Pikmakarn SVART

Nån som testat denna?
http://shop.textalk.se/se/article.php?id=2736&art=1314262

"Hellimmad skena. Inga nitar eller stansningar som kan gå upp."
Jo, så kan man ju oxå vända till det. Ligger det nåt i det? E inte stansade skenor limmade förutom att de även är stansade? Möjligt att jag har fel.

Funderar på att slå till på 43-centimeters trubbnos för hård is och bra förhållanden. Jag har 47-centimeters Skyllermarks röd, och jag är jättenöjd med dem. Ett alternativ är att handla 42-centimeters Skyllermarks Röd, och ett tredje är att inte handla ö.h.t. ;)

Jag väger 75 kg, har 41,5 i skor, och gillar att leka. Kör översteg säkert 50% av tiden. :)
 
Om det är bra limmat ska det ju hålla.

Jag tycker det är synd att alla skridskor nuförtiden bara är förberedda för Rottefella BC.
Går det att "fulmodda" så att man får på ett par Salomon SNS profil bindningar??
 
Har sett skensläpp med Pikmakarns svarta... Så visst stämmer det att det inte finns "nitar eller stansning som kan gå upp", det är bara limmningen som pajar. Ingen falsk marknadsföring iallafall. ;)
 
Skensläpp

förekommer på en hel del modeller och fabrikat och både de som enbart är limmade och de som har limning + hål i skenorna och stansning av aluprofilen in i skenhålen respektive den äldre metoden med hål genom både skena och aluprofil + en regelrätt nit samt epoxylim.

I min erfarenhet var haveriet vanligare med fasthälsbindning och vanligast att skenan släpper baktill vid stansningen/nitningen om en sådan finns. Typexempel att skenan fastnar i en spricka och åkaren fortsätter framåt varvid stor belastning uppstår på fixationen baktill på skenan.
Men visst händer det att främre fästet skakar loss också.

Skyllermarks har dubbla stansningar fram och bak och därmed troligen mindre skensläpp.

Tillverkare försöker rationalisera tillverkningen. Men frågan är om inte det kan straffa sig så att tillverkaren/modellen får dåligt rykte. Samtidigt kan det vara en bra grundkonstruktion fast ett måndagsexemplar där en tafflig arbetare inte limmat/stansat tillräckligt bra.

Thure
 
Som av en händelse ...

... så såg jag en bild på en Pikmakarn SVART med lös skena idag. Jag svarar på min egen fråga, och håller mig till Skyllermarks.
 
förekommer på en hel del modeller och fabrikat...

Ja, skridskohaverier är ju inte helt ovanliga. Det intressanta är ju dels hur bra och snabbt reklamationer tas om hand av tillverkaren, dels hur tillverkaren arbetar för att förbättra kvalitén och minska frekvensen av haverier. Den förstnämnda frågan får man ju i regel snabbt svar på, den andra frågan är svårare att se resultatet av och då endast på lång sikt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.