Perfekta frilufts byxan

Hej Alla !

Nu börjar det bli dags att leta efter den perfekta frilufts byxan på grund av att mina gamla Moutain equipment byxor börjar tappa stinget.
Mina krav är som följer.

-Byxorna ska se ganska städade ut så att de även fungerar som en "stads" byxa när man är på resande fot.
-Torka relativt fort
-Inte va allt för över arbetade (Inte tusen benfickor som man ändå aldrig kan lägga nått i).
-Relativt vida nedtill (alltså ingen resår som halkar upp över skaftet på kängan)

Har ni något ni själva är nöjda med som verkar stämma in på dessa krav ?

-Åke
 
Billigt och bäst

Våga vägra stretch och se ut som en människa ;-)

Min polare har ett par brallor som uppfyller ställda krav, de är dessutom billiga. Ska själv skaffa ett par så jag slipper skämmas i mina asfula The North Face. Beställ en ITAB katalog på:

http://www.idefixteko.se/
 
fjällrävens 3/4 byxa

Kan rekomendera Fjällrävens 3/4 byxa.
Från att vara en "vanlig" vandringsbyxa så kan du korta ner den till shorts och lite längre shorts (3/4av byxans längd)

Personligen har jag varit skeptisk till just byxor med dragkedja eftersom jag tyckt att de skaver, men dessa har funkat aldeles utmärkt och här är det 2 dragkedjor på varje ben..

Byxorna torkar aldeles snabbt och de har inte överdrivet många fickor..

Använde dem (köpte två :) nästan uteslutande under en månad när jag var i Japan.

Det negativa, som vanligt är priset, men så är det ju alltid i dessa samanhang.

Hur de funkar till kängor är jag osäker på men jag tycker att passformen funkade alldelesutmärk när jag använde dem som intensivast..
 
Tierra Sarek

Själv kör jag med Tierra Sarek som är en byxa smo uppfyller alla dina krav.
-Snygg
-Lagom med fickor, och bra fickor.
-Mycket snabbtorkande och skönt tyg
-Har använt den mycket med Meindl Performance utan problem.

Ett av mina absoluta favoritplagg faktiskt som jag inte kan annat än varmt rekommendera!

http://www.tierra.se/swe/shop/products.asp?id=52
 
Kanske Nansen

Jag har precis "bytt ut" mina M90 (som är den perfekta byxan förutom grönspräckligheten som inte funkar så bra civilt) till ett par Haglöfs Nansen Fjellpants.
De är "under bedömning", men än så länge gillar jag dem skarpt:

För:
+ Torkar snabbt. Heltsyntet. Tyget är en smula grövre än de flesta andra, sladdriga, helsyntetbrallor och ger därför en pålitligare känsla. (Nansen Mountain har ÄNNU grövre tyg)
+ Ren och snygg formgivning (trots benfickor). Passar fint i stan.
+ Två benfickor, den ena har en invärtes mindre ficka som gör att t ex telefon eller fickkniv inte hoppar runt om fickan inte är fylld.
+ Känns mer genomtänkta än Tierras (som jag också tittade på).
+ Sitter bra. Förböjda knän.
+ Finns även i storlekar för folk som är avlånga.

Nackdelar:
- Kardborreband till fickor. För de pengarna (runt tusingen) kunde de ha kostat på sig knappar istället för kardborre som sitter sämre, slits ut och dessutom riskerar att rugga upp övrigt tyg.
- "Förböjningen" skapar sömmar precis vid knät, nåt som kan vara irriterande när man går.
- Kostar ett par slantar.
- Har bakficka. Kanske en smaksak, men jag tycker det är onödigt på ett par friluftsbrallor.
 
Ex-Officio Explorer pants

De skönaste och snyggaste brallorna jag nâgonsin ägt; i princip de enda jag har pà mig bâde pâ tur och till vardags. Orden "fjäderlätt" och "obegránsad rörelsefrihet" fâr plötsligt en nya dimensioner! Finns med eller utan zip-off:

1331s03r.jpg


Men's Explorer Pant
Equally comfortable exploring town or trail.

FEATURES
· Fast-drying Nycott™ — 100% Nylon, treated with Teflon®
· Water-, wrinkle- and stain-resistant
· Partial elastic waistband with belt loops for
stylish comfort
· Multiple pockets include security zip pocket and Ex-O
quick/zip™ pocket

FABRIC
3.0oz / sq yard




Mvh /Mats

[Ändrat av malindo 2003-01-22 kl 16:42]
 
Ex-Offico Explorer Convertible Pants

Ser att zip-off versionen även vunnit nâgon test. Det är de värda!!


Men's Explorer Convertible Pant
Rated Best Convertible Pants by Backpacker magazine.

FEATURES
· Fast-drying Nycott™ — 100% Nylon, treated with Teflon®
· Water-, wrinkle- and stain-resistant
· Converts from pants to shorts in an instant
· Partial elastic waistband with belt loops for stylish comfort
· Multiple pockets include security zip pocket and Ex-O quick/zip pocket™

FABRIC
3.0oz / sq yard


1351s03r.jpg
 
Re: Kanske Nansen

Nordesjo; sa:
...ett par Haglöfs Nansen Fjellpants.
De är "under bedömning", men än så länge gillar jag dem skarpt:


Nackdelar:
....
- "Förböjningen" skapar sömmar precis vid knät, nåt som kan vara irriterande när man går.

Då är det inte bara jag som har fått onödiga skavsår på insidan av knäna på grund av en mycket iriterande söm, det hade varit enkelt att undvika genom att vända den utår så att man hadde fått en slät söm på insidan. Men i det stora hela så är det en grymmt bra byxa.

//Micke
 
Mckinley

Intersports egna märke Mckinley är i mina favoriter. Kostar inte hälften så mycket som många andra byxor av större företag. kvaliteten skulle man tro försämrades rejält när det blir "för" billigt men mina tre par har hållit väldigt bra. Tyvärr tror jag att deras skönaste modell Boulder har sluat tillverkas.
 
Re: Kanske Nansen

Nordesjo; sa:
Jag har precis "bytt ut" mina M90 (som är den perfekta byxan förutom grönspräckligheten som inte funkar så bra civilt) till ett par Haglöfs Nansen Fjellpants.
De är "under bedömning", men än så länge gillar jag dem skarpt:

För:
+ Torkar snabbt. Heltsyntet. Tyget är en smula grövre än de flesta andra, sladdriga, helsyntetbrallor och ger därför en pålitligare känsla. (Nansen Mountain har ÄNNU grövre tyg)
+ Ren och snygg formgivning (trots benfickor). Passar fint i stan.
+ Två benfickor, den ena har en invärtes mindre ficka som gör att t ex telefon eller fickkniv inte hoppar runt om fickan inte är fylld.
+ Känns mer genomtänkta än Tierras (som jag också tittade på).
+ Sitter bra. Förböjda knän.
+ Finns även i storlekar för folk som är avlånga.

Nackdelar:
- Kardborreband till fickor. För de pengarna (runt tusingen) kunde de ha kostat på sig knappar istället för kardborre som sitter sämre, slits ut och dessutom riskerar att rugga upp övrigt tyg.
- "Förböjningen" skapar sömmar precis vid knät, nåt som kan vara irriterande när man går.
- Kostar ett par slantar.
- Har bakficka. Kanske en smaksak, men jag tycker det är onödigt på ett par friluftsbrallor.

Har själv ett par Mountainpants som jag köpte för att ersätta M-90, men jag har plockat fram mina 90-brallor igen, de är bättre på samtliga punkter utom utseende och vikt. Haglöfsbrallorna använder jag numera på jobbet.

- Passformen är väldigt kroppsnära på mig som inte är lång och smalväxt, med risk för skav av sömmar som nämnts tidigare. Funkar i vardagslivet men inte när man jobbar sig svettig på långa turer.

- Sömmnaden är inte perfekt, mina byxor har börjat spricka här och där t ex i ena benfickan.

- Benfickorna är f ö en besvikelse, för små för att kunna användas till något vettigt. För plånbok o dyl fungerar de dock.

/J, som fortfarande är på jakt efter drömbyxan.
 
Ibland känner jag att man borde göra en rövare och låta sy upp en fet hög med M90 i annat tyg, nånstans i Vietnam eller nåt, för att sedan sälja i Sverige.

Nån som hakar?


PS: spruckna sömmar är det en förbaskad plikt att reklamera. Med språng (du har två år på dig från inköpstillfället)!
[Ändrat av Nordesjo 2003-01-22 kl 20:35]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.