Pinsamt Fjällräven!!!

Fjällräven går ut med en massiv reklamkampanj kring sin "Fjällräven Polar Competition".
Jag som tycker om vinterfjället kastade in en anmälan mest för skoj skull, något som säkert ganska många gjort. En månad innan valet av deltagare ska göras så skickas det ut ett mail att man ska börja förbereda sig på att bli uppringd genom att läsa på ett antal sidor med "cool facts". De deltagare som bäst kan den information som står där när de blir uppringda har bäst chans att bli uttagen. Jag börjar redan här ana oråd men klickar vidare till dessa sidor. Innehållet visar sig naturligtvis vara flera sidor med ren sponsorinformation kring olika produkters förträfflighet. Jag orkade bara skumma igenom den tröttsamma reklamen men jag blev mer och mer förbannad. Tror de att friluftsmänniskor är dumma i huvudet? Är de så desperata att få rikta och nå fram med sin reklam att de är beredda att skjuta sin trovärdighet i sank? Riktigt pinsamt av en tidigare seriös tillverkare.
 
Marknadsföring

Håller helt och hållet med föregående.

Fjällräven Polar är ett mediejippo från Fjällrävens sida och mest ett sätt att marknadsföra sina grejer.

Men lite får man nog lida om man söker till Fjällräven Polar. Själv har jag sökt tre gånger i rad, chansen att komma med är nog knappt större än obefintlig.

Mvh, Per Nyberg.
 
Vadå Fjällräven

Fjällräven Polar syns knappt alls , bara i sina egna shoppar !! Verkar inte vara så lyckat ''jippo'' eftersom man inte snubblar på´t någon annan-stans ?!

? : Inte sponsar Fjällräven någon expedition , va ??
-Så bra och genomtänkta är väll inte deras kläder??
 
Re: Vadå Fjällräven

0708; sa:
? : Inte sponsar Fjällräven någon expedition , va ??
-Så bra och genomtänkta är väll inte deras kläder??

Jo de sponsrar olika expedtioner, men då specialsys de olika kläderna där sömmerskorna syr med tätare sömmar och granskar kläderna efteråt. Men det är nog väldigt vanligt bland alla leverantörer.
Bland annat har de sponsrat Ola Skinnarmo i början av karriären.

/m.v.h. Robert
 
Expeditionsspons

Jag håller helt med föregående inlägg, visst levererar tillerkarna bättre grejer till expeditioner.. Skinnarmo får alltid sina Tierrakläder figursydda vad jag vat. Spons visar knappast att grejerna håller bättre.. betänk bara att nästan alla av de större varumärken har varit på någon topp eller pol. Det borde väl bevisa att det inte är någon större skillnad på märkerna. För örigt så kom ju Tenzing & Hillary upp på Everest utan magiska tex-plagg.

Nyman
1 haglöfs jackreklamation
2 Marmot jackreklamationer

Och jag har inte varit på någon expedition med de grejorna...
 
Re: Expeditionsspons

Nyman; sa:
betänk bara att nästan alla av de större varumärken har varit på någon topp eller pol. Det borde väl bevisa att det inte är någon större skillnad på märkerna.

...och det förklarar till viss del det fantastiskt höga pris man får betala om man vill ha dessa plagg. Det är konsumenterna som får betala, som vanligt.
 
Re: Re: Expeditionsspons

Ja.. Önskar det fanns någon tillverkare som brydde sig mer om att göra bra prylar & inte lika mtcket om att tjäna pengar.. Det är ju bevisligen dom små företagen (Kap-köket tex) som står för dom stora innovationerna..
 
Bra kläder i fjälls och terräng.

Jag har förlänge sen slutat med fjällrävens och haglövs kläder i vinterbruk, är även på väg att lämna dessa dyra märken för sommar bruk oxå. Jag kan tippsa er om bra kläder som jag tycker funkar mycket bra. Några pistörer och fjällräddare samt tull-folket, börjar använda detta märke. Jag är helnöjd med mina vinter skal-kläder, dom är inte dyra alls. tittar man på haglövs likvärdiga skalbyxor så får man betala 3 ggr mer. Kolla in denna sida och gämför priserna så får in se... http://www.taiga.se/
 
Förstår inte riktigt...

Jag begriper inte riktigt den här debatten...

Fjällräven är ett företag vars huvudsyfte är att tjäna en slant genom att tillverka och sälja friluftsgrejer. Inte sysslar väl som med nån sorts ideell turistguidning i fjällen? Naturligtvis är Fjällräven Polar ett marknadsföringsarrangenmang, vad skulle det annars finnas för syfte med det? Som en bieffekt verkar det ju rätt kul att vara med, men det är ju knappast därför dom håller på. F.ö. är den där tävlingen faktiskt större i en del andra länder där hela begreppet "hundspann" är lite mer exotiskt. Följs med viss spänning i tex. Japan, märkligt nog.

Att Ola S eller nån annan som syns i TV när de gör tuffa saker sponsras med grejer av högre kvalite än de som säljs i butiken är väl precis som det ska vara. Annars finge man väl börja vara upprörd över att Beckham spelar i ett par handsydda dojjor i VM eller att Schumacher faktiskt inte kör en standard-Ferrari?

Alla företag syftar till att tjäna en slant, men ibland lyckas dom på vägen komma ut med en produkt som konsumenterna faktiskt kan ha nytta av. Låt oss försöka hjälpa varandra att hitta dom guldkornen istället för att gnälla över att just friluftsbranschen borde vara så förbannat ideell jämt.


mvh

Stefan
 
Mycket vettigt Stefan

Jag håller helt med Stefan om det han skriver. Vill man inte ha ett företags produkter får man vällåta bli att köpa dom då, men det är inget konstigt att ett företag försöker tjäna pengar.

Det verkar vara lite mode i att klaga på olika leverantörer, just nu får Fjällräven ta mycket skit. Jag är hur nöjd som helst med mina byxor, i och för sig har jag inte varit på någon pol än men dom är suveräna för det jag använder dom till.

Ingen klagar på Klättermusen eller Arcteryx trots ohemula priser. Arcteryx är dessutom uppköpt av ett "ont" multinationellt företag, hur ska det nu gå med deras produktutveckling och kvalite ?? (OBS, ironi)

//PW
 
"Det är ju bevisligen dom små företagen (Kap-köket tex) som står för dom stora innovationerna"

Vilken stor innovation har KAP-köket stått för? Det är ju en gammal Optimus-brännare (Optimus är däremot ett bra exempel på ett litet innovativt företag).

Jag tror inte att det är storleken på företaget som bestämmer deras innovativitet, utan deras fokus.
Sega motorvägsföretag med fullsortiment och stora klädkollektioner (som Fjällräven) är sällan innovativa. Företag som fokuserar på en produkttyp eller ett segment är det ofta (Hilleberg, Arcteryx, Optimus osv).
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.