Problem med auto-liggunderlag

Jag köpte en automatiskt uppblåsbart liggunderlag och följde anvisningen om att skruva ut ventilen vilket ska leda till att det blåses upp automatiskt, vilket inte sker. Det är inhandlat på Intersport och heter 'Therm-a-Rest'. Någon annan som har haft liknande problem?
 
Det är säkert inget fel på din madrass. Första gången man använder madrassen kan den vara lite extra "hoptryckt". Blås in luft för hand så är det problemet ur världen.

För maximal livslängd förvara den "uppblåst" och med ventilen öppen.
 
lignell01; sa:
Det är säkert inget fel på din madrass. Första gången man använder madrassen kan den vara lite extra "hoptryckt". Blås in luft för hand så är det problemet ur världen.

För maximal livslängd förvara den "uppblåst" och med ventilen öppen.
Jag prvade med ventilen öppen att blåsa in luft, men den kommer ut direkt
 
hanspers; sa:
Har du tagit det ur påsen ? =)
Så långt har jag kommit ;-)
Jag tycker att den beter sig som en vanlig luftmadrass (vilket det står på förpackningen att det inte är och försäljaren informerade också om detta, inget blåsande, skruva bara ut ventilen)
 
Förvaring av liggunderlag

lignell01; sa:
För maximal livslängd förvara den "uppblåst" och med ventilen öppen.

Det var en nyhet för mig! Jag vet iofs att ett liggunderlag som varit ihoprullat länge tar tid på sig att blåsas upp (stora lungor kan vara till hjälp då)! Jag fick blåsa rejält för att få mitt liggunderlag att veckla ut sig första gången. Ska förvara mitt liggunderlag uppblåst hädanefter.
[Ändrat av IslandTraveller 2002-06-09 kl 21:11]
 
Markus_; sa:
Så långt har jag kommit ;-)
Jag tycker att den beter sig som en vanlig luftmadrass (vilket det står på förpackningen att det inte är och försäljaren informerade också om detta, inget blåsande, skruva bara ut ventilen)

När du har blåst in luft skall du skruva åt ventilen för att luften inte skall försvinna.
 
Mera blås!

Har haft mitt Therm-a-rest i fyra år och blåser alltid i det sista "manuellt" för att få rätt hårdhet på det. Men så svårt som du beskriver det har jag aldrig upplevt det.

När jag flyttade för något år sedan rullade jag ihop liggunderlaget och glömde sedan att rulla upp det. Hittade det ett par månader senare när jag skulle fjällvandra och det tog ett par uppblåsningar innan det var människa igen ;-) ...
 
stressa inte..

Jag förvarar oxå mitt liggunderlag uppblåst när jag inte använder det. Jag har haft det i många år och det fungerar lika bra fortfarande, självuppblåsningen blir lite segare med åren men varför stressa?

Flera som jag känner har sagt sig ha det ovannämnda problemet. Problemet har i verkligheten legat hos dom själv, dom står och stirrar på liggunderlaget och förväntar sig att det e klart på 30sekunder. Utan extern källa av luftinförsel med tryck så tar det en stund innan liggunderlaget sugit in luft nog att använda det.. Egentligen så är det inte ett självuppblåsande liggunderlag, det är nog mer ett självuppsugande liggunderlag : ) . Jag gör så att jag öppnar ventilen och slänger in liggunderlaget i tältet. Efter diverse lägersyslor som mat och hygien samt samkväm vid elden så är liggunderlaget lagom uppsuget i tältet eller var man nu väljer att bo..
 
Re: stressa inte..

FJS90/91; sa:
Problemet har i verkligheten legat hos dom själv, dom står och stirrar på liggunderlaget och förväntar sig att det e klart på 30sekunder. Utan extern källa av luftinförsel med tryck så tar det en stund innan liggunderlaget sugit in luft nog att använda det..

Egentligen är det nog fel att kalla det för självuppblåsande liggunderlag. Det är mer en komprimerbar skumgummimadrass.

Som du säger så blåser det inte upp sig direkt, det är ju en bit skumgummi som skall expandera och det expanderar ju inte på 2 sekunder ens om det inte ligger i ett självuppblåsande liggunderlag. Det tar ungefär lika lång tid för självuppblåsande att blås upp sig som det tar för att vanligt liggunderlag att rulla ut sig och ligga platt.
 
Re: Re: stressa inte..

nermander; sa:
Som du säger så blåser det inte upp sig direkt, det är ju en bit skumgummi som skall expandera och det expanderar ju inte på 2 sekunder ens om det inte ligger i ett självuppblåsande liggunderlag. Det tar ungefär lika lång tid för självuppblåsande att blås upp sig som det tar för att vanligt liggunderlag att rulla ut sig och ligga platt.

Skitroligt!!! ligga platt!! hehehe... I (therma)rest my case.
[Ändrat av FJS90/91 2002-06-10 kl 10:26]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
holetaker Sova på rygg-problem Bo och sova 18
Still Alive Problem med Hilleberg Unna Bo och sova 4
aksello Äldre Hilleberg, lite problem Bo och sova 5
camoscio praktiska problem, Laser Comp Bo och sova 4
Still Alive Problem med Southern Cross Bo och sova 1
AnteÅ Problem med Downmat 7 Bo och sova 3
Dannepihls Ensam fjällvandrare problem med tältval Bo och sova 41
bollstuds Vålå Dome II, Problem med uppsättning Fjällräven kupoltält Bo och sova 12
sagoskog Problem med fukt ovanpå sovsäcken Bo och sova 24
kaah Stora problem med kondens Bo och sova 13
danielpihlgren Problem med Genius 23? Bo och sova 6
Bearpaw Problem med sovsäck! Bo och sova 7
Larrys Problem med Bergans Kompakt? Bo och sova 0
Ont Problem med tältet. Bo och sova 6
Näbb Lutande vägg i Nammatj 3 - ett problem? Bo och sova 9
nibor Compass Tarfala botten problem Bo och sova 0
Hileberg Namataj 3GT och stång problem ! Bo och sova 1
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
stefan.svard Liggunderlag Bo och sova 9
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 8
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
simonh amok fjøl ultralight liggunderlag Bo och sova 4
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
seasteel Liggunderlag för kraftigare människor? Bo och sova 25
miahansne Robens air impact liggunderlag läcker Bo och sova 2
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Moga Supertunn cellplast plus tjockare liggunderlag? Bo och sova 1
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
martinsa Den eviga frågan om liggunderlag Bo och sova 23
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Sebbis Vilket liggunderlag är bra? [~budget] Bo och sova 28

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...