Parkering S Ljusterö

Skall paddla till bl.a.Lådna under pingsten. Vill av olika skäl ta kortaste vägen ut. Känner någon till bra iläggningsplatser med möjlighet till parkering för två bilar i närheten av Hummelmora eller Tranvik eller däremellan? Det blir 4 kajaker.

Camilla
 
Klintsundet

Varför sjösätta på södra Ljusterö när du kan sjösätta i t ex Klintsundet (mellan Västra och Östra Lagnö) då kommer du längre ut direkt och valmöjligheten att hinna lite längre (öster) ut ökar. T ex sydostlig kurs ut mot Storö-Bockö-Lökaö. Garanterat mer horisont! Möjligheten kvarstår att paddla söderut och t ex sova på någon av Lådna öarna. Lycka till!
Mvh/Hans
 
Sollenkroka?

Det beror ju lite på var ni startar med bilarna men det torde vara kortare bilkörtid till Sollenkroka på Vindö för de flesta. Här finns också relativt bra parkeringsmöjligheter och iläggningsmöjligheter.

Vid Hummelmora torde det vara mycket svårt att hitta något som inte irriterar boende och de som har båtar. Det finns nästan inga parkeringsmöjligheter om du inte kan övertala någon att få parkera på deras tomt.

Tranvik är nog litet lättare men jag skulle välja Sollenkroka eller båtvarvet ett par hundra meter öster om Boda brygga.

Boda brygga ligger på Värmdö strax väster om norra ingången till Vindö strömmar.

Lycka till.

Thure
 
Boda

Jag skulle definitivt råda dig att undvika Hummelmora. Det finns endast en parkeringsplats och den är inte tillgänglig för utomstående. Återstår att parkera i vägkanten eller nere vid småbåtsbryggorna. Oftast fullt och det är svårt att parkera ur vägen för de boende. En möjlighet skulle vara om ni kunde få tillstånd att parkera och sjösatta vid Hummelmora varvet.

Tranvik är inte mycket bättre det. Möjligen kan man finna parkeringsplatser någonstans vid Stensvik och sjösätta bakom Stensviks ångbåtsbrygga.

Mitt råd är Boda. Förhoppningsvis kan man finna parkeringsplatser där sedan W-bolagets vinterturlista upphört. Sollenkroka kan vara knepigt eftersom så många parkerar där när de tar båten ut till skärgården.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.