Patetisk friluftsreklam

Jag har självvalt valt att drunkna i reklam. Reklam från friluftsbranchen.

Alltid hittar jag någon liten intressant pryl tänkte jag. Och jag har sett vilken explosion branchen haft bara de senaste decceniet.

Jag fortsätter att håva in reklamen, jag gillar den. Fast jag märker min egen trötthet kring att läsa. Det är i mina ögon ibland, inte alltid, mycket höga priser som sätts ned ibland till rimliga priser. Inte alltid. Jag noterar även den rejäla prishöjning som skett under vår och sommar. Kanske ett utslag av ”hemster” ?

Prisinflationen är nog ett utryck för att vi betalar högre pris för att tillfredställa känslan av behov vi har.
Men jag faller också för det här med att köpa vissa grejer för att den bästa säljaren övertygar att jag bör köpa.

Säljaren har samma namn som köparen...😂
 
Jag har också ganska många mailutskick från sport- och friluftsbutiker. Gillar att ha lite span på nya saker, även om jag nu har det mesta jag idag behöver. Jag börjar nog mer och mer försöka handla "utanför säsong", t ex tänka efter när vintern blir vår vilka kläder som funkat mer eller mindre bra, och vad jag vill byta ut eller komplettera. Gäller bara att komma ihåg när säsongen återkommer, vad man har i gömmorna! Försöker dock packa ihop grejorna som inte är i säsong och förrådsställa dem, och sen är det snabbt att börja om när säsongen återkommer.

Byta ut vissa kläder eller prylar, både köper och säljer begagnat, har aldrig blivit lurad en enda gång ännu.

Men man kan också lära sig att ibland bara slänga mailen olästa! Det är nyttigt...
 
Haha! Dom problemen hade man inte på 70-talet. Jag gjorde lite som jag ville ändå, men jag skötte mig. Jag kollade alltid med markägaren om det gick bra att slå upp ett tält där båten låg och sova om natten när jag skulle ut på morgonen och det var det aldrig några problem med.
Då hade man tält, sovsäck, luftmadrass, regnkläder, tändstickor, spritkök och mat med sig el. bara kastspö och fick äta det man fångade.:) GPS existerade inte då. Kanske kompass och karta om man var ute och vandrade i skogen el. om jag var iväg på en fisketur i grannskapet nere i trakterna runt Aneby-Tranås då jag bodde i Aneby. Ibland så fiskade jag kväll och morgon i samma sjö när jag ändå var ute och hade hyrt båten o löst fiskekort. I vissa sjöar vid den tiden gällde fiskekort bara för kvällen o likadant för båten så jag kollade alltid om jag fick hyra kväll och morgon.
Vissa nätter sov jag i bilen om det var regn i luften och då ides jag inte resa tältet.

Någon sådan reklam kommer inte till mig mer än det som jag får i mail från jakt- och fiskebutiker.

Det finns många jaktbutiker som har ett brett sortiment av friluftssortiment. Här är en länk som är bra och innehåller mycket men det mesta är nog för jägaren. Kika under affärer så får ni avgöra själva om det finns något nyttigt där.

Det är inte jag som har sammanställt alla butiker, m. m. Fäll gärna en kommentar om länken. :)
 
Senast ändrad:
Jag börjar också drunkna i reklam från diverse friluftsföretag. Allt började med att jag skulle vandra PCT och gjorde förra året ett försök. Det var meningen som ett test på 3 till 4 veckor eftersom tiden räckte inte till mer. Jag tyckte jag hade hyfsat koll på min utrustning, bytte ut tält och lite annat för att minska vikten. Jag kollade inte på utrustnings videos på Youtube eller FB grupper som diskuterade utrustning, var inte med i en enda grupp. Jag var hyfsat nöjd tills jag upptäckte alla "lättpackade true hikers" med sina små ryggsäckar på PCT. Då insåg jag att jag måste göra en djupdykning i min utrustning för att komma ner minst 3 kilo. Målet är 7 kilo basvikt, alltså utan mat och vatten. Det är fortfarande inte ultra light. Förstår egentligen inte hur man kan få ihop det till 5 kilo basvikt. Nu är jag också gammal så en viss komfort vill jag ha.
Hur som helst, gick jag med i FB gruppen Fjäderlätt och kollade på diverse Youtube kanaler om ultralätt packning. Jag gick igenom min packning och bytte ut i princip allting. Hittade jag någonting som vägde 100 g mindre till samma komfort köpte jag nytt och testade. Ofta funkade de nya lättare prylar lika bra. Jag la ner mycket tid på det och gör väl det fortfarande. För sommaren är jag nere vid 7 kilo basvikt men för att det ska täcka 3 säsonger är jag inte riktigt där ännu. Köpte just idag ett nytt liggunderlag med R-värdet 5, då jag är såpass frusen av mig. Vips åkte basvikten med 300 g upp igen. Nu klurar jag på vilket pryl jag skulle kunna minska för att kompensera det. Ja, så håller jag på hela tiden. Som nästan heltids pensionär har jag också mycket mer tid än tidigare.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.