Pannkakor för fjället

Provade just att göra pannkakor för fjället på bara torrprodukter (plus vatten så klart). Tidigare har vi använt pannkaksmix men detta blev helt klart godare.

Recept!
 
Tack för det. Ska provas. Vi kör med mycket egentorkat, bakar fjällagg och glödkakor. Dags att börja engagera sig lite i efterrätter också. Min kamrat testade att torka även ägg, men det blev lite mischmaschigt.

Raskesven
 
I stället för äggplulver, kan man använda proteinrikt mjöl från ärtor eller bönor, t ex sojamjöl eller kikärtsmjöl. De håller inte ihop riktigt lika bra som vanliga pannkakor dock.
 
Pannkakor och plättar

vinner på att en skvätt av mjölken byts mot sodavatten eller öl samt att lite mald kademumma tillsätts som kryddning......
Smör utom en knivsudd för smaken kan bytas mot olivolja och fullkornsmjöl ger matigare smet. Saltnypan håller ihop smeten.
Tunn järnpanna lönar sig att medföra då den har bättre stekegenskaper än al-tefleon....Hitta en liten som t ex Wildos.
Enportionskokboken säger 1 ägg per portion.....
 
Mitt fokus har varit på att få ner vikten. Vandrar med en 9-åring som inte bär så mycket. Därför utgår sodavatten och öl ;)

Raskesven, har du några recept att dela med dig av?
 
Hamberg

skriver också att tillräckligt med smör skall användas. Jag har haft med ägg i sin naturliga förpackning, torrmjölkspulver och mjöl när jag gjort pannkakor i fjällen.

Thure
 

Bilagor

  • S%C3%A4lka%20TB%202008%20300.jpg
    S%C3%A4lka%20TB%202008%20300.jpg
    53.5 KB · Visningar: 2,286
Vanliga pannkaksmixen från ICA duger gott, steks i flytande margarin som lätt håller några dagar eller kanske t.o.m. någon vecka om det svalkas om natten. Hålla på med torkade ägg och annat; skulle jag aldrig orka och om det upplevs som godare lär det vara ren placeboeffekt. Vad är det för fel på "E" ? Om det fanns bevis på att de var farliga skulle de knappast få användas.
 
Visst, vissa vi hålla på och laga mat och tycker det är skoj. Andra äter färdiga frystorkade rätter direkt ur påsen. Smaken är som baken...

Sedan skulle jag vilja påstå att att blanda ihop ingredienserna till pannkaka på fjället är nog det minst betungande med att komma iväg. Tog t.ex. helt klart längre tid att smörja kängorna eller att trycka ner sovsäckarna i sina påsar!

mat är gott men det kräver sin tid för att få till det lilla extra!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.