Perfekta stället?

Hejsan.

Jag är på jakt efter det "perfekta" stället att genomföra en sommarvandring på. Det känns som om norge lockar en hel del. Gick kungsleden abisko-hemavan förra sommaren så de delarna av landet är jag nöjd med för ett tag framöver.
Har varit i jotunheimen och där var det ju fantastiskt. Vill vara någonstans där man får känna på vidderna ordentligt och inte behöva säga "go tur" 100 ggr om dagen. Lite folk med andra ord och massor av mil att sätta kängorna på.

Nu väntar jag spänt på tips från bevandrade utsidan medlemmar...
 
Norge

leta på mina tidigare inlägg så hittar du en grundlig genomgång
av sydnorska områden. Kanske även Saltfjellet-Sulis,
läs annars

http://www.mai.liu.se/~pehac/salten.html

Om du inte har något mot att korsa väg ett par gånger, och
vill se mycket vildren: Skarvheimen, Finse-norrut.
Vildast och ensammast är antagligen Breheimen. Tafjordfjella är kanske
vackrast, men lite instängt, räcker 6 dar. Dovrefjell,
om man lyckas undvika kjerrevegen i norr, t ex genom att
gå in i nordost och ut i nordväst efter en slinga ner mot
Snöhetta. 7 dar.

Berättelse från Breheimen kan du också hitta hos mig, en
kortare version, med bilder. var i Fjället nr 2 iår.

http://www.mai.liu.se/~pehac/bre.html

F ö vandrade jag tämligen ensamt i Jotunheimen i augusti.
Jag erövrade ensamheten genom tält och morgontidighet.
Jag tror faktiskt inget annat område i syd har plats
för en så omväxlande tiodagarsvandring.


http://www.mai.liu.se/~pehac/aug02.html

Själv siktar jag nästa år på en kombination av dovre och tafjord, på
delvis nya stigar, eller någonting i norr, Narvikfjellene,
indre Troms, eller de inre delarna av Padjelanta i Sverige.

il C.
 
Mera Norge.

Jotunheimen är ju det populäraste och kändaste området så det är inte så konstigt att det är mycket folk där. Jag tycker det är enormt fint men man får inte den där riktiga frihetskänslan när det är så mycket folk.

Trollheimen kan jag rekommendera. Visst möter man andra vandrare men långt ifrån så mycket som i Jotunheimen. Dom gånger jag gått där har jag varit relativt ensam på lederna. Det är bara när man kommer fram till stugorna som det är mycket folk. Fast det kan man ju undvika genom att tälta.

Ett annat område som är grymt fint är Romsdalen. Man kan utgå från Åndalsnaes. Där vi gick var det enbart självbetjäningsstugor. Dom enda vi mötte på hela turen var ett par från Belgien. I övrigt var vi helt ensamma. Vandringen är relativt tung eftersom bergen är brandta och "spetsiga" vilket gör att man oftast går uppför eller nerför. Inte så mycket vandrande på högplatåer. Det märks att det inte är så många som går här. Vid ett par tillfällen var vi till och med tvugna att ta fram kartan när ledmarkeringarna försvann. Det har jag aldrig behövt göra förut i Norge. Rekommenderas starkt.

Mvh,
Kristian
 
Lite folk

kungsleden; sa:
Hejsan.

Jag är på jakt efter det "perfekta" stället att genomföra en sommarvandring på. Det känns som om norge lockar en hel del. Gick kungsleden abisko-hemavan förra sommaren så de delarna av landet är jag nöjd med för ett tag framöver.
Har varit i jotunheimen och där var det ju fantastiskt. Vill vara någonstans där man får känna på vidderna ordentligt och inte behöva säga "go tur" 100 ggr om dagen. Lite folk med andra ord och massor av mil att sätta kängorna på.

Nu väntar jag spänt på tips från bevandrade utsidan medlemmar...
Det "perfekta" stället letar de flesta av utsidans gäster efter...
Angående lite folk. Förra året i Augusti vandrade jag i Sarek och jag såg på håll eller mötte folk varje dag. Exakt ett år senare vandrade jag i Jämtland och såg med ett undantag inget folk förutom första och sista dagen. I mitten av vandringen passerade vi Stendalsstugorna för att jag hört att det skulle vara vackert där. Då träffade vi stugvärden+en till.
Så mitt tipps är, sök dig utanför lederna och finn dina egna dalar och toppar.
Jag är inte själv så bevandrad men jag har som ambition att gå i ett nytt område på varje vandring alternativt en ny årstid i ett redan besökt område.
Go tur...:)
 
Norr om Abisko

Hej......
eftersom Du gick söderut från Abisko kan jag rekommendera att gå norrut nästa gång. På norr sidan av Torneträsk är lederna få men möjligheterna till upplevelser många.
Börja borta i Vadvetjåkka och gå längs hela Träsket. På denna tur hinner man uppleva både låg- och högfjäll.

Go tur!
Torkel//
 
Lunndörrsfjällen

Lunndörren är en liten pärla, var där i sommar en vecka och varken såg eller hörda några personer alls. Var oerhört imponerad av alla branta fjällsidor och framför allt ensamheten.

Anledningen till att det inte är folk där må kanske vara att alla åker till sylarna om man åker till jämtland.

För mig var lunndörren perfekt. Kommer att återkomma en massa gånger!!!!!!!!
 
ensamt och vida vidder

Jag håller med om att området norr om Torneträsk passar bra in på dina önskemål. Speciellt om du är intresserad av blommor, geologi och grottor. Kolla om STF eller någon annan fortfarande kan ordna båttransport över sjön.
Ett annat område med liknande kvaliteter är västra Padjelanta, ett suveränt område med möjligheter att börja eller avsluta turen i Norge. Egentligen hela Padjelanta med undantag för själva leden.
Daniel
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.