Paddla Vadstena- Ljungsbro med hund?

Hejsan,

Jag är relativt ny att paddla kajak men har fallit pladask ;) .
Så ja har några frågor och tänkte att det kanske finns någon här som vet.

Jag är så att säga ny paddlare (startat i år) och har med mig min hund frampå havskajaken(hyr från förening). Det tar längre tid att paddla med hunden då jag tror att tyngden men även balansen blir "lidande". Han väger 9 kilo och när han rör sig känner jag ofta att jag behöver balansera upp kajaken vilket tar energi/tid.
Nu sitter jag här och drömmer om att ta turen Vadstena - Ljungsbro, helst Jönköping - Ljungsbro (men de kanske blir lite för långt) nästa sommar.
Är det någon som vet ungefär hur lång tid det skulle ta att paddla med hund frampå samt extra packning? Eller som har kunskap att ha hund på kajak och har allmänna tips? Alla tips inom detta mottages tacksamt :)

Vänligen
/ Jenny
 

Bilagor

  • Polo på kajak.jpg
    Polo på kajak.jpg
    59.5 KB · Visningar: 1,172
Ojdå, vilken lösning! Jag är imponerad över att du lyckas hålla balansen med honom så högt uppe. Kan du inte få tag i en K2:a (2 pers.kajak)? I så fall kunde du haft hunden i den främre sittbrunnen och själv paddlat i den bakre. Lite knöligare. Alla k2:eek:r är inte så lättpaddlade själva, men det kanske uppvägs av en avsevärt bättre stabilitet.
 
Inte så svårt då vi haft bra väder med små vågor som mest när vi har varit ute. Sen är han väldigt duktig. Var med runt Siljan på cykel i somras, så att bara sitta o njuta det kan han!
Jag har aldrig testat kajak för två pers. Men jag antar att det blir tungt i längden.. Vilket jag helst vill undvika. Men det är en bra tanke! Jag kan ju testa och se hur det känns! :)
 
Jo, han ser ut att kunna softa ordentligt! Ett alternativ är ju att ha en tillräckligt stor enmanskajak att han kan sitta i en öppen packlucka (helst där bak,för att vara mer skyddad), förutsatt att luckan är tillräckligt stor. Han lär dock inte kunna ligga ner. Dessutom måste du ha packat med vattentäta säckar för att behålla flytkraften i det öppna stuvfacket i händelse av kantring.

Lösningen bli så klart känsligare för översköljande vågor, men det borde inte bli värre än balansproblemen med nuvarande lösning, om du förstår jämförelsen.
 
- Vill helst inte ha han inuti, har fått för mig att han kan fastna eller gömma sig om vi går runt. vill gärna se vad han har för sig. Tyvärr behöver han kunna ligga ner om det är längre rutter, är han inte nöjd är han inte still under lång tid. Men bra tanke med vattentäta säckar, de har jag inte alls tänkte på.
Ja funderar på om man kan fylla kajaken så den blir mer stabil?

---------------------------------

Jao, hehe de vet ja int! Har bara sett på karta att de är möjligt att ta sig den vägen. Däremot om de finns "små" hinder eller liknande har jag inte tagit reda på än. Kanske du vet?
 
Är det å paddling och små sjöar så funkar kanot med hund riktigt bra, här är jycken och jag ute med Allyn.
 

Bilagor

  • kanot på ÖGlottern 007.jpg
    kanot på ÖGlottern 007.jpg
    55.7 KB · Visningar: 1,564
Om jag inte är helt ute o cyklar så är Göta kanal det bästa allternativet för att ta sig från Vadstena till Ljungsbro!
Detta innebär ett antal slussningar i kanalen. Jag är osäker på vad Göta kanal säger om slussning med kajak (säkert någon annan som vet) och annars om man ska lyfta förbi slussarna så måste du ha med en vagn. för slussen vid borenshult mellan Motala och ut i boren är en ganska lång slusstrappa. Annars är det nog en riktigt fin paddeltur.

Det andra allterantivet är ju Motala ström. Men jag är väldigt osäker på hur paddelvänlig den är hela vägen. Det innebär garanterat ett par lyft förbi kraftstationer. Vilket jag är ganska säker på innebär att man måste ha en vagn också då det nog är en sträcka mellan upptag och iläggsplatser där också.
Man kanske kan kombinera motala ström och kanalen.

Jag har bra lokal kännedom så har du några frågor så säg till. Dessutom så rör jag mig mycket i områdena så jag kan alltid svänga förbi o kika om du undrar något!


Vill du ha paddelsällskap på sträckan så säg bara till !!
 
Om du vill veta hur det är att använda dubbelkajak kan du hyra en först så slipper du lägga ut en massa slantar i onödan om det inte känns bra. Du kan prova med en vanlig dubbelkajak med plats för två coh göra som du redan fått tips om eller en dubbelkajak med mittbrunn där hunden kan sitta, då har du även plats för någon som kan hjälpa till att paddla samt att det blir lättare att balansera vikten.
 
Re: 7
Du har nog helt rätt! :) Eftersom jag är nerflyttad hit så är inte kollen så där riktigt bra på omgivningen. Har du någon egen erfarenhet av hur det är att paddla där?

Re: 8
Vilken fin bild! Va roligt och se flera hundar på vattnet! :) Har du några säkerhetstips? Har vovven hoppat/hamnat i vattnet från kanoten någon gång?
En Ally verka ju smidig. Jag är rätt liten (165 cm)så det blir nog väldigt svår styrt för mig. Annars ser det ut att vara en rolig kanot. O smidig med hund!

Re: 9
Okej.. hm.. slussar har jag ingen lust att krångla med så man kanske kan göra som du sa att kombinera motala och kanalen. Får kolla upp den lite bättre! Va snällt av dig att tänka dig kolla upp området! Vet du något om hur de funkar att tälta där?
Ja paddelsällskap är alltid uppskattat! Men jag måste förvarna att jag och vovven är inte de roligaste sällskapet då det tar lång tid för oss att ta oss fram! :)

Re: 10
Det var min tanke med. Tyvärr har jag inte sett än en brunn som är tillräckligt stor för hunden att sitta i så de blir nog en vanlig sittplats som han får ta. Sen såg jag att någon hade spänt upp en duk(eller liknande) i sittplatsen så hunden inte kunde ta sig in i kajaken men ändå kunde sitta/ligga ner i kajaken. Tyckte ja var en bra ide!
Jo du har helt rätt i att de blir enklare.. men roligast om man kan klara sig på sina egna krafter så långt som möjligt :)
 
Hm ja nu efter mera noggrann undersökning av kartan verkar de ju finnas slussar lite här o var efter den sträckan. Va osmidigt! ;) Jag får tänka om och hitta en bättre väg! :)
Tack för hjälpen med kartan Magnus!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Paddla Norra Vättern Paddling allmänt 3
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
YvonneJson Paddla till Birka? Paddling allmänt 8
Moga Paddla genom Stockholm söderort? Paddling allmänt 3
Lasse Be Paddla några dagar i Finland Paddling allmänt 5
Snödrivan Paddla i Vänern Paddling allmänt 6
Kvark Tips sökes, Paddla rinnande vatten (Småland) Paddling allmänt 5
Fattigriddare Paddla Mälaren och Hjälmaren Paddling allmänt 1
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
Kavute Paddla östkusten- St. Anna och söderut Paddling allmänt 2
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
Livetiskuggan Paddla Västerdalälven Paddling allmänt 1
mikva Paddla bland is Paddling allmänt 10
Livetiskuggan Paddla Götakanal Paddling allmänt 0
Gunnar81 Jättefint att paddla i Färnebofjärden Paddling allmänt 4
krilars paddla fyrudden-torrö Paddling allmänt 0
Aventyrsfia Paddla Iggesund - Söderhamn Paddling allmänt 0
Nannisen Paddla och tälta, nybörjare Paddling allmänt 4
AnnSofieB Vägval - paddla ut ur stockholm Paddling allmänt 4
Alex_S23 Paddla utan att stänka vatten bakåt. Paddling allmänt 12
Malmöparet Paddla i Sege Å Paddling allmänt 5
Wibrån Paddla Svartälven Paddling allmänt 3
penan Paddla i stockholms skärgård som nybörjare Paddling allmänt 5
Ostin Kanadensare för familjen Paddling allmänt 6
Johan123 Paddla Fulan, från Mörkret till Fulunäs? Paddling allmänt 5
Korovjev Paddla i Färnebofjärden Paddling allmänt 5
Moga Paddla Söderbysjön (Nackareservatet) till havet? Paddling allmänt 4
bååthen Paddla Rånden (Härjedalen)? Paddling allmänt 0
insumaster Paddla kajak själv? Paddling allmänt 8
bååthen Paddla övre delen av Ätran? Paddling allmänt 4
avslutmedlemskap0904 Paddla ljusnan och Hälsingekusten Paddling allmänt 3
friluftaren Paddla runt Adelsön? Paddling allmänt 3
Lauberts Paddla kajak insjö/åar Paddling allmänt 11
scandiaca Paddla Visttasjohka? Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Paddla i Mora Paddling allmänt 4
Crimper Paddla Emån, Småland Paddling allmänt 8
Janata Paddla Paddling allmänt 0
ToSv Paddla med dövblindhet Paddling allmänt 2
Björn Schüberg Paddla Amazonfloden Paddling allmänt 12
Stadsbon Nybörjare, paddla 4 dagar i södra Skåne Paddling allmänt 1
friluftaren Paddla i Erken? Paddling allmänt 4
Johan-B Paddla Geirangerfjorden Paddling allmänt 1
SeekOut Vart kan man paddla i vildmark 15 maj? Paddling allmänt 3
Valpish Paddla vänern? Paddling allmänt 9
Snowtigher paddla hårkan Paddling allmänt 0
nboom Paddla kanadensare i Rolfsån Paddling allmänt 2
LBQ Paddla i Finlands sjöar Paddling allmänt 18
Gregory Paddla i Amazonas Paddling allmänt 1
EmmaR Paddla kanot i fjällen? Paddling allmänt 8
stea Börja paddla Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.