Patagonia nano puff jackan?

Är det nån som har en nano puff jacka och kan berätta lite om den?
http://www.patagonia.com/eu/enSE/product/patagonia-mens-nano-puff-jacket?p=84210-0-614

Jag funderar på att skaffa mig en sån för att ha med upp till fjällen senare i sommar och för att ha under skaljackan i vinter, istället för fleecejackan som jag använder nu.

Jag har kollat lite på dun-modellen också
http://www.patagonia.com/eu/enSE/product/patagonia-mens-down-sweater-jacket?p=84673-0-470
men enligt hemsidan så verkar det bara skilja ca 10g i vikt mellan nano puffen och down swetern.
Så då tänkte jag att det får bli nano puffen eftersom det är lite billigare och man behöver inte vara lika rädd om den som med dun-modellen.

Tips på liknande jackor mottages också.
Mina krav: Lätt och med hel dragkedja.
 
En kollega till mig använde dunvarianten nere på Sydpolen, Antarktis, som ytterjacka under stora delar av sommarsäsongengerna jag var där, hon använde om jag minns rätt något underställ, en tunnare fleece och sedan den då det var ca -35 eller varmare. Hon var supernöjd med den och rekommenderade mig den. Jag var frågvis då för jag var på jakt efter en jacka av den typen då. För mig slutade det dock med en Klättermusen Liv som jag är kanonnöjd med men nackdelen med Liven är att den itne har dragkedja hela vägen ner. Visst, den håler värmen någon något bättre men det är ändå skönt att slippa kränga den över huvudet varje gång.
 
Har en Nano Puff Pullover, dvs. utan helt blixtlås. Helnöjd! Funkar kanon som tvåa på vintern, men jag använder den även som ytterplagg på vintern ner till nollan. På sommarfjället är den riktigt skön att ta på kalla kvällar, men den är för varm att vandra i. Packas i sin egen ficka och tar mycket liten plats. Är faktiskt så nöjd att jag kommer att köpa jackvarianten i höst!
 
Det är just kalla kvällar som jag hade tänkt använda den. Även kalla mornar för den delen.

Jag har lite beslutsångest över om jag ska köpa eller inte. Har ialf några veckor på mig att bestämma mig innan det är dags för fjällen.
 
Har en liknande jacka i Primaloft av en annan tillverkare. Ett av mina bästa köp någonsin, tar ingen plats nerpackad, väger lätt och värmer riktigt skönt vid lägret.
 
Det blev en nano puff jacka för mig. Fick hem den igår.
Den är skön att ha på sig och väger endast 327g (strl M). Den blir även en fin liten kudde när man knölat ner den i dess innerficka.

Det finns en underlig sak med den och det var dragkedjan. Löparen sitter på den högra delen av kedjan. Den brukar ju sitta på den vänstra delen, så det blir lite omvänt när man ska stänga dragkedjan, men det är väl en vanesak.

Om 1,5 vecka ska jag upp till fjällen och får då testa jackan i fält.
 

avslutad210712

Gäst
Jag har samma jacka men med den korta dragkedjan. Testade den under en kort sväng på tre dagar förra veckan. Den är lätt skön och hyfsat varm. Kommer dock att komplettera med ett lätt merinounderställ för de kallaste dagarna för jag har en känsla av att värmen inte riktigt kommer att räcka till när det är som kallast och blåser på fjället - inte ens sommartid.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.