Paddla vid Utö

Är det någon som har paddlat vid Utö?
Jag skulle vilja paddla en bit i vår. Om det är någon som har några tips på en särskild sträcka så vore jag tacksam.
 
yes, har paddlat öster, väster, norr, söder och runt Utö.

Öster om Utö - öppet hav och exponerat. Känns rätt avskliljt och "vilt" att paddla längs östkusten, inte mkt. spår av civilisation där då mycket är militärt skjutfält.

Söder om Utö - fin paddling ner mot Nåttarö. Några av skärgårdens bästa sandstränder längs vägen ner och på Nåttarö. Beroende på vägval kan paddlingen vara såväl riktigt exponerad som nästan helt skyddad.

Väster om Utö - Mysingen. Mest bara en stor fjärd att passera på väg till eller från...

Norr om Utö - Massa fina öar som ligger som ett band österut ut mot Huvudskär. Trevlig paddling där man kan "ö-hoppa" från den ena ön till den andra hela vägen till Huvudskär. Många små pärlor på vägen och ska man nämna bara en av dem så får det bli Borgen med sin lagun och sina "pooler".

Generellt kan man väl säga att vattnen kring Utö har fördelen att både kunna erbjuda (hyfsat) skyddade vägval likväl som en del av de vatten som kanske bjuder på de största och högsta vågorna i Sthlms skärgård. Om det blåser syd eller sydväst d.v.s.

För övrigt kan jag rekommendera Staffan Petterssons bok Paddla kajak i Sthlms skärgård för mer tips och info om Utö och tips om turer både där och i resten av skärgården.

/Rickard
 
Har paddlat runt Utö. Fin ö men inte så mycket speciellt förutom sandstränderna på västsydvästra delarna.

Var noga med all kolla att militärerna inte skjuter! En kanotist är svår att upptäcka trots bra radar och soldater som står och tittar ut över havet vid skjutfältsgränserna. Amf1: 08 - 502 650 00, borde veta... http://www.mil.se/sv/I-Sverige/Utbildningsforband/Amfibieregementet-Amf-1/

Kan annars rekommendera området Landsort-Nynäshamn-Trosa. Fina öar med växlande miljö.
 
Jag har varit med och seglat och därmed hamnat på Nåttarö och det var trevligt. Utöver det har jag liten erfarenhet av just Stockholms skärgård.
Jag paddlade mycket runt Trosa och även längre söderut till för några år sedan. Det är inte aktuellt nu. Jag kan inte få med mig den egna kajaken men det finns en bra kajakuthyrare på Utö och jag vill paddla rätt säkert. Utö lockar och jag vet inte riktigt varför. Det faktum kanske att den förefaller som en inte allt för svår utmaning.

Jag ska leta reda på boken och kolla upp lite mer hur man kan paddla i Stockholms skärgård.
 
Paddla runt Utö är ju ganska trist tycker jag. Att paddla med Utö som ett stopp eller som utgångspunkt är däremot trevligare.
 
Rund Utö blir det inte, jag hade snarare tänkt från Utö hamn och Gruvbryggan. Jag har lånat ett sjökort och tittat lite så jag har en liten aning om ungefär vilket håll jag skulle kunna tänka mig att paddla. Jag har efter ett uppehåll plaskat runt inne i Mälaren det senaste året. Innan uppehållet paddlade jag runt som en utter.
Efter plaskandet i Mälaren åkte vi till USA och paddlade i Snake River och efter det har jag blivit lite mer kaxig att om jag har klarat att paddla snake river och andra mer utmanande vatten än Mälaren så ska jag väl banne mig klara att paddla i Stockholms skärgård. Kalla det fobiträning ;). Norra delen med de små öarna och öhoppa lockar men med en småtaskig axel och en taskig rygg så ska jag nog vara lite försiktig i hur mycket jag planerar så att jag inte blir besviken.
Dagpaddling och att utgå och återkomma till Utö hamn är något jag har tänkt på men mer än Utö och sedan lösa funderingar, även om jag kanske låter bestämd, har jag inte kommit.
 
Visst finns de fina vatten för dagsturer runt Utö.
Om du vill ha med din egen kjak så finns det två enkla sätt utan att behöva göra några större överfarter. Det ena är att ta bil och färja ut till Ornö och parkera och lägga i vid Kyrkviken. Det är inte långt ner till Utö därifrån. Det andra är att ta med kajaken på båten ut till Utö. Det fungerar bra om man ringer och kolla med dem först.

Kajakuthyrningen på Utö är också ok.
Jag har paddlat runt Utö ett par gånger. Som tidigare inlägg talar om så är utsidan (östra sidan) exponerad för vind och vågor från öppna havet. Jag tycker dock att det är den finaste bitan av Utö. Underbart formade, rundade klippor. Ofta brant vid stranden. Några små vikar om man vill stannat till. Södra fladen som ligger inom skjutområdet är också fint (när de inte skjuter) med många små öar i en större grund flade.

Söder om Utö finns en smal kanal genom vassen mellan Utö och Ålö. Den är nästan igenväxt och förmodligen svår att ta sig igenom vid lågvatten. Det är en verklig kontrast mellan de mer exponerade sträckorna öster om Utö och den smala ytterst skyddade kanalen söder därom, där man nästan får dra sig fram i vassen. Vid södra ändan finns också någon sandstrand som ligger fint med utsikt ut över öppet hav.

Ett förslag är att fortsätta även runt Ålö (inte så stor) och stanna till vid Storsand. En stor halvcirkelformad vik med vit fin medelhavssand.
På sydvästra sidan av Ålö finns det fina klippor vid Tymarsviken. Vissa med grottliknande formationer. Söder om Ålö finns Stora Björn med sin sandrevel. Också den värt ett besök.
Västra sidan av Utö tycker jag inte är riktigt lika intressant. Dels är det mycket båttrafik på Mysingen och utefter Utö sommartid och dels så är den sidan mer bebyggd. Den sydvästa delen har dock fina avsnitt.

Önskar dig några fina dagar, när det beger sig!
 
Paddlade förbi utanför Utö i slutet av maj ngn vecka efter olyckan då en värnpliktig blev skjuten.
På den sydöstra delen av ön hade militären övning, (sköt ej) och långt ut i horisonten låg ett skepp som sköt med kanonerna, maffigt ljud.
Tog en kort rast i en utav vikarna på den östra sidan innan jag fortsatte norrut, någon dag senare på väg hemåt paddlade jag återigen förbi utö och bestämde mig för att försöka paddla in i kanalen mellan ålö och utö, tyvär så var vattennivån ganska så låg, så efter att ha kämpat mig igenom flera hundra meter i kanalen, några gånger stakandes mer än paddlande genom gyttjan, såg det ut att öppna sig längre fram men då tog tyvär kanalen slut och jag blev tvungen att vända.
Men kanske har dom grävt upp kanalen nu, för dom hade iallafall grävt en hel del när jag var där.
Den kvällen slocknade jag på en väldigt fin strand på Nåttarö.
 
Visst finns de fina vatten för dagsturer runt Utö.
Det andra är att ta med kajaken på båten ut till Utö. Det fungerar bra om man ringer och kolla med dem först.
Kajakuthyrningen på Utö är också ok.

Bra tips om att man kan få med kajaken på färjan, tiddelipom!
Jag fick höra från en kompis att det inte gick men jag ska ringa och kolla när jag har bestämt mig närmare. Jag har nog tänkt på vårkanten, i maj. Då ska maken klättra i berg och då kan ju jag lika gärna paddla kajak. Det är både enkelt och komplicerat att ta med sig den egna kajaken. Det enkla ligger ju i att det är MIN kajak. Å andra sidan är det ändå att dra med sig en kajak. De kajaker man har till uthyrning verkar bra. Att ta med sig egen paddel och flytväst och ta ett varv i hamnen borde kunna räcka för att göra sig hemmastadd.
Jag har som sagt varit på Nåttarö och sett de fina grottformationerna. När jag tänkte efter visade det sig att jag har varit en kortis på Ornö och flera turer till Kyrkviken med segelbåt men jag var inte mer än tretton, och nu är jag över trettio.
 
bestämde mig för att försöka paddla in i kanalen mellan ålö och utö, tyvär så var vattennivån ganska så låg, så efter att ha kämpat mig igenom flera hundra meter i kanalen, några gånger stakandes mer än paddlande genom gyttjan, såg det ut att öppna sig längre fram men då tog tyvär kanalen slut och jag blev tvungen att vända.
Låter som jag ska undvika den där kanalen hursomhelst. Jag skulle bli så fruktansvärt frustrerad ;)
 
Jag har just återkommit från en kombinerad paddel och dyktur till Utö med omnejd. Skjutning kollar du enklast på anslagstavlan vid Spränga brygga, jag vet inte om det finns en likadan vid Gruvan men det är mycket troligt, annars finns det anslagstavlor både vid infarten till skjutfältet och vid kasernområdet.
Kajak går alldeles utmärkt att ta med på båtarna utan att ringa först och priset är 70:- för vuxen och 170:- för kajak enkel resa.

Nere på Nåttarö hals finns en eminent tältplats som är fd. militärt skyddsområde. Där finns också en liten grillplats precis vid tältplatsen, som är en platå bredvid vägen från inre kronbryggan inne i hamnen. Brasved finns i överflöd i form av torra tallgrenar av varierande storlek. Vill man sätta upp större tält så kan man tälta bakom militärbarackerna på gräsplanen.

Jag gjorde lumpen på Utö skjutfält så den arkipelagen kan jag ganska bra. Vallboskär utanför Utö kan man också få upp ett litet tält på och där ligger man skyddad i ett smalt sund.
 
Tog du kajaken på "kajakvagn"?
Jag har tittat på Aktiv Skärgårds hemsida. Det är det som är det bästa alternativet för min del när det gäller mig i termer av ordnat boende och så. Jag gillar att paddla men jag har inte styrkan att jag kan hugga i eller sova i tält lite hursom utan att få ryggskott.

Tyckte du att vattnet var "varmt"? Om vädret är okej ska vi paddla på Gotland i början på november. Det är varmare i vattnet där såhär års än i början av april/maj men vi får se.

Det lutar åt dagsturer utifrån utö hamn under fyra fem dagar i vår. Det vore perfekt att få med mig min egen kajak. Den är märkt som jag vill ha den så att jag syns och sånt fast jag vet å andra sidan inte hur intensiv båttrafiken är kring Utö i början av maj.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutat_17_06_20 paddla med pontoner vid fotografering Paddling allmänt 3
thureb Paddla vid Nötön Åråsviken? Paddling allmänt 1
ulf juhlin Vart startar man för att paddla vid Strömstad/Koster? Paddling allmänt 2
Snödrivan Paddla Norra Vättern Paddling allmänt 3
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
YvonneJson Paddla till Birka? Paddling allmänt 8
Moga Paddla genom Stockholm söderort? Paddling allmänt 3
Lasse Be Paddla några dagar i Finland Paddling allmänt 5
Snödrivan Paddla i Vänern Paddling allmänt 6
Kvark Tips sökes, Paddla rinnande vatten (Småland) Paddling allmänt 5
Fattigriddare Paddla Mälaren och Hjälmaren Paddling allmänt 1
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
Kavute Paddla östkusten- St. Anna och söderut Paddling allmänt 2
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
Livetiskuggan Paddla Västerdalälven Paddling allmänt 1
mikva Paddla bland is Paddling allmänt 10
Livetiskuggan Paddla Götakanal Paddling allmänt 0
Gunnar81 Jättefint att paddla i Färnebofjärden Paddling allmänt 4
krilars paddla fyrudden-torrö Paddling allmänt 0
Aventyrsfia Paddla Iggesund - Söderhamn Paddling allmänt 0
Nannisen Paddla och tälta, nybörjare Paddling allmänt 4
AnnSofieB Vägval - paddla ut ur stockholm Paddling allmänt 4
Alex_S23 Paddla utan att stänka vatten bakåt. Paddling allmänt 12
Malmöparet Paddla i Sege Å Paddling allmänt 5
Wibrån Paddla Svartälven Paddling allmänt 3
penan Paddla i stockholms skärgård som nybörjare Paddling allmänt 5
Ostin Kanadensare för familjen Paddling allmänt 6
Johan123 Paddla Fulan, från Mörkret till Fulunäs? Paddling allmänt 5
Korovjev Paddla i Färnebofjärden Paddling allmänt 5
Moga Paddla Söderbysjön (Nackareservatet) till havet? Paddling allmänt 4
bååthen Paddla Rånden (Härjedalen)? Paddling allmänt 0
insumaster Paddla kajak själv? Paddling allmänt 8
bååthen Paddla övre delen av Ätran? Paddling allmänt 4
avslutmedlemskap0904 Paddla ljusnan och Hälsingekusten Paddling allmänt 3
friluftaren Paddla runt Adelsön? Paddling allmänt 3
Lauberts Paddla kajak insjö/åar Paddling allmänt 11
scandiaca Paddla Visttasjohka? Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Paddla i Mora Paddling allmänt 4
Crimper Paddla Emån, Småland Paddling allmänt 8
Janata Paddla Paddling allmänt 0
ToSv Paddla med dövblindhet Paddling allmänt 2
Björn Schüberg Paddla Amazonfloden Paddling allmänt 12
Stadsbon Nybörjare, paddla 4 dagar i södra Skåne Paddling allmänt 1
friluftaren Paddla i Erken? Paddling allmänt 4
Johan-B Paddla Geirangerfjorden Paddling allmänt 1
SeekOut Vart kan man paddla i vildmark 15 maj? Paddling allmänt 3
Valpish Paddla vänern? Paddling allmänt 9
Snowtigher paddla hårkan Paddling allmänt 0
nboom Paddla kanadensare i Rolfsån Paddling allmänt 2
LBQ Paddla i Finlands sjöar Paddling allmänt 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.