Pjäxval! Technica Dragon 120 eller Atomic b120?

Hej

Ska säsonga i Åre, och ska köpa min första skidutrustning nu.

Var och provade ut pjäxor på alpingaraget. De som satt bäst var Technica Dragon 120 och Atomic b120.

Vad har ni att säga om dessa?
Technican andas kvalitét tycker jag.

Jag kör mest och leker i parken och lite sånt. Är inte mycket för störtlopp direkt.

Väger ca 95 kg.
 
Du ställer en fråga som är nästan omöjlig att besvara fullt ut. Eftersom du skriver att det är din första utrustning så antyder det att du är ganska grön. Båda de där pjäxorna är ganska styva och ffa Technican verkar vara rätt race-inriktad. Personligen skulle jag inte rekommendera en sån pjäxa för nästan 5500 kr till en nybörjare utan snarare en lite mjukare och mer förlåtande, särskilt om du mest ska åka i park där benhinnorna har en tendens att ta mycket stryk.

Om du ändå ska till Åre så är mitt råd att vänta tills du är där, sen går du in på nån av Åres många skidshopar som t ex Hanson eller Åre skidsport där de har bra kompetens att ge råd. Personligen tycker jag man ska ta sig råd att köpa formgjutna sulor också; det kan göra skillnad som natt och dag. Dessutom kan man göra rätt mycket med en pjäxa som inte passar optimalt t ex pressa ut skalet eller formgjuta innerskor.

Men som sagt, jag tycker du ska avvakta dels för att du nog får bättre hjälp i Åre, dels för att du efter ett tag förmodligen själv vet bättre vad det är du vill ha.

Jag vill tillägga att jag inte i detalj känner till de där pjäxorna men har åkt i drygt 30 år och tävlat alpint och på elitnivå i puckel och har själv ofta våndats över pjäxval och att få till de optimalt passande pjäxorna. :) (Jag har f ö själv i år pensionerat mina Raichle från 93 till förmån för ett par Lange Super Blaster)

Lycka till och ha så skoj i Åre!
 
Jag kan bara hålla med David på alla punkter. Technican ser inte ut som någon bra park-pjäxa. Jag skummade bara igenom en recention lite snabbt men den verkar vara rätt full-on för hård friåkning.

Atomicen kanske är lite snällare men jag tror att du ska titta på lite enklare pjäxor. Eftrer halva säsongen kanske du vet lite mer vad du vill ha och då kommer du ändå vilja byta.
 
Tack för era svar.

Saken är den att jag var på alpingaraget och jag verkar ha en väldigt hög och bred fot. Jag provade full tilt, men den var för låg.

Det börjar bli bråttom, jag åker om 8 dagar. Kanske ska vänta tills jag kommer upp till Åre och prova vidare där.
 
Ja jag tycker du ska vänta tills du kommer till Åre. Där finns kanske landets bästa kompetens samlad och jag kan garantera dig att du kan få bra hjälp där. "Pjäxlegenden" Åke Eriksson har om jag inte har helt fel öppnat egen "boot-fitting-clinic", de gamla landslagsåkarna i puckel Örjan- och Håkan Hansson driver Hanson sport t ex, det är folk som åkt skidor hela sina liv och vet vad de snackar om. Man ska aldrig ha bråttom med att köpa pjäxor och man kan som sagt med rätt kompetens fixa till pjäxor så de passar alla fottyper. Men som sagt, de där du kollat på passar inte så bra för parkåkning och det känns ju synd att lägga ut över femtusen spänn på nåt som du kanske ändå vill byta när du kommit in i åkningen och vet vad du vill ha.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.