Pannlampa?

Ja, nån form för lampa bör du ta med.
Det är stor skillnad på ljuset vid klarblå himmel och låga regnmoln, även om inte slutet på Augusti är så sent så skulle jag ta med en tält lampa.
 
Senast ändrad:
Den tiden blir det mörka nätter så pannlampa bör man ha med. 15/8 går solen ner 21.16 och upp 04.15. Sista augusti går den ner 20.11 och upp 05.12. Nymåne infaller 17 augusti. En fin tid då man brukar börja kunna se säsongens första norrsken. Fast sällan i Sarek där det mest är mulet. :)
 
Kolla på de små led som kan sättas direkt i usb Power-Bank duger gott, ev enbart mobillampa.

Jag lagade mat med en sådan i ett stort 1p tält abside och detta var ca 5/8 på Hardangervidda nog jfr med Sarek 20-30/8 var nog ca 22.00 som det blev mörkt nog i Abside för att belysning skulle behövas.

Skulle du välja pannlampa duger de enklaste vid denna tiden,störst nytta för övrigt med belysning var att hitta i en svart ryggsäck för att slippa plocka ur allt
 
  • Gilla
Reactions: MrP
Det finns ju såna minismå reklamficklampor LED som man kan ha i nyckelknippan. Tar ingen plats, väger nästan 0 gram, drar knappt något batteri och kostar minimalt i inköp.
Den ljusstyrkan räcker gott för att lysa upp så att man åtminstone ser ordentligt.

Inte att jämföra med en pannlampa men den fyller sin funktion när man bara behöver ljus för att se några meter, exvis vid tältresning, inne i tältet och om blåsan trycker på mitt i natten så att man inte trampar snett.
 
Om man ska göra någonting mer än att rota i ryggsäcken är en liten pannlampa värt att ha. Jag har varit nöjd med min Petzl Bindi.
 
Ta med pannlampan. Det är både en bekvämlighets- och säkerhetsfråga. Alla fiffiga minimalistiska LED-lysen i all ära, men pannlampa är bättre för att laga saker och dona runt i tältet en molntung senkväll. Men framför allt vill jag ha ljusstyrkan och räckvidden (och händerna fria) om något oförutsett inträffar som gör att jag behöver förflytta i svårare terräng, när det är som mörkast.
 
Det är ett gränsfall, men skall du vandra fram till slutet av Augusti kan det vara klokt att ta med en lampa speciellt om du behöver ut på natten. Jag har avslutat flera Sarekvandringar runt den 20 augusti +/- någon dag och har aldrig behövt sakna lampa. Men från detta datum till månadsskiftet är det ytterligare ca 10 dagar och det blir snabbt mörkare den tiden på året även om du är långt norrut.
På en tur på Hardangervidda runt mitten av September blev det fullkomligt kolsvart efter kl 20 och lampa var ett måste, men det är längre söderut.
 
Ett annat skäl kan vara att ha en pannlampa kan vara om man av någon anledning behöver gå på natten.

Tex om man blir sjuk och får stanna på plats en eller flera dagar och ska hem med tåg eller buss eller att tältet går sönder.

Var på en resa en gång och vi hade missat båten och en i gruppen fick gå ner till bussen och hem och jobba,då var det ljus men kunde varit mörkt senare på året.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...