Pierre Olsson kvarhållen i Pakistan

En svensk, Pierre Olsson, var i och klättrade tillsammans med en amerikansk kvinna i Pakistan. Hon försvann och bl a militär var ute och letade. Hon återfanns senare död, hon hade råkat komma i vägen för en lavin.
Nu verkar det som pakistanska myndigheter vill ha betalt för sökoperationerna, och håller fast Pierre Olsson som gisslan tills de fått betalt.

Är det någon som känner Pierre Olsson?

Följande meddelande fanns idag på Summitpost, med ett meddelande från Erica Kutchers familj:


"As many of you are probably already aware, Yosemite local Erica Kutcher perished last week near the Shipton Spire in Pakistan. There have been many threads on climbing bulletin boards; this morning a very sad message from Erica's family was posted on Supertopo. Please do what you can to alert your local media.


"Pierre Olsson, Erica Kutcher's climbing partner, seems to be held hostage by the Pakistanis in Islamabad. The Pakistanis are threatening him with detention and possible incarceration if $17,000+ and $6,000+ is not paid to Askari Aviations (a military helicopter service) and Blu Sky Tours, respectively. This position is outrageous and unconscionable. We know, as Americans, that if a Pakistani citizen went missing in the United States, whether it be in the Rockies, in Alaska, in the desert, in a state or national park, or a cornfield in Iowa, all stops would be pulled to find him using volunteer, local, state and national resources without cost to the lost Pakistani or his government.
Please contact any source (personal, media, political) you may have to stop this atrocity and enable Pierre to return home now. Please continue to pass this request along. Thank you... Erica Kutcher's Family on behalf of Pierre Olsson.

I am personally asking for anyone/everyone who reads this to please send it out to any one of the newspaper services local to you, or especially those from whom we had been reading updates about our Erica... Despite their loss and sense of grief, the Kutchers have shown us (once again) their generousity and compassion in focusing their attention away from their personal sadness and on the release of Pierre.

Please assist us in these efforts and we will keep you updated as to the situaton...

Thank you"
 
Pierre finns på Utsidan

http://www.utsidan.se/motesplats/visa.htm?ID=35785

80 inlägg känd klättrare. Jag skickar vidare det första inlägget till svenska UD och hoppas att de svarar på vad de gör för att hjälpa Pierre.

Antagligen är State Department också inkopplade och med tanke på att sökningspådraget var till för en amerikansk medborgare kanske det är mera korrekt att ta hjälp från USAs myndigheter.

Pierre har själv skrivit om olyckan i tråden här nedan lavin vid K2.

Thure
 
Jag har nu läst fortsättningen på tråden jag startade, som han skrev i - missade totalt att det kommit fler inlägg, trodde den dog där.

Jag hoppas att det går bra och att det löser sig för honom snabbt!
Jag tror det var bra att UD fick mer än ett påpekande, och att det är bra om svenska myndigheterna agerar, är inte säker på att amerikanarna engagerar sig för en utlänning.
 
Svar från UD

"Hej Thure!

Både amerikanska och svenska myndigheter känner till ärendet och arbetar
på det.

Med vänlig hälsning

Katarina

-----------------------------
Katarina Biörnstad
UD-KC/konsulära gruppen
tfn +46-8-405 51 47

----- Vidarebefordrat av UD Registrator/FOREIGN/MINISTRY 2005-07-28
09:49 -----"
 
Skicka brevet till Aftonbladet istället. Kan ge feta rubriker och sånt snappar de upp på ambassaden (de brukar ha perosnal som lusläser tidningarna för att hitta sånt som berör deras eget land). Pakistan gillar säkert inte att bli uthängt som kidnappare, men Aftonbladet skulle gilla att hänga ut dem. Kanske kan ge en snabbare hemkomst för killen...

PS Det var ju tidningarna som fixade det mesta under Tsunamin, så jag tror på en snabbare lösning den vägen.
 
Skicka själv

Jag mailade DN och ÖP. Kvällstidningarna kanske du kan kontakta Anna eller någon annan av er som läser detta.

Thure
 
"I accompanied Mr. Olsson to the airport this morning and saw him through the proceedings. He left Pakistan and will be back in Sweden by Saturday evening.

Ann Wilkens
Ambassador of Sweden "
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gladegp Räddningsfond för Tomas Olsson Alpin / Bigwall 1
oddbol Tomas Olsson saknas? Alpin / Bigwall 52

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.