Plasta en kajak med glasfiber/kolfiber

Hej!
Har tidigare byggt några kajaker enligt stripmetoden. Nu vill jag gjuta av en av dessa så jag får en form. I den formen tänkte jag sedan att jag skulle gjuta en kajak i glasfiber alt. kolfiber. Min fråga är hur mycket glasfiber/kolfiber som jag ska använda till skrov, däck, sittbrunnssarg och packluckor (både antal lager och tjocklek) för att få ett optimalt resultat.
Med vänlig hälsning
Lennart Back
lennartback@tele2.se
 
Mängd glasfiber i en kajak

Hej, nu har jag fått ett svar från annat håll!
Det behövs 1500 g/m2 glasfiberväv midskepps. Detta tunnas sedan ut så att det blir ungefär hälften i ändskeppen. Om man använder glasfibermatta ökas mängden med 20-30%. Tunn ytväv ska läggas som första lager mot gelcoaten.
 
lennart1; sa:
I den formen tänkte jag sedan att jag skulle gjuta en kajak i glasfiber alt. kolfiber.

Hmm, intressant att du funderar på att bygga i kolfiber. Under min pluggtid så läste jag bl.a. en massa olika kurser i materialteknik, varav de allra flesta var rent teoretiska. I en av kurserna skulle vi dock labba på lite olika fibermaterial, bl.a. kolfiberarmerad epoxy. (typ det man bygger de flesta kolfiberprylar av (poppulärt kallat carbon-prylar), allt från tennisracket till JAS-plan). För att få detta att härda på ett bra sätt så tvingades man baka allt i en högtrycksugn. Nu misstänker jag att du inte har en stor högtrycksugn där det får plats en hel kajak i. Därför undrar jag:

Finns det kolfibermattor som man kan härda utan en stor ugn?
Var köper man sådana?

/Daniel - nyfiken
 
Kolfibret härdar du inte, kolfibret är bara en armering. Man kan göra t.ex. kolfiberarmerad plast eller kolfiberarmerad epoxy. Troligen använde ni nån epoxy som krävde högtrycksugn (men mer troligt är väl att det var vakuum-ugn, för att minimera risken för luftbubblor).
 
nermander; sa:
Kolfibret härdar du inte, kolfibret är bara en armering. Man kan göra t.ex. kolfiberarmerad plast eller kolfiberarmerad epoxy. Troligen använde ni nån epoxy som krävde högtrycksugn (men mer troligt är väl att det var vakuum-ugn, för att minimera risken för luftbubblor).

Jo, du har helt rätt att det var epoxyn som skulle härdas, och det är epoxymatrisen jag syftar på i meningen "För att få detta att härda på ett bra sätt så tvingades man baka allt i en högtrycksugn." om det nu missförstås.

Jag tror paketet härdades under ett högt tryck, (efter att man stoppat allt i påsar där man sugit ut luften), för att kolfibermattorna skulle pressas ihop ordentligt medan de bakas. (blir det inte jobbigt med värmeöverföring i vakuum-ugn? eller använder man bara strålningsvärme då? Fast allt som skuggas av något annat kommer ju inte bli varmt i så fall!?)

Fast intressantare är ju om någon vet svaren på mina frågor:

Finns det kolfibermattor som man kan härda utan en stor ugn?
Var köper man sådana?

/Daniel - fortfarande nyfiken
 
Värmen används för att epoxin ska härda snabbare. Det är enklare att härda stora komponenter jämt om det sker under värme.

Trycket eller vakumet används för att få ur luft ur t.ex epoxin. och få ett så tätt laminat som möjligt. Alltså pressa ur överflödig epoxi för att få så hög fiberhalt som möjligt.

Ja, alltså "vanlig" lamineringsepoxi och kolfiber går utmärkt att härda utan vare sig vakum/tryck eller hög värme. Men resultatet blir därefter också. Vi har byggt skridskobindningar med vakumbagging i 25C, fungerar utmärkt, men det härdar då relativt långsamt.

Stora firmor som bygger skrov och master eller liknande kör in sina laminat i en stor autoklav och härdar allt under mycket högt tryck och temperatur.


Man kan köpa epoxi och kolfiber bla. från

West
http://www.nmi.se/West-System/

Pondus Snickeri
http://www.pondussnickeri.a.se/

/Bo
 
Kolfiber och epoxi

Hej!
Jag har byggt flera Marbleheadskrov (radiostyrd kappseglingsbåt) med kolfiber och epoxi, med mycket gott resultat utan någon vakuumugn (+20 grader räcker). Men det är viktigt att hålla ner mängden epoxi för att få styrka och lätt vikt. Jag har valt mycket lätt kolfiberväv som jag lagt vått i vått i 3 lager. Det finns anvisningar om proportionerna mellan epoxi och kolfiber.
En firma, Al Composite, säljer både kol- och glasfiberväv i varierande tjocklek. Tel 0500-425314 eller arne.lindberg@mailbox.swipnet.se
 
Lennart verkar veta vad han ger sig in på. Vill bara fylla på om baktekniken då det inte är någon ny teknik som har uppstått pga kolfiberns intåg.

Baktekniken med vakumpåsar + värme används även när fanér fogas samman med epoxy. Struer kajaks använder denna teknik sedan länge. Exklusiva segelbåtar byggs ibland i fanér m.h.a. kallbakning, dvs ingen extra värme tillförs.

Värmen tillförs vad jag förstår för att påskynda produktionshastigheten. Ofta har man bara en eller ett fåtal pluggar och de vill man utnyttja maxiamlt.

/Erik
 
Jag har jobbat en del med glasfiber i form och skulle vilja göra en kolfibersits till min VKV.
Formen har jag redan men hur är kolfibern och epoxin att arbeta med jämfört med glasfiber och polyester?
Kan man klippa kolfibermattan som vanligt? Kan man slipa kanterna efteråt? Hur är det att borra i materialet?
Synpunkter på gram/m2 för en sits med halvhöga sidor som ska vara styv för stöd och roll men lätt utan jätteprofiler.


JL
 
Skillnader mellan kolfiber och glasfiber

Hej!
Det är ingen som helst skillnad att jobba med glasfiber eller kolfiber. Den enda avgörande skillnaden är priset! (och vikten!).
Beträffande din fråga ang en formgjuten sits vet jag inget svar. Om du t ex lägger 3 lager 450 grams glasfibermatta får du säkert en stabil sits, speciellt med tanke på att det inte är några stora plana ytor.
 
Re: Skillnader mellan kolfiber och glasfiber

lennart1; sa:
Det är ingen som helst skillnad att jobba med glasfiber eller kolfiber.

Vad det gäller mindre reparationer tycker jag att kolfiber är mycket mer lättarbetat då det är mjukare och lättare att få ned mot formen eller det man skall förstärka. Glasfiber vill gärna sprätta iväg.

Vad beträffar valet epoxi kontra polyesterplast så luktar polyester värre och man har ofta kortare tid på sig att arbeta med polyester innan det härdar men detta är beroende av faktorer som mängd härdare och temperatur.

Både epoxi och polyester lär vara hälsovådliga och luftväxling är a och o, helst friskluftmask.

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.