Pinsamt för Vikingarännet

Johannes

Gäst
Jag ville bara konstatera hur pinsamt dåligt det är för Vikingarännets ledning att ställa in i sista sekund (14h innan start!!). Meterologer och isexperter hade kunnat räkna ut detta redan på onsdagen, femdygnsprognosen till exempel var inte olikt det vädret som blev.
Det är till på köpet otroligt dålig marknadsföring för alla utländska främst Nederländska deltagare som tagit sig till Sverige. Dålig marknadsföring inte bara för Vikingarännet utan även för Sverige. Jag som trodde vi var bäst i världen på att organisera ochalltid hade god framförhållning.


Återigen PINSAMT!!!!!
En besviken och irriterad viking
 

alexander.nordstrom@mail.scout.se (Alexander Nords

Gäst
Tuft att få framtida sponsorer?

Det blir inte lätt för Vikingarännet att få framtida sponsorer efter deras uteblivna reklamintäckter. Inte heller blir väl deltagarna särskilt glada över att inte få någon som hellst ersättning - endast rabatterat pris nästa år. Tur att inte jag var anmäld.


Jag åkte igår lördag 13/2 Sigtuna - Hässelby strand. En underbar tur - visserligen sista milen i kraftig motvind (men ibland får det vara tuft). Dock kräver turen stor skicklighet mot slutet där det blev rutin att ta sig över råkar.


Det jag inte förstår med Vikingarännet var varför kunde de inte flytta starten ner till Skofjärden? Hela vägen från Sigtuna till Kungsängen var tjock is. Kan överisen inte heller plogas bort (som holländarna klagade på)? Så mycket var det inte och inte särskilt hård. P.g.a. en råk på Ekoln finner jag inte tillräckligt stor anledning att ställa in hela loppet.


Alexander
 

thure.bjorck@sssk.se (Thure Björck)

Gäst
Isen är nyckfull och förgänglig

Jag har det största respekt för det enorma arbete som arrangörerna av Vikingarännet lagt ned.


Nu blev de snuvade på hela belöningen med endast en dag. Det var helt rätt att ställa in enligt de grupper som passerade området idag. Man har beskrivit hur man passerade partier med gungade flak på Ekoln där gruppen tyngde ned ena kanten på flaket så att den andra kom upp i luften. Knappast en terräng för skridskotävling.


Personligen så tröstar jag mig själv med att jag haft roligt under mina egna förberedelser inför rännet och att jag fick sovmorgon innan skridskoåkningen idag.
Jag hoppas på att loppet går in till Stockholm nästa år. Möjligen skulle man fundera på ett något annat upplägg för att öka chanserna att genomföra det hela. Enköping - Hässelby?


Thure Björck
 
Åkte själv

Jag kom till mitt övernattningsställe i Uppsala på lördagkvällen, där även holländska skridskoeliten höll till (20-30 personer) och fick via dem reda på att loppet var inställt. Mycket deppig stämning förstås. Holländarna hade ringt på fredagen och fått reda på att loppet skulle gå och flygit upp på lördagen. Björn Nilsson tog dem dock på tur söder om Sigtuna på söndagen, så man får hoppas att de fick ut något av Sverigeresan iallafall.


Vi tre som skulle hålla ihop i tävlingsklass plus en kamrat åkte sträckan Skarholmen-Kallhäll längs Vikingarännsrutten på söndagen. Vi åkte raka vägen från Skarholmen till Skokloster, alltså längs östra sidan av Ekoln. Vi fick passera en ordinär råk på södra Ekoln, that it. Vi tog en passage som inte krävde landpassage, men man hade också kunnat gått 5m över land. Vad jag förstår av SSSK:s israpport så måste läget på andra delar av Ekoln varit betydligt sämre. Isläget både norr om denna råk och från denna råk och ner till Kungängen var drömlikt. Maken till iskvalité upplever man sällan. Speciellt den lilla knottrighet som var gav suveränt grepp åt skäret. Centralt på Görväln gick en råk som var svårpassad, åtminstone i dess norra del där jag var.


Från mitt prespektiv och efter min tur på fantastiska isar på söndagen så kändes det som att Vikingarännskommitén missade en fantastisk chans till en skridskofest. De hade förstås andra saker att ta hänsyn till och tog beslutet på det de såg under lördagen. En av mina kamrater hade varit ute på Ekoln, bl.a. i SV delen under lördagen, och kännt läget som dramatiskt. Det var mycket vatten på isen, blåsten ökade och han såg flera råkar. Jag är inte heller säker på att det verkligen gick att lägga en 80 km lång sträcka från Skarholmen och ner till Kungsängen på söndagens isar. Det finns visst något krav på att det måste vara exakt 80 km.


Många tankar går genom huvudet så här dagen efter. Det går inte att undvika att känna stor besvikelse. Skulle det ha gått att ordna loppat iallafall? Skulle de ha kunnat förutse det som hände med isen och kunnat ställa in tidigare? Hur mycket bad-will har loppet fått? Vad säger deltagare, funktionärer och sponsorer om nästa års lopp? Är det fel att satsa på sådana här jättearrangemang? Kan det någonsin bli lika bra som en ordinär skridskotur med kamrater eller med en klubb?


Vi pratade med några funktionärer vid Skokloster. De kände också stor besvikelse eftersom loppet ställdes in så sent. Det är tydligen kring 800 personer som jobbar med loppet på olika sätt.
 
Förståeligt

Trist med inställt, javisst (även om jag inte var anmäld)


Dock kan man knappast gnälla på arrangörerna: Att enstaka erfarna åkare kan ta sig fram betyder inte att man törs släppa fram 8000 personer varav flera säkert inte har stor isvana.


Jag skall anmäla mig nästa år, så det så!
 
Det hade gått att ordna loppet

Jag tror att det hade gått att ordna Vikingarännet på söndagen. Man hade kunnat strunta i Lårstaviken/åkarservice Vik och gå rakt på Skokloster från Skarholmen och sedan lägga spåret dubbelvikt på Sigtunafjärden - Skarven så att det blivit 80km(t.ex. ... - Skokloster - Sigtuna - Gälövsta/Runsa - Sigtuna - Gälövsta/Runsa - Kungsängen - ...). Resten av sträckan oförändrad enligt plan. Åkarservice Vik hade lagts ner och istället hade man fått dubblera vid Sigtuna. Kanske hade blivit en del nattjobb med åkarserviceflyttning och banomdragning, men vad är det mot det extraarbete det blir nu med att försöka återupprätta ryktet för loppet?


Rätt trevligt förra året med att man åkte så att man mötte folk så jag tror inte att ett dubbelvikt spår upplevs allt för negativt. Man får bara se till att åkare inte fuskar och hoppar över (vilket tydligen hände förra året).
 

annonym

Gäst
Bygg broar

Ja eller så hade man kunnat haft ett "gäng" träbroar som stod klara att dras ut av snöskoter eller 4hjuling, dessa broar kunde man förankra över en råk, för dom råkarna som fanns på Ekoln va ju inget att snacka om.
Jag åkte själv ett bakvänt ränn med ett par gäster som var hitresta och BESVIKNA.
Och vilka isar! Dom var ju kanon.
Det känns som dom ALDRIG kommar att lyckas med detta konsept.
Varför inte lägga ut det på STORMÄLAREN ex: Enköping-Stockholm eller Västerås-Stockholm eller TVÄRRTOM vid sådana vindar.
Lev väl och skrinna på!!!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
skallagrimson Vikingarännet med hosta Långfärdskridsko 4
thureb Vikingarännet 2015 ställs in Långfärdskridsko 1
kajsa_den_finske Utbytesstudent på Vikingarännet? Långfärdskridsko 7
mikva Eftersnack Vikingarännet 2013 Långfärdskridsko 2
thureb Eftersnack Vikingarännet 2012 Långfärdskridsko 8
revco8 ett par frågor om vikingarännet Långfärdskridsko 1
pierrel Snabb på vikingarännet med stavar Långfärdskridsko 9
thureb Eftersnack Vikingarännet Långfärdskridsko 9
dabac Vikingarännet - starttid och trängsel? Långfärdskridsko 12
dabac stavar eller inte till vikingarännet? Långfärdskridsko 16
ett_och_noll Vikingarännet på bräda. En ny klassiker? Långfärdskridsko 1
Fliiisan Vikingarännet? Långfärdskridsko 1
Charlotte_LL Tack för draghjälp i Vikingarännet Långfärdskridsko 4
Rajjan Vikingarännet har öppnat för anmälningar Långfärdskridsko 2
Rajjan Vikingarännet 2005 Långfärdskridsko 7
GustavOh Vikingarännet startar i kungsängen Långfärdskridsko 8
thureb Vikingarännet går på lördag den 19 februari Långfärdskridsko 0
Rajjan Vikingarännet har öppnat för anmälningar Långfärdskridsko 0
GustavOh Tack vikingarännet! Långfärdskridsko 0
charles.wahlin Vikingarännet: Hur bor man smidigast? Långfärdskridsko 3
Mats L Skridskotips (Vikingarännet mm.) Långfärdskridsko 5
m. Reklam och Vikingarännet Långfärdskridsko 16
Rajjan Angående resultatlistorna för Vikingarännet Långfärdskridsko 0
Rajjan Resultatlista Vikingarännet (damer) Långfärdskridsko 0
Rajjan Resultatlista Vikingarännet (endast herrar) Långfärdskridsko 2
Rajjan Snabbare utan stavar? (Vikingarännet) Långfärdskridsko 9
cwmint Tack Vikingarännet! Långfärdskridsko 2
KLAGER Vikingarännet flyter Långfärdskridsko 0
Palle_Z Vikingarännet 2002 Långfärdskridsko 1
Mats R Vikingarännet på Webkamera! Långfärdskridsko 0
cwmint Vikingarännet, sista anmälningsdag Långfärdskridsko 0
cwmint Funktionärer till Vikingarännet Långfärdskridsko 1
kr-val Vikingarännet - sista chansen? Långfärdskridsko 2
kr-val Vikingarännet på SVT:s Plus Långfärdskridsko 0
Förslag till komplement till Vikingarännet Långfärdskridsko 1
kr-val Vikingarännet på 11-stadsloppssätt? Långfärdskridsko 1
Tack till Vikingarännet Långfärdskridsko 0
Vikingarännet-en organisatorisk flopp! Långfärdskridsko 0
clindh Vikingarännet är inställt Långfärdskridsko 0
Plats i Vikingarännet Långfärdskridsko 0
Tips inför Vikingarännet? Långfärdskridsko 1
Mera mot stavar i Vikingarännet. Långfärdskridsko 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.