Paddla och fiska?

Heja i höstmörkret!

En fråga till er alla.
Har ni tipps på bra paddel leder där det även är bra fiske? Leden får inte vara för svår dock vore det kul med någon liten utmaning. Prio 1 är givetvis fisket.

Mycket tack för era förslag och idéer.

Mvh Niclas
 
Nappe; sa:
Heja i höstmörkret!

En fråga till er alla.
Har ni tipps på bra paddel leder där det även är bra fiske? Leden får inte vara för svår dock vore det kul med någon liten utmaning. Prio 1 är givetvis fisket.

Mycket tack för era förslag och idéer.

Mvh Niclas

Ja, du kan ju pröva nån älv, till exempel Piteälven. Tror inte den är "ledad" men det går ju inte att paddla vilse precis ;)
 
He, he!

Ja, så hård skulle jag nog vilja vara.
Nej, det är mera av karaktären "planering" inför sommarens aktiviteter. Nått måste man ju göra mellan flugbindningen och glöggen, annars finns risk att man fastnar i tv-soffan.

/mjukisen
 
Förslag

Dalälven, borde kunna bjuda på en intressant resa.

Själv har jag haft fina turer i Laisälven, med tillflöden och biflöden.
Tämligen strömt på sina ställen, men guddomligt.:)

/Björn
 
Ehhh...

vet inte om Piteälven är den bästa älven att paddla i...det är både stora sel och ordentliga forsar, inte för inte det finns ställen som heter Benbryteforsen.

/Anders B
 
Så är det

Ingen god fiskeförande älv, är paddelbar, från källflödena enda ut till havet.

Jag skulle rekommendera ett inköp av en liten bok, som heter "Kanotleder i Sverige", har jag för mig att den heter.
I den klassas älvarna efter svårighetsgrad och enkla teckningar över sträckning och forsar, ger en fin fingervisning.

Glöm inte att lösa fiskekort.

/Björn
 
Nappe; sa:
Heja i höstmörkret!

En fråga till er alla.
Har ni tipps på bra paddel leder där det även är bra fiske? Leden får inte vara för svår dock vore det kul med någon liten utmaning. Prio 1 är givetvis fisket.

Mycket tack för era förslag och idéer.

Mvh Niclas

Tjena Niklas!

Ett av de bästa sätten man kan njuta av naturen på är just genom att paddla och fiska.

Mina bästa tips är dalarna och då framför allt Ogströmmen eller Görälven som båda är mycket fina med lagom svåra forspartier. Båda strömmarna har även ett excellent fiske efter primärt harr och öring. I Ogströmmen har du även ett mycket bra fiske efter gädda, id och brax.

Vill du ha lite mer avancerade paddlingsstrapatser så kan jag rekommendera Kaitumälven eller Lainioälven i höjd med Sandåslandet.

Vill du ha mer info om paddling i ovanstående vatten så har jag lite bilder och artiklar utlagda på min hemsida.

Mvh
Jonas Nordigårds
http://www.edgeflyfishing.com



[Ändrat av edgeflyfishing 2002-12-20 kl 12:44]
 
Lainioälven

Jag och min sambo paddlade mellan Lannavaara och Lainio för några somrar sedan. Mycket trevliga fiskevatten och lagom utmanade paddling för oss som var lite ovana. Omväxlade forsar och sel. När forsarna blev för tuffa tågade vi ner och det gick bra! Sträckan är 40 km med en fallhöjd på 45 meter. Kolla in Lainio Wildmarks hemsida (http://www.lainio.com/) där kan du läsa mer om fisket och få exempel på andra paddlingssträckor längs älven.
 
Mounio

Hej hej
Vi var med klassen i sommras och paddlade från Karesuando till Mounio, Riktigt kul paddling tyvärr var fisket lite skifttande, men lite harr fanns det. Det går även riktigt grov lax i älven.
Mvh Jonas
 
Re: Ehhh...

brook; sa:
vet inte om Piteälven är den bästa älven att paddla i...det är både stora sel och ordentliga forsar, inte för inte det finns ställen som heter Benbryteforsen.

/Anders B

Har paddlat piteälven från källsjöarna i Norge ner till Bergnäs. Visst är det stora sel och ordentliga forsar, men paddelbar är den :) Men man behöver ju inte paddla långa sträckor på det sättet, det jag menade var att det ju går bra att sätta i kanoten varsomhelst bara för att ta sig ut till en fin nacke eller sten eller så...Har även paddlat lainoälven från Tavvaätnos källflöden ner till Hukanmaa och den sträckan är nog trevligare om man vill köra ett längre race. I alla fall om vattenståndet är något så när moderat, vi hade cirka 2 meter över normalt!
[Ändrat av öringen 2002-12-30 kl 06:17]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jojosurf Vilket drag ska jag använda för att fiska i fjället? Fiske 4
Illuminati Fiska i Norge Fiske 2
holetaker Tälta och fiska runt Vänern! Fiske 0
Norrbottningen Stockholm slår larm. Fiska inte i dessa sjöar Fiske 1
Ahvenet Fiska sill ifrån land Fiske 13
Nisse87 Fiska i Norge men inte i Sverige? Fiske 26
CarMaPal Rida och fiska i Dalarna Fiske 0
Bubble Fiska från klippa vid havet – val av spö, rulle Fiske 25
cloud76 fiska i tännäs mitten av augusti- för sent? Fiske 1
cloud76 Vandra och fiska i Älvdalenområdet? Fiske 0
Dantie En dags vandring sen fiska! Fiske 5
UnderEnTarp Fiska på Bergslagsleden! Fiske 3
Trekkforlife Fiska Kroatien Fiske 0
hannulan Fiska från kajaken - nybörjarfrågor Fiske 3
SeekOut Fiska i Norge Fiske 3
Prankster Längtar ut o fiska. Fiske 10
Eric97 Ska börja vertikal fiska. Har lite frågor. Fiske 4
kervennic Vem ska vandra och fiska ? Fiske 2
Rasek Fiska i Norge? Fiske 3
Yonaz Fiska i Dalarna Fiske 7
Apila Att lära sig fiska Fiske 6
-EG- Fiska från segelbåt Fiske 2
mipert Hur avliva näbbgädda? (Och hur bevara fisken medan jag fortsätter fiska.) Fiske 11
avslutat080903 Pärlälven - när får man börja fiska? Fiske 1
8863 Att Fiska i Ottsjö Fiske 0
mipert GPS talar om när det är bäst att fiska, är det månen? Fiske 8
mipert Böcker, artiklar, tips om hur fiska regnbåge med fluga Fiske 5
KLAGER Fiska öring med taxibil Fiske 2
Mtess Fiska längs Kungsleden? Fiske 12
Tiveden Jag vill fiska!! Fiske 1
moore Fiska löja om vintern, e de möjligt? Fiske 2
pesj Fiska på västkusten Fiske 0
Babbsan Fiska i Thailand Fiske 1
bsehlin Barnen vill fiska på höstlovet Fiske 1
ceban fiska på sörmlandsleden Fiske 0
Heinz1 Hur fiska med sambo i fjällen? Fiske 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.