2 problem med Garmin 60C Navigering 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.