Ploppljud vid paddelisättningen

Med ny kajak och ny paddel har de senaste turerna varit intressanta. Hastigheten har höjts, men det finns mycket kvar att träna tekniskt. Först hade jag en tendens att dra ned lite luft med paddelbladet. Det ordnade sig när jag stack ner bladet helt i vattnet (nya paddeln är ca 10cm kortare än den gamla). Jag paddlar med högt stöd och har de senaste dagarna focuserat på påskjutande hand. Inte fullt ut snabbpaddlat, jag har haft lätt stöd för ryggen och inte brytt mig om benen. Nu blir det ändå en lätt vridning och jag som inte brukar ha någon form av träningsvärk är öm i vaderna.. Hm....

Läste den långa tråden om handleder och konstaterade att jag inte är helt ute och cyklar. Håller inte hårt i paddeln, sätter ner den långt fram och jobbar med påskjutet. Sneglade på bladet i vattnet och det följer bogvågen. Lyfter kanske en aning sent, men som sagt, helt ute och cyklar verkar man ju inte vara. Man kanske skulle fixa en vingpaddel. Just nu är jag dock nöjd med den bredbladiga CorryWrecken-paddeln. Men det har varit något mysko med isättningen.. Ett ljud jag inte blivit av med. Nästan som ett ploppljud. Ett svagt ljud direkt paddeln går ner i vattnet tätt följt av ploppandet. Testade att sticka ner paddeln mindre och då blev det bättre, men det var ett läge som var svårt att behålla.

Paddlandes mitt ute på sjön satt jag och funderade på hur det där ljudet uppstod. Tittade på paddeln... Ahaaaa.... ... När DROPPRINGEN bröt vattenytan sa det plopp.... Flyttade in ringarna... Som en ny paddel! Vilket tok... :) Som när jag hörde ett svagt porlande på högersida av kajaken och funderade vad sjutton det var tills jag upptäckte att linan jag hade satt fast i paddeln (ingen spiralsnodd) hade åkt över relingen och släpade efter i vattnet...
 
Prova vingpaddel

Hej,

Eftersom du verkar vara intresserad av att utveckla din paddelteknik och gör det på ett bra sätt, dvs experimenterar själv, så tycker jag definitivt du ska prova en vingpaddel. Jag säger inte det för att den skulle vara varken bättre eller sämre än din paddel eller någon annan paddel heller för den delen, utan bara därför att jag tror att du tycker det kommer vara en intressant upplevelse.

Nu visade det ju sig att ditt ploppljud inte var teknikrelaterat, men det är iaf sunt att reflektera över varför paddeln plumsar om den gör det. Det är bra att fokusera mycket på just isättningsfasen och att få den så ren som möjligt. Om den är tyst så är det en bra början. Själv brukar jag tänka på isättningen som att spetsa en fisk med en harpun, men att jag mentalt låter den höga handen vara den som utför isättningen och inte den som är närmast vattnet. Denna metod hjälper mig att plantera paddeln ordentligt i vattnet innan dragfasen påbörjas.

Mvh
Jonas
 
Om målet är fortare frammåt så är ju vinge ett alternativ men om inte så gör inte vinge mycket för paddeltekniken. En vanlig plattpaddel är betydligt mer användbar då man vill manövrera kajaken.
 
När stålarna fått tillökning lite senare i höst ska jag nog testa en vinge också. Att det blev en plattis nu beror på att jag känner att jag är för grön. Har ju bara paddlat sedan början av maj och aldrig sett skymten av en instruktör. Kommer med största sannorlikhet inte att göra det heller, så jag körde på "säkert kort" så att säga. Att det blev en bredbladig beror på att jag haft en paddel med brett blad från första början och att jag generellt sett alltid har haft svårt att göra saker snabbt. Jag kan inte kompensera ett litet blad med högre tempo. Motoriken säger stopp. Tycker inte att Corrywrecken känns för stort. Men jag har inte hunnit paddla så mycket sedan jag bytte utrustning så jag ska inte säga för mycket. Jag upplever det som att det är lättare att paddla och snitthastigheten är högre MEN jag blir tröttare. Kan bero på att formen helt enkelt varit kass ett par veckor. Det känns inte så vidare bra iallafall. Har tänkt ta en tur i morgon få se hur det går då. Räknar med en kort tur, men det brukar kunna dra iväg lite mer än planerat. Kort tur betyder några kilometer. Allt över milen är en lång tur. Misstänker att det blir runt milen även om jag planerar att paddla några kilometer imorgon.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
-Ruff- Säkerhetstänk vid kraftverk/dammar? Paddling allmänt 6
Snödrivan Poncho för cykling och fika vid paddling Paddling allmänt 2
EricL Klädsel överkropp vid rollträning sommartid? Paddling allmänt 12
eyck VKV Lisa - höjd vid sittbrunnsspets Paddling allmänt 6
Camomilchen Forsån vid Magelungen/Drevviken Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Lasse Be Isläget vid V Stendörren Paddling allmänt 0
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
Moga Torrdräktshandskar VS neoprenhandskar vid vinterpaddling? Paddling allmänt 14
Moga Synlighet vid nattpaddling? Paddling allmänt 9
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
Skogsäventyret Långtidsparkering vid Höga Kusten - Veåsand? Paddling allmänt 4
Wibrån Transportkapellets vara eller inte vara vid bilfärd Paddling allmänt 13
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
Lars R Kajak vid Vancouver Island. Tips på paddelvatten? Paddling allmänt 3
Elin75 Söker snabbt svar om paddling vid Ingarö/Björnö Paddling allmänt 0
SaraPG Klädsel vid vårpaddling Paddling allmänt 31
thureb Kajakincident vid Fjällbacka Paddling allmänt 4
friluftaren Tälta vid denna ö? Paddling allmänt 10
utesälen Paddling i lä vid Orust/Tjörn Paddling allmänt 4
Bigens Råd vid köp Paddling allmänt 3
Ballderrot Husbehovsfiske vid skärgårdspaddling? Paddling allmänt 11
jonny69 tänka på vid kajak köp? Paddling allmänt 9
Kennan423 Parkera bilen vid paddling Paddling allmänt 1
stefanhum Betala parkering vid Räfsnäs Paddling allmänt 7
avslutat_17_06_20 paddla med pontoner vid fotografering Paddling allmänt 3
Kjell Lundgren Ny kanotlada vid Ekoln Uppsala Paddling allmänt 0
Mikael87 Hjälp vid köp av första Kajak / Aquilo K1 GF eXtreme Paddling allmänt 4
ski3r Hjälp vid köp av kajak Paddling allmänt 2
PeterTK Hur går man i/ur vid hög brygga? Paddling allmänt 8
jazzmatsa Parkera INTE vid Studsviks brygga vid tvären Paddling allmänt 18
orjanraberg Tältplatser nära Hjältön vid Orust som går att nå från land? Paddling allmänt 2
thureb Paddla vid Nötön Åråsviken? Paddling allmänt 1
heah Luta kajaken vid svängar Paddling allmänt 28
Welsh Våtdräkt vid paddling? Paddling allmänt 17
glenn o.c. Dun eller konstfiber vid paddling Paddling allmänt 7
tiddelipom Tips på paddeltur vid Stenungsund Paddling allmänt 3
matsh Öppet vatten vid Stendörren? Paddling allmänt 8
johannordholm Söker kontakt med person vid Italienska kusten Paddling allmänt 11
Skanesstoltaman Läckage vid fotstödens skruvar. Paddling allmänt 9
Erikm Kajakist i blåsväder vid Donsö Paddling allmänt 20
ljaw Kniv vid paddling? Paddling allmänt 8
stefanhum Isfritt vid Räfsnäs ? Paddling allmänt 2
fraewu Paddla vid Utö Paddling allmänt 12
Arneri Högsta fart vid kajaksurf? Paddling allmänt 14
delfinen FRAGA NORDINGRA vid HÖGA KUSTEN. Paddling allmänt 2
rija Skillnad i syn på klädsel vid paddling i kallt vatten Paddling allmänt 4
Nicopia Olycka vid vinterpaddling Paddling allmänt 1
dansjenny Förslag på rutt vid St:Anna skärgård Paddling allmänt 15
rannug Havssurf i Sthlm vid västlig vind? Paddling allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.