Paddling med hund

Jag har paddlat aquilos havskajak några år. Har nu skaffat lapsk vallhund som jag tänker ska följa med på paddling. Han ryms inte i aquilon så jag funderar på att byta till en tvåmans kajak för att få plats med hunden. Men vill helst inte ha en alltför lång kajak. Ha rnågon tips på bra hundkajak?
 
En "sit on top" kanske?

Jag har en Hobie Adventure och har varit ute med hund (syrrans kerry blue terrier) några gånger. Det har funkat ganska bra. Men hunden är van vid svågerns 40++fotare och har en del hyss för sig som tex plötsliga idéer om att spankulera lite på däck. Men annars går det bra. Adventuren har ett nedsänkt dränerat "lastflak" bakom min sittplats och beroende på hundstorlek (vet ej hur stor din hund är) är det en bra plats för hund.

Har även varit ute med airdale terrier i en K2:a där jycken fick sitta fram.
Adventuren är 70 bred och 4,88 lång och den är definitivt stabil nog. K2:an var mer känslig för hur hunden behagade placera sig. Den hunden var för all del lite större också.

Flytväst med handtag på ryggen rekommenderas. Operationen att lyfta ombord jycke utan kajakvett kan vara mer eller mindre vansklig beroende på kajakens stabilitet. Det är lättare att lyfta upp mindre hund än större, lättare att häva upp hunden på "lastflaket" än i främre sittbrunn i K2:a. Obs! Det finns K2:eek:r med mittbrunn också men dom är ganska långa.

Min erfarenhet av hund i kajak är ändå ganska begränsad men det finns andra här på forumet som är vana. Det alltid kul med fyrfota sällskap.

lycka till
thomas
 
Tack för tips. Hunden väger 18-20 kg som fullvuxen. En mindre variant av K2 vore bra tror jag.
Funderar över om Tahe Marines K2 Mini kan vara ett alternativ. Någon som har erfarenhet av den?
 
Nyss inne från en dryga två timmars paddeltur med min hund sittande i sittbrunnen.Lugn trots en del medvågor som ((för mej) kändes mer än tillräckligt stora.
Har en VKV Anita och en ca 8-9kg cavalier king charles.Det går förvånansvärt bra.Har ett värmande underlag där hon sitter/ligger vänd mot mej mellan mina ben.
Känns ändå som att jag inte gärna korsar större öppna vatten,utan helst håller till längs strandlinjen,
 
Tvåmannakajak med hund.

Finns det någon erfarenhet av K2or med mittstuv och hund i mitten för havskajakpaddling under längre turer med tältpackning?
Jag har under några år paddlat med en 25kg jycke i mitten på varierande Tahe trebrunnsmodeller men letar något nytt och undar därför om någon provat Seaward Passat G3, Necky Nootka Plus eller Welhonpesä Star 670? Andra förslag mottages också tacksamt.
 
Paddla med hund

Vi paddlar oftast med hund när vi ska vara ute några dagar. Vi har provat både enmans och tvåmanskajaker. Vi har en Bordererier på 7 kg.

Vi har paddlat Tahes kajak med mittsittbrunn. Tahe Wind Duo och Miks kayaks Unalaska.
det går bra att köra med hunden i mitten bara det finns något mjukt att ligga på. Vi använder Nookies footmat i neopren. Maten bör ligga i ett annat skott om ni har en hund som är hungrig.

För höst och vinterturer är det skönt med fleeceoveral på hunden eftersom de är stilla och vattnet kyler.

Jag har också paddlat flera turer med hunden i enmanskajak och det går bra.
 
Kanadensare kanske kan va nåt?

Enda erfarenheten jag har av hund i litet flytetyg var i lumpen då jag och tre andra rodde en patrullbåt m51 och ett befäls labrador hoppade över i våran båt då de körde på oss med följebåten. Han spankulerade omkring och viftade glatt på svansen;D
 
...och ett befäls labrador hoppade över i våran båt då de körde på oss med följebåten. Han spankulerade omkring och viftade glatt på svansen;D

Jo det där bekymmerslösa spankulerandet känner jag igen. Helt utan tanke på förhållandet mellan flytetyg och egen vikt.
"-Husse har en 47-fotare och detta är alltså en kajak, kul!"

thomas
 
Miks kayaks Unalaska

@Magnus_74 Vad tycker du om Unalaska paddlingsmässigt? Modellen är inte så lång, får man verkligen plats med packning om hunden tar upp mittluckan? Har en Tahe Wind Duo och den är på gränsen trång när det kommer till packutrymme även utan hund.
 
Var och hur tänker du paddla? Den "mesta hundpaddlaren" jag känner paddlar allt från grönlandskajak, rockerkajak till K2'a med sin hund. På en vanlig kajak brukar hunden sitta eller ligga tätt intill husse på akterdäcket. I dubbeln får väl hunden numera slåss med deras baby om mittluckan.

Skulle jag ha samma planer som du skulle jag nog välja att bygga om en vanlig K1. Åt en mindre hund skulle jag troligen bygga en öppen korg med dräneringshål att fästa på akterdäcket. Med en större hund tror jag att jag skulle skaffa lite större K1 och antingen göra samma manöver som tidigare eller bygga om kajaken med ytterligare ett vattentätt skott så att hunden kunde sitta i ena packluckan utan att kajaken vattenfylls helt.

Skall man ha hunden med på riktiga äventyr så är det väl bara att bygga ett kapell och förse hunden med flytväst.:cool:
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Välja rätt torrdräkt för paddling? Paddling allmänt 15
-Ruff- Säkerhetstänk vid kraftverk/dammar? Paddling allmänt 6
Sven S Paddling i Vännäs? Paddling allmänt 2
Snödrivan Poncho för cykling och fika vid paddling Paddling allmänt 2
krilars Paddling från Åland till finland Paddling allmänt 16
aldrigsur Paddling med vildmarkskänsla Paddling allmänt 24
TazzRat Parkering Kloten (Långvattnet) för paddling Paddling allmänt 14
cheeredy Nekad paddling, hävdar att förenings regler går över allemansrätten Paddling allmänt 89
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
Wibrån Preben Mortensen, en inspiratör inom paddling, är död Paddling allmänt 4
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
Urban packrafter Prisberömt packrafting film Earning a River Paddling allmänt 2
Wibrån Paddling genom Ålands å Åbolands skärgård Paddling allmänt 12
EricL Paddling ger bättre längd baksida lår? Paddling allmänt 16
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
LY90 Finns denna typ av paddling i Sverige/Norden? Paddling allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Paddling i Finland större sjöar Paddling allmänt 3
GertF Paddling och åska. Paddling allmänt 13
Rinte Förbudsområden Paddling allmänt 3
Musiktoken Paddling Stekenjokk - Ransarån - Marsån - Malgomaj - Vilhelmina Paddling allmänt 7
Urban packrafter Ny film Paddling i Tresticklans National Park Paddling allmänt 1
Hylje Paddling Backe/Rossön/Fjällsjö Paddling allmänt 0
Hanna76 Paddling med barn i Rogen naturreservat Paddling allmänt 8
G.Kraft Å paddling kring Stockholm? Paddling allmänt 4
Zlagge Nikkaluokta - Kalix paddling längs Kalixälven Paddling allmänt 2
igs Paddling i Polen Paddling allmänt 0
hirro Avdomnad hand efter 30 minuters paddling Paddling allmänt 12
Peter_Östberg Paddling Helsingfors-Prangli-Pedassaar-Helsingfors, samt SKEG Paddling allmänt 0
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
ekaterina paddling med barn Paddling allmänt 9
Willetjåkkå Paddling Norr om Stockholm Paddling allmänt 3
igs Paddling runt Siljan Paddling allmänt 3
ackepacke Kajakfilm om paddling Marstrand - Fjällbacka Paddling allmänt 0
avslutmedlemskap0904 Kläder för paddling Paddling allmänt 14
calmelon Paddling med fiske norrut Paddling allmänt 2
Kal-P-Dal Paddling och prylar Paddling allmänt 10
Elin75 Söker snabbt svar om paddling vid Ingarö/Björnö Paddling allmänt 0
calypso63 Fira Nationaldagen med paddling Paddling allmänt 0
YvonneJson Paddling på Nya Zeeland? Paddling allmänt 2
parber Paddling med möjlighet att klättra Paddling allmänt 9
Sam Andersson Längre paddling i sommar helt novice... Än så länge Paddling allmänt 3
fingret Tips på paddling för 2 nybörjare (1 vecka) Paddling allmänt 6
davst Paddling i Misterhults skärgård - trailer :-) Paddling allmänt 7
rois Paddling i Ivösjön Paddling allmänt 0
Kangos123 Paddling från Kanogs till Luleå sommaren 2015 Paddling allmänt 0
utesälen Paddling i lä vid Orust/Tjörn Paddling allmänt 4
ElNisso Paddling i Sjaunja Paddling allmänt 12
Snuggles88 Enklare paddling i värmland Paddling allmänt 4
igs Paddling på Åland Paddling allmänt 21
saclawes Stand up paddling Paddling allmänt 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.