Pålstek respektive skotstek om egen part

Vi (jag och Jackiie m.fl.) har under en utbildning i helgen livligt diskuterat skillnaden mellan pålsteken och skotsteken. Vi menar då inte hur man slår knoparna eller vad man har de till utan hur knoparna faktiskt ser ut. Till slut kom vi överens om att den övre knopen på bilden är en pålstek och den nedre är en skotstek om egen part.

Vi har gått igenom alla olika teorier som t.ex. att knoparna är spegelvända kopior och så vidare. Samtliga av dessa teorier mynnade ut i sanden och destillerades till öglans placering i knopen, som lägger lasten annorlunda i en pålstek än i en skotstek om egen part. Är detta korrekt eller finns det plats för ytterligare diskussion?ImageUploadedByTapatalk1429994444.727684.jpg
 
en skotstek görs alltid med två tampar/linor, gör du den med samma så är det ingen skostek längre;-)
 
Skotstek och pålstek är i grunden samma knop, det är egentligen bara den skillnaden att pålsteken knyts med ett enda rep medan skotsteken använder två rep. De som inte tror mig kan knyta en pålstek och sedan klippa itu öglan mitt i: resultatet går inte att skilja från skotstek.

Det är till och med så att man kan knyta skotsteken på samma sätt som man knyter pålstek, om man vet vad man gör.
 
För länge sen på ett scoutläger fick jag lära mig att skillnaden mellan knop och knut är att knopen är korrekt lagd för krafterna och lätt att lösa upp, en knut låser de slagna parterna och blir mycket besvärlig att lösa upp efter belastning.
Han som lärde oss var en äldre sjöman som kunde hantera sina knopar och reparbeten.
Skotstek satte man i skotliket på äldre segel när jag var ung.

Det var före pistolhakar och virevinch på bommen.

Roligt med tågvirke.
 
Skotstek och pålstek är i grunden samma knop, det är egentligen bara den skillnaden att pålsteken knyts med ett enda rep medan skotsteken använder två rep. De som inte tror mig kan knyta en pålstek och sedan klippa itu öglan mitt i: resultatet går inte att skilja från skotstek.

Det är till och med så att man kan knyta skotsteken på samma sätt som man knyter pålstek, om man vet vad man gör.
Själva knopdelen är identisk, ja, men slår du en skotstek med ögla kan öglan omöjligt hamna på samma ställe som på en pålstek. Då slår man den fel. Tror jag.
 
Själva knopdelen är identisk, ja, men slår du en skotstek med ögla kan öglan omöjligt hamna på samma ställe som på en pålstek. Då slår man den fel. Tror jag.

Man kan knyta en pålstek med änden på repet man använder, utan att först lägga upp en ögla i stående parten*. Man kan göra precis samma rörelser med händerna, fast med skilda rep i händerna, och få en skotstek.


* Det är omöjligt att beskriva med text, men går ut på att man lägger änden på repet över den stående parten och sedan vrider med handen.
 
I och för sig är det ganska många saker jag inte hört talas om... Skotstek om egen part är en av dom.

När det gäller den övre knopen så är det en pålstek men jag har för mig att den kan göras fel (eller ful (foul)).
Jag kan inte avgöra om den på fotot är "snygg". Men det har att göra med inre eller yttre fri ända. Mekaniskt torde det vara OK hursom.

Skotsteken används som sagt nånstans ovan i tråden för att skarva ihop två tampar (samma eller olika i dim), klart bättre än den sk råbandsknopen.
Pålsteken för att skapa en ögla som inte glider ihop.

Den nedre knopen på bilden skulle jag kalla helt felaktig pålstek.
OBS! Jag är verkligen inget orakel på knopar och det skulle vara värdefullt om någon som VET upplyste.

mvh thomas
 
Jag har hållt på i många år med att förklara skillnaden mellan pålstek och skotstek.
En skotstek är en skarvknop ( man skarvar två rep, eller fäster ett rep i en fast ögla)
En pålstek är en fast ögla i ändan på ett rep.

Jag har ett exempel för att visa skillnaden:
Tag två rep, ett längre ca 2 meter, och ett kortare ca 1 meter. Skarva repen med en skotstek. Slå sedan en pålstek så att skotsteken kommer i öglan. Lossa sedan skotsteken som gjordes först, så blir den andra knopen en skotstek.
Båda knoparna kan göras höger eller vänster, speglade.

Svante
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.