Premiär i sommar...

Jag och några till funderar på att fjällvandra i sommar. Bara en av oss (inte jag) har fjällvandrat förut. Vi funderar på att sätta oss någon gång efter jul och börja dra upp preliminära riktlinjer. Vi vill ha en ganska lätt första tur, men ändå gå upp på Kebnekaise.

En kompis föreslog att vi skulle åka tåg till Kiruna, sedan buss till Nikkaloukta (stor reservation för stavningen) och sedan gå därifrån till Keb. fjällstation. Väl på fjällstationen skulle vi installera oss och nästa dag gå upp på Keb. Nästa dag skulle ägnas åt en dagtur i Keb.-området. Dagen efter det tillbaka till Nikkaloukta/Kiruna. Detta skulle innebära 6 dagar inkl. transport till Kiruna från Stockholm. Visserligen mycket transport för lite vandring, men jag tycker ändå det kan låta bra för rookies som oss.

Någon som har kommentarer ang. ovanstående och/eller vill komma med tips angående lämplig tidpunkt, saker att ta med i planeringen eller dylikt?
 
Det låter mycket likt min första vandringstur. Jag gjorde ungefär samma tur för 3 år sen. Jag var uppe med några polare vid kebnekaise området och även på toppen då. Det svåra är vädret. Om ni får dåligt väder så kanske toppturen inte blir den bästa. När vi var på toppen så var sikten ganska bra dock gick det inte att bestiga toppen en dag innan p g a dåligt väder. Sikten på toppen var då inte mer en några meter så vi fick råd av några fjällvana killar att avstå från toppen den dagen och satsa på nästa dag. Det är väl det enda som är svårt att planera, vädret alltså. Ni borde ha minst en reservdag för toppbestigningen eftersom det är mycket väderberoende.

Jag var där uppe i slutet av juli. Det är ganska mycket folk då. Början av september ska det annars vara underbart fint med höstfärger och första snön brukar komma då med.

Lycka till!
 
Sylarna!

För att bespara er mycke restid och möjlighet till fina naturupplevelser så rekomenderar jag Sylarna istället. Väldigt vackert och lättgångna leder. Området kring Gåsen och Hulkendurre rekomederas speciellt.
 
Upplägg - förslag?

Tack för tipset! Har du något förslag på upplägg, dvs när man bör besöka området, leder att gå, stugor/tält etc.?
 
Andra områden

Nackdelen med Kebnekaiseområdet är att det blir mycket transportsträckor till fots mellan fjällstationen och Nikkaloukta. Det är ~16 km, alltså minst 4 timmars vandring. Vill man hinna med nattåget måste man åka buss ca 11.00 från Nikkaloukta, alltså en mycket tidig morgon och småspring ner från fjället. På samma sätt upp. Dessutom är vägen upp till Kebnekaise fjällstation ganska tråkig.

Det finns andra ställen där man kommer nästan direkt upp på fjället med kollektivtrafik, exempelvis Sylarna, Hemavan och Arjeplogsfjällen.

Hemavan: Har (har haft?) flyg direkt till/från Stockholm. Annars tåg till Vindeln(?) och buss via Storuman. Här finns även möjlighet att ta hela höjdskillnaden till kalfjället med lift och börja vandra direkt på kalfjället. En fin topp på bra avstånd är Norra Sytertoppen. Stugor finns, bla Syterstugan och Viterskalsstugan. Viterskalet är sevärt. Karta AC2.

Arjeplogsfjällen: Flyg till Arvidjaur och buss via Arjeplog mot Bodö, eller tåg till Jörn och buss via Arvidsjaur-Arjeplog. Kliv av på fjället vid Kuoletisjaure eller gränsen. Dåligt med stugor men fin, orörd fjällterräng. Gå exempelvis längs Norska gränsen söderut och vid Guijaure tillbaka till Vuoggatjålme. Norr om vägen är det också fint att gå. Stugan vid Guijaure kan man låna nyckel till på macken i Vuoggatjålme. Karta BD14.
 
Tarfaladalen

Om ni har en dag över vid fjällstationen (Keb) i väntan på toppväder är det en lagom dagstur att gå upp i Tarfaladalen, mycket vackert och dessutom lätt vandring :)
 
Abisko

För nybörjare är annars Abisko ett trevligt alternativ. Man kan bo på Turiststationen om man vill och sen finns det fina turer som börjar direkt i byn. Dessutom tror jag det är mindre folk än på Keb.
Lika långt bort som Nikkaluokta men tåg hela vägen.

/M
 
Fjällen är inte så märkvärdiga

Âven om det är första gången till fjälls tycker jag inte man ska begränsa sig till fjällstationsvistelse om man har viss friluftsvana redan. Visst klarar man av att komma riktigt bort från civilisationen till en fjällstuga utan vatten och el (så till vida man inte vågar sig på att ha tält med sig)
I Jämtlandsfjällen är det fina möjligheder till triangelturer t.ex. med Gåsen som ena övernattningen. I Lapplandsfjällen blir det till at gå fram och åter om man inte vill ha en veckolång vandring, men det kan ju vara fint det med. "Vyerna är inte lika när man går åt andra hållet"
 
Re: Andra områden

peno01; sa:
Arjeplogsfjällen: Flyg till Arvidjaur och buss via Arjeplog mot Bodö, eller tåg till Jörn och buss via Arvidsjaur-Arjeplog. Kliv av på fjället vid Kuoletisjaure eller gränsen. Dåligt med stugor men fin, orörd fjällterräng. Gå exempelvis längs Norska gränsen söderut och vid Guijaure tillbaka till Vuoggatjålme. Norr om vägen är det också fint att gå. Stugan vid Guijaure kan man låna nyckel till på macken i Vuoggatjålme. Karta BD14.

Kuoletisjaure är rätt. Ont om stugor är rätt, men inte dåligt.
Norrut är rätt, Ikesjaure, Mavas, Sulitelma, sen kan man vika över i Norge eller gå vidare mot Padjelanta, allt efter den tid man har.

Kolla lämplig del av Grundsten. Man är mycket riktigt tämligen ensam.

Man är MYCKET beroende av broar. 1998 hade en rasat
och det fanns bara ett provisoriskt alternativ, att krypa
över. Lite andäktigt att stirra rakt ned i forsen.

Man kan ta reda på sådant, antar jag.

il C.
 
vad blev det?

Hej!
Nå, vilken tur blev det? Du fick ju många bra tips.

Själv tycker jag nog att tåg till Enafors (precis före Åre) och sen buss till Storulvån är det enklaste sättet att ta sig till fjällen.
En lagom promenad där är att gå Storulvån-Sylarna-Helags-Gåsen-Storulvån. Beror på hur mycket tid man har på sig visserligen. Annars kan man nog gå till Blåhammaren-Sylarna och sen tillbaka till Storulvån.

Hoppas du/ni fick en bra resa!

/Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sheepdog889 Premiär i sarek Fjällvandring 7
magnus ul Tågpriser i sommar Fjällvandring 26
Walters Sylarna sommar Fjällvandring 8
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
JKAbrams Sökes: Aktuella observationer (sommar 2020) för jojoleden/trepassleden Fjällvandring 11
Mapalon Toppturer, svåra? Fjällvandring 3
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
Saelie Padjelantaleden och Sarek i sommar Fjällvandring 9
handbagsatdawn Rondane i sommar Fjällvandring 14
henrik.hagglund Bunnerfjällen i sommar? Fjällvandring 11
Bergtagen86 Packlista fjällvandring (sommar/höst) Fjällvandring 15
Spiron22 Vandra i sommar! Fjällvandring 7
ludde0719 Delar av Nordkalottleden + Sarek (Kungsleden) i sommar. Tips mottages! Fjällvandring 8
svartisens Jämtlandsleden i sommar? Fjällvandring 1
Signeld Söker sällskab på fjällvandringen, tex till Jotunheimen i sommar?! Fjällvandring 2
cloud76 Tre veckor ensam i fjällen (sommar)? Fjällvandring 33
tobias söderlund Edsåsdalen med omnejd i sommar Fjällvandring 1
Punka Vandra i Norge i sommar - första gången. Fjällvandring 5
Bifrostpersson Tips på tur sommar 2016 Fjällvandring 8
creamwolf Akka möjligt i sommar? Fjällvandring 21
eboklund "De trodde det var sommar" Fjällvandring 247
Trottoarbonn Kungsleden i sommar? Fjällvandring 4
irrbloss_21 Lappland i sommar Fjällvandring 6
helenaochrolf.svensson Råd om tidpunkt för Kebnekaisevandring i sommar Fjällvandring 5
kahin.akram Fjällvandring abisko - nikkaluokta sommar -15 Fjällvandring 26
Henkenorstrom35 Sommar vandring längs hela Kungsleden Fjällvandring 2
Sjacobsson Vandringsällskap på fjällvandring i sommar? Fjällvandring 16
mattiasevolv Vår, sommar eller höst? Fjällvandring 5
JennieM Vindbyxor fjällvandring sommar, för kyligt? Fjällvandring 11
Herr Nilsson Femundsmarka i sommar? Fjällvandring 1
daywalker Hjälp med tidigt sommar vandring Fjällvandring 17
rolekl Var ska vi vandra med tvillingar 1,5 år i sommar? Fjällvandring 8
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
rödräven Första fjällvandringen i sommar Fjällvandring 40
Rickard L Bunnerfjällen i Sommar ?? Fjällvandring 2
Alper Abisko - Vandra och tälta, Smockat på sommaren? Fjällvandring 11
nyvaken Hyperaktiv, vill till sarek till våren/tidig sommar Fjällvandring 5
oda SAREK sommar 2011 Fjällvandring 4
forslund Keb sen sommar Fjällvandring 2
helena.w Vandringssällskap Jotunheimen i sommar? Fjällvandring 5
Erika80 Någon som är sugen på att fjällvandra i sommar? Fjällvandring 5
Jeanettan Norge i sommar Fjällvandring 3
caje83 Enkla toppturer sylarna (sommar) Fjällvandring 2
såg tur sommar 2010 Fjällvandring 3
ohwebe Fjällvandring i sommar för ovana icke-intresserade! keb? Fjällvandring 16
HelenS Vill ha vandringstips i sommar! Fjällvandring 18
tassemark Vill du ha ett tips var du skall vandra i sommar? Fjällvandring 14
plast Vart ska man ta vägen i sommar? Fjällvandring 14
Angy Någon som vill fjällvandring i sommar? Fjällvandring 5
albinh Sarek i sommar Kvikkjokk - Akka. Fjällvandring 35

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.