Point65 XP18 - sjöegenskaper & kvalitet?

Jag testade en 5 år gammal XP och det var alldeles för topprank för mig, är som sagt nybörjare. Kändes oerhört nervöst i vågor från sidan.

Hur är XP18 jämfört med XP. Har som sagt läst på Points hemsida, men det kändes som att de hade satt skyhöga värden på alla sjöegenskaper (snabb, kursstabil, intitial/slut stabilitet mm) på XP18. Hm, kändes inte helt hundra , men vad vet jag som inte har testat den men lite skeptisk blir jag.

Fungerar den för en nybörjare? Skall som sagt försöka testa lite till helgen.

Ni som har testat eller äger en XP18, kom gärna med konstruktiv kritik. Sjögegenskaper, kvalitet mm. Såg att det fanns en lång tråd om XP18, men den spårade ur lite ibland.

Mvh
Frega
 
Min erfarenhet som nybörjare är att de flesta kajaker känns väldigt ranka när man sätter sig i dem, speciellt vid stillastående och lågfart, men att man vänjer sig ganska snabbt. :)

Grejen med XP-serien (den gamla) är väl den skarpa V-formen, vilket får dem att kännas väldigt instabila precis på jämviktsläget eftersom de gärna vill lägga sig på ena "slaget". Jag tror nog att väl där så är de hyfsat stabila, dvs är man lite följsam i kroppen så krävs det nog rätt mycket för att de ska gå runt helt och hållet.
 
Min erfarenhet som nybörjare är att de flesta kajaker känns väldigt ranka när man sätter sig i dem, speciellt vid stillastående och lågfart, men att man vänjer sig ganska snabbt. :)

Grejen med XP-serien (den gamla) är väl den skarpa V-formen, vilket får dem att kännas väldigt instabila precis på jämviktsläget eftersom de gärna vill lägga sig på ena "slaget". Jag tror nog att väl där så är de hyfsat stabila, dvs är man lite följsam i kroppen så krävs det nog rätt mycket för att de ska gå runt helt och hållet.

Jo, det är som du säger att i jämviktsläget är den instabil.Testade Artisan Millennium direkt efter och den kändes mkt lugnare i sitt beteende i sidovågor, utan för den skull vara tråkig.
Men XP, nä, inte nu i alla fall.

Ingen med XP18 erfarenhet?

/frega
 
Xp 18

XP 18 är en helt annan båt än gamla XPn och de har inte mycket gemensamt. XP 18 är stabilare än XP Clasic och betydligt större. Du måste väga minst 80 kg för att den ska gå riktigt bra. Testa den och se vad du tycker.
 
Min erfarenhet som nybörjare är att de flesta kajaker känns väldigt ranka när man sätter sig i dem, speciellt vid stillastående och lågfart, men att man vänjer sig ganska snabbt. :)

Grejen med XP-serien (den gamla) är väl den skarpa V-formen, vilket får dem att kännas väldigt instabila precis på jämviktsläget eftersom de gärna vill lägga sig på ena "slaget". Jag tror nog att väl där så är de hyfsat stabila, dvs är man lite följsam i kroppen så krävs det nog rätt mycket för att de ska gå runt helt och hållet.

Att den skulle lägga sig på ena slaget stämmer inte i vattnet, möjligtvis på bryggan;). Klassiska XP:n är ju 54 cm bred, vilket för en havskajak är relativt smalt. Jämfört med många andra havskajaker kan den i början upplevas lite rank. Efter en säsong känns den komfortabelt stabil. Som belöning för rankheten får man en kajak som för klassen är hyfsat snabb och riktningsstabil, och med OK paddlingsergonomi.
Jag har nu gått över till rankare kajaker, eftersom jag ändå bara var ute och snabbpaddlade, men upplever XP som en snabb havskajak. T.ex. Artisan 2000 upplever jag som intialt rankare p.g.a. den rundare bottenprofilen, och lite oroligare i sidosjö.

XP18 är en annan kajak, mer utformad mot motionshållet tror jag. Jag har inte testat den, men av Point.s bilder på hemsidan verkar det som om desigenrn utgått från XP, och minskat överhängen i för och akter för att få en längre vattenlinje (och därmed teoretiskt snabbare). Vidare är däcket i fören något urfasat vid paddelisättningen för att få en tightare isättning och effektivfare drag. Akterskeppet är lågt för lite vindpåverkan(?), men det är det redan på XP Classic. Totallängden och bredden är ung samma. Hur bottenprofilen ser ut framgår inte, men om det stämmer att den är "surfski" liknande, borde det vara rundbottnat, istället för V-bottnat som förlagan. Rundbottnat är INTE mer initialstabilt, men påverkas mindre av sidsjö.
 
Nu har jag snabbtestat XP18 och kom ihåg att jag är en nybörjare så ta mina synpunkter med en nypa salt.

Den är stabilare än XP18 och det var väl det enda positiva med den här "varelsen", förutom att den är lite fräck.

Nackdelarna tyckte jag först och främst var kvalitén. Mjuk i skrovet, allra helst på sidorna i fören. Genomgående skruvar till fotstöden känns heller inte toppkvalité.

Sittställningen är som sagt en smaksak. Men sitsen gjorde att jag fick en bakåtlutande sittställning. Troligtvis ville de ha en lutande vinkel för benen, så att de trycks upp mot lårstöden. För mig kändes det som att jag lutade bakåt. Det blev inte särskilt vilande att hela tiden pressa sig framåt för att att få "rätt" paddelställning. Lårstöden blev nästan som ett knä/lårstöd, vill själv hellre ha stödet på låret. Som sagt är sittplatsen en oerhört personlig upplevelse.

Mvh
Frega
 
Hur bottenprofilen ser ut framgår inte, men om det stämmer att den är "surfski" liknande, borde det vara rundbottnat, istället för V-bottnat som förlagan. Rundbottnat är INTE mer initialstabilt, men påverkas mindre av sidsjö.

XP18 är mer eller mindre platt i botten. Den enda kajak jag har sett som känns övernattningsbar. Kombinerad sittbrunn och kajuta.
 
XP18 är mer eller mindre platt i botten. Den enda kajak jag har sett som känns övernattningsbar. Kombinerad sittbrunn och kajuta.

Känns väldigt långt från surfski eller design för fart.;)

frega, var inte tänket med sitsen att kunna paddla med aktivt fotarbete, d.v.s. böjda ben med möjlighet att använda benen för bättre bålrotation? En racingkajak känns lite åt det hållet i början, men det blir naturligt med mer vana, eftersom snabb paddling ger en sittställning med rak eller något framåtlutad ställning.

Det verkar som om Point har försökt att få lite av allt, eller "extra allt", vilket kanske ofta ger en pryl som inte är tillräckligt bra på något. Endast spekulationer från min sida.
I vilket fall som helst verkar det som om det inte är rätt modell för dig, med tanke på dina observationer. XP18 flörtar väl mer med de havskajakpaddlare som har paddlat en del, och vill kombinera turpaddlandet med lite snabb motionspaddling. För att passa snabba paddlare, bör sittbrunnen vara stor nog att tillåta benarbete (d.v.s. inga lårstöd ivägen), en sits typ racing som tillåter bålrotation och kan flyttas i längsled, inte för låg. Hittar inget av det i XP18, som verkar vara just en XP med lite vässad form. Om du gillar Point kajaker, ge den vanliga XP:n en chans till, eftersom det är en renodlad havskajak. Jag tror att du kommer över balansakten. När man är nybörjare, känns alla kajaker ranka i sidsjö. Man kommer över det genom att paddla mer, eller tar lite hjälp på traven med lite barlast i början.
Testa andra designer, VKV, Seabird, North Shore, Artisan ... Det finns så många, så häng inte upp dig på en modell, även om den ser läcker ut.
 
Senast ändrad:
Känns väldigt långt från surfski eller design för fart.;)

frega, var inte tänket med sitsen att kunna paddla med aktivt fotarbete, d.v.s. böjda ben med möjlighet att använda benen för bättre bålrotation? En racingkajak känns lite åt det hållet i början, men det blir naturligt med mer vana, eftersom snabb paddling ger en sittställning med rak eller något framåtlutad ställning.

Det verkar som om Point har försökt att få lite av allt, eller "extra allt", vilket kanske ofta ger en pryl som inte är tillräckligt bra på något. Endast spekulationer från min sida.
I vilket fall som helst verkar det som om det inte är rätt modell för dig, med tanke på dina observationer. XP18 flörtar väl mer med de havskajakpaddlare som har paddlat en del, och vill kombinera turpaddlandet med lite snabb motionspaddling. För att passa snabba paddlare, bör sittbrunnen vara stor nog att tillåta benarbete (d.v.s. inga lårstöd ivägen), en sits typ racing som tillåter bålrotation och kan flyttas i längsled, inte för låg. Hittar inget av det i XP18, som verkar vara just en XP med lite vässad form. Om du gillar Point kajaker, ge den vanliga XP:n en chans till, eftersom det är en renodlad havskajak. Jag tror att du kommer över balansakten. När man är nybörjare, känns alla kajaker ranka i sidsjö. Man kommer över det genom att paddla mer, eller tar lite hjälp på traven med lite barlast i början.
Testa andra designer, VKV, Seabird, North Shore, Artisan ... Det finns så många, så häng inte upp dig på en modell, även om den ser läcker ut.

Jo, jag lär nog komma över min instabila känsla när jag fått paddla mer och mer. Har testat en hel del kajaker i helgen. Se http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=63018 , där P&H Cetus och Tiderace Xcite var favoriter med skön känsla och sittkomfort. Artisan Millennium är också hyffsad, dock lite väl stor volym i sittbrunnen.

Som sagt var min bedömning av XP18 väldigt subjektiv och av en nybörjare. Om kanske 1år så ser jag kanske annorlunda på sittställningen. Annars var den lättpaddlad och stabil.

Mvh
Garbell
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
torger Någon som provpaddlat nya Point65 XP18? Paddling allmänt 109
Katten03 Seabird expedition LV vs Point65 Jolly Roger Crunch? Paddling allmänt 3
uffe-puffe Point65 vinner pris Paddling allmänt 8
blomer Laga Point65 plast kajak Paddling allmänt 0
Trilla Point65 picnic Paddling allmänt 13
nosslrak Point65 SeaRover Paddling allmänt 0
Guppi Trapper vs Point65 eller någon annan Paddling allmänt 3
Mike C Point65 förbättringstips? Paddling allmänt 3
Heiner Reval Expedition vs. Point65 XP Paddling allmänt 3
KillerKaninen önskar åsikt om Point65 crunch vs Prijon Paddling allmänt 1
r-u-x Point65 Navigator Roder Paddling allmänt 1
loova Fotstöd till Point65:a Paddling allmänt 5
Kajakob Utrustning till point65 XP, vad skall man tänka på? Paddling allmänt 12
loova Nya point65 modeller Paddling allmänt 24
andreaz POINT65 i KONKURS Paddling allmänt 19
fiddeliten Point65 i Estland? Paddling allmänt 1
abh Varför Point65? Paddling allmänt 38
Packningsvolym hos Point65/Mari/Reval Paddling allmänt 1
Fredric Uthyrning av Point65-kajaker? Paddling allmänt 7
nikesorn Någon som har erfarenhet av Point65 K1 S Paddling allmänt 2
nikesorn Är Point65 K1 R rundbottnad elr flatbottnad? Paddling allmänt 8
Damitri Point65 från Estland?? Paddling allmänt 1
wallacegromit Point65 VR eller R? Paddling allmänt 1
soren_dk Point65 - Modeller Paddling allmänt 2
Point65? Paddling allmänt 4
Beslutsångest: Point65 eller Prijon seayak Paddling allmänt 6
vid kajakens vikt och längd betydelse sjöegenskaper? Paddling allmänt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.