Poor mans skaljacka...

Fick för mig att damma av de gamla syslöjdskunskaperna och fixa en billig "skaljacka" till sommarens friluftsaktiviteter.

Jag hade en gammal vindblus från Ö&B liggande som inte fick mycket användning pga tältkänslan man fick när man tog på sig den. Jag är ändå över 190 och drunknade i tyg när man drog den över huvudet.

Här är utgångsobjektet:
frend.jpg


Letade upp den ärvda symaskinen i källaren och smorde upp den enligt instruktionsboken. Vilken fantastisk symaskin det visade sig vara (Singer 201K)! Helt underbar att jobba med och sydde lätt igenom de tjocka lager tyg jag matade in.

singerf.jpg


Efter en dag bakom symaskinen ser jackan nu ut såhar:
efterh.jpg


Betydligt trevligare passform! Nu ska den få sig en rejäl impregnering med Grönlandsvax så den står emot lite väta. Får se om jag orkar sy dit några fickor också.

Kostnad
Vindblus: 50kr
Tråd: 40kr
Grönlandsvax: 100kr
Totalt: 190kr
 
Vad väger den?
Min vindblus väger under 100g och torkar på 3 minuter i blåst.
Projekt i rejäla gamla material må vara roliga och lärande men är de effektiva?
go tur
 
Vad väger den?
Min vindblus väger under 100g och torkar på 3 minuter i blåst.
Projekt i rejäla gamla material må vara roliga och lärande men är de effektiva?
go tur

Den väger in på 772g så kanske ingen lättviktare, men det spelar mig inte så stor roll så länge den håller vind och vatten på utsidan. Lär ändå mest användas vid dagsutflykter i skogen och en del fiske.
 
Som så ofta förut, mycket konstruktiva kommentarer från Seobserver. Tackar!

Jag tycker hur som helst att den blev djävulskt snygg! Jag gjorde ett försök själv får några år sedan med Exakt en sån där jacka, men det visade sig snart att den ändå var för kort i ärmarna. Jag använde en av höftfickorna som bröstficka a'la anorack.

Såndär bomullspoplin är helt kanon i kyla tycker jag. Typ på skidtur då jackan ständigt är på tycker jag det är värt all extra vikt. Det andas liksom precis lagom på något vis, och det tål alla vurpor och snår. Mycket bra projekt, applåder!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jnywall 2 mans Lättviktstält Gör det själv 10
kanis Tips vid förbättring av luva till skaljacka Gör det själv 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.