Problem med Genius 23?

Undrar om det är någon annan än jag som upplevt problem med Haglöfs Genius 23?
Yttertältet bokstavligen "suger åt sig fukt". På det viset ska det väl inte vara? Jag har även ett Genius 12 och har aldrig upplevt några problem med det tältet och det är äldre och mer använt. Jag vaknade alltså på morgonen och hela tältet hade fullt med vatten inne i. Jag sov själv i tältet och det var strax under nollan. Min kompis använde mitt andra tält och hade inga problem alls!!
Haglöfs har erbjudit sig att kolla på tältet så jag ska ta och skicka in det någon dag framöver, men är detta ett problem som bara jag upplevt eller? Kunde i princip vrida fukten ur yttertältet..
Hade tänkt använda båda tälten på korsika när vi ska vandra GR20 i sommar.
 
Ja jag börjar fundera på det.. men vad skulle det vara för beläggning? Som sagt 12:an funkar klockrent! Aldrig haft problem med den.. återkommer om 23:an efter att Haglöfs har kikat på det! :)
 
Yttertältet bokstavligen "suger åt sig fukt".
Mitt Genius 23 har fått några hårda nätter och visst - det suger åt sig mer nu än när det var nytt men det skyller jag på slitage ("sandblästring" och UV-strålning). Det brukar ändå torka upp snabbt.
Kan det fungera att spänna upp tältet en torr dag och dra på ett lager impregneringssprej för GoreTex-jackor (överväger det själv för att förbättra vattenavstötningen något)?
 
Mitt Genius 23 har fått några hårda nätter och visst - det suger åt sig mer nu än när det var nytt men det skyller jag på slitage ("sandblästring" och UV-strålning). Det brukar ändå torka upp snabbt.
Kan det fungera att spänna upp tältet en torr dag och dra på ett lager impregneringssprej för GoreTex-jackor (överväger det själv för att förbättra vattenavstötningen något)?

Haglöfs har åtagit sig att kolla på tältet. Har dock inte fått iväg det än.. :(
 
Fått tillbaka tältet.

..äntligen fått iväg mitt Haglöfstält! Väntar bara på besked. Har inte hört något än var över en vecka sedan..

Eller rättare..fått tillbaka ett sprillans nytt yttertält! Bra jobbat Haglöfs! Detta tält verkar fungera bättre i regn..dock har jag MYCKET problem med kondens i 23:an.. Och inga som helst problem med detsamma i 12:an.. Någon som vet vad det kan ha att gra med? Åtgärd?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
holetaker Sova på rygg-problem Bo och sova 18
Still Alive Problem med Hilleberg Unna Bo och sova 4
aksello Äldre Hilleberg, lite problem Bo och sova 5
camoscio praktiska problem, Laser Comp Bo och sova 4
Still Alive Problem med Southern Cross Bo och sova 1
AnteÅ Problem med Downmat 7 Bo och sova 3
Dannepihls Ensam fjällvandrare problem med tältval Bo och sova 41
bollstuds Vålå Dome II, Problem med uppsättning Fjällräven kupoltält Bo och sova 12
sagoskog Problem med fukt ovanpå sovsäcken Bo och sova 24
kaah Stora problem med kondens Bo och sova 13
Bearpaw Problem med sovsäck! Bo och sova 7
Larrys Problem med Bergans Kompakt? Bo och sova 0
Ont Problem med tältet. Bo och sova 6
Näbb Lutande vägg i Nammatj 3 - ett problem? Bo och sova 9
Markus_ Problem med auto-liggunderlag Bo och sova 16
nibor Compass Tarfala botten problem Bo och sova 0
Hileberg Namataj 3GT och stång problem ! Bo och sova 1
Sidsjöbäckis Haglöfs Genius 34 Bo och sova 2
filto338 Haglöfs Genius Bo och sova 5
pod Staika vs. Genius 20 Bo och sova 5
ufo969 Att slå upp ett Haglöfs Genius Bo och sova 10
petratetra Haglöfs-tält Genius Bo och sova 3
CarolinaS Genius Bo och sova 2
Lorre2 Det geniala Genius? Bo och sova 7
A.S. Haglöfs genius tält... Bo och sova 4
humbug Genius 23 Bo och sova 1
eldebrink Haglöfs Genius Bo och sova 3
sweboss Bästa pris på Genius 23 Bo och sova 1
ulf_n Någon som hunnit använda Haglöfs Genius? Bo och sova 8
ala Haglöfs Genius ettsmartare tält? Bo och sova 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.