PDA och GPS

Har en flitigt använd Garmin GPS II+ och är lite sugen på att köpa en beg PDA för att få moving map funktion ute i skogen.

Begagnade IPAQ 3630 verkar det drälla av för drygt en tusenlapp. Den kan expanderas med Compact Flash minne vilket jag har som krav, och det lär ju behövas för att få plats med kartor.

Nån som har erfarenhet av den modellen tillsammans med GPS? Går det att få till nåt vettigt kablage?
Läste tråden om fuktkänslighet så det behöver vi inte ta upp igen.

/RedTop
 
Ipaq 3630 har tyvärr ingen plats för extraminne såvida du inte köper till en sk sleeve(c.a 500 kr) Jag har enbart testat Ipaqen tillsammans med Navman 3000 och Navman 3400. Detta fungerade ganska skapligt. Det som drar ner helhetsintrycket är tiden som det tar för att fixera satteliterna! Navman 3000 var direkt dålig i det här sammanhanget! Det kunde ta allt ifrån 2 minuter till en timma faktiskt! Med uppgraderingen till 3400 hade detta ordnats så det fungerade riktigt skapligt.

Ps. Av en ren händelse så råkar jag ha en komplett Ipaq med Navman 3000/34000 plus programvara och 128 mb compac flashminne över =)
 
redtop; sa:
Har en flitigt använd Garmin GPS II+ och är lite sugen på att köpa en beg PDA för att få moving map funktion ute i skogen.
/RedTop

Hej Lars. Jag har sen ca 1,5år en gammal Garmin och en ipaq 3850 samt Fugawi för terräng o sjökort och Tomtom för bilnavigering, det funkar hur perfekt som helst.

38xx o uppåt har plats för minneskort typ SD, vilket du knappast behöver i ingångsskedet.38xx har ju 64mb minne varav ca 40 är tillgängligt fö tex. kartor

Drifttiden för batterierna är ungefär lika för GPS o IPAQ, möjligen något kortare för ipaq vilket betyder att någon form av extern strömkälla för båda enheterna inte är av ondo

Jag använder mina grejor för bil, båt, snöskoter, jakt o div. annat och har faktiskt inte haft något strul (ännu)
/Runar
 
navman

Jag kör med en IPAQ fugawi & navman 3450 och det fungerar otroligt bra.

batteritiden är dock inte så bra. Men det går ju att koppla på en ciggladdare på ipqen och göra lite hempul till en mindra 6 volts batteri
det räcker till ca 2 laddningar


/H
 
Hej
Jag har en Ipac 3979 med en Navman.

Nackdelen är att det inte går att byta batterier på Ipacen. Är man ute flera dagar i skogen kan det vara svårt att få tag på ett 220 uttag : )


Johan
 
Nyfiken..

Jag bara undrar, snackar Ni om att koppla GPS:en till PDA:n och i relatitid få upp sin position i ett kartgränssnitt? Mobilt till 100% :=)
Om det är fallet så är det dags att börja spara, har varken GPS eller PDA(en Palm IIIe räcker inte långt)
/Fredrik(exalterad som få)
 
Re: Nyfiken..

pathfinder77; sa:
Jag bara undrar, snackar Ni om att koppla GPS:en till PDA:n och i relatitid få upp sin position i ett kartgränssnitt? Mobilt till 100% :=)
Om det är fallet så är det dags att börja spara, har varken GPS eller PDA(en Palm IIIe räcker inte långt)
/Fredrik(exalterad som få)

Jo, då kan du nog börja att spara, nu. Har för egen del samma funderingar, men då utifrån blåtandteknologi. Även det är möjligt, å då slipper man ju även sladdarna.
Men än så länge, så är det 12 xl som gäller.

Lennart
 
GPS+PDA

Spara till en Garmin iQue då. Dessutom billigare i Sverige än köpt via internet från England. Priset bör ligga på motsv ca 800 euro.

Garmin City Select för hela Europa finns med. Du har alla vägar och gator och röststöd för bilnavigering. Dessutom kan du köra Fugawi och använda skannade eller dumpade rasterkartor för topo. Dessutom bör man kunna köra tele Atlas vägkartor överlagrade på rasterkarter eller foton via Fugawi om man skulkle vilja. Plus sjökort, garmins egna Blue Chart alt de som funkar med Fugawi.

Plus attt du har alla Palms PDA funktioner i OS5

Mkt bra och stor högupplöst skärm.

Nackdelar: Batteritid inte bättre än Ipaq då gps används.

Den inbyggda patchantennen är inte toppenbra, fr a inte i stadsmiljö. Med yttre antenn (Garmin 27) funkar GPSen mkt bra i bil.

Ingen blåtand. Även om det funnes så läser inte garmins program en extern genererad nmeasignal.
Detta spelar mindre roll, den interna gpsen är bra verkar det som; det är bara patchantennen som skulle behöva ett större jordplan alternativt att man kopplar in en extern antenn via kabel då man går i skog.

Koppla upp sig på internet trassligt än, men det kommer säkert program för det. IR eller kabel står till buds.

Bästa forum för iQuen är http://www.pdastreet.com >forums>palm>iQue 3600.


Hejonas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jote Blåtandsgps vs PDA med gps Navigering 23
Arstuga Ruggad PDA/telefon/GPS från Pison Navigering 2
Jote PDA med GPS. Inbyggd eller extern? Navigering 21
Ander_s PDA GPS vs. Navigering 8
Nyman Pda+wlan+gps Navigering 2
BJK Flygkartor och pda med GPS? Navigering 1
maalse USB GPS Puck till PDA ? Navigering 1
magnushansson Bra PDA + bra program VS. bra GPS (ex Garmin 60 cs) Navigering 26
rolekl Någon som testat PDA-GPS på motorcykel? Navigering 6
boran PDA-GPS med AA(A)? Navigering 3
jlw PDA/GPS för bilkörning och vandring i storstäder m.m.. Navigering 8
magnuss Gps moduler till PDA Navigering 2
Garmin Vista iQue 3600 PDA/GPS Navigering 4
buster23 Nya freeware PDA-GPS Navigering 0
SES GPS-novis: Vilken GPS med vilken PDA? Navigering 2
errbe Tips PDA + chipset III Navigering 0
rascar Windows GSM-PDA eller Garmin Colorado? Navigering 8
avslLM Fugawi för PDA utgår? Navigering 5
RedBreather Ett måste för PDA? Navigering 2
Sinegraf Ruggd PDA N560e (p) Navigering 14
RedBreather Någon som köpt Rugged PDA av Andres Industries? Navigering 3
errbe Todaymeny på PDA, egen config? Navigering 1
Gabe Fugawi-synka till PDA-filstorlek-minneskort Navigering 4
jonasolof Hur är Loox 720 som PDA för GPSbruk? Navigering 12
Jimmy_L "Rugged PDA" Navigering 12
DTM Kartprogram till PDA som memorerar vägen man kört? Navigering 21
DTM Måste man har 100MB ledigt i sin PDA för TomTom3? Navigering 9
Roni Spara track i PDA ? Navigering 3
sejohas Väderskydd till PDA Navigering 6
Roni egna kartor i pda Navigering 20
knutte56 Nedladdade kartor till PDA Navigering 7
ALj Vad händer när en PDA stör? Navigering 14
lagher byta battri på PDA. Navigering 1
j1to Fugawi och palm-PDA Navigering 3
chuck PDA Navigering Navigering 21
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.