• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Paddla nu och i vinter!

Någon som inte har stuvat undan paddelgrejorna för vintern? Kanske vi kan slå följe nu och i vinter, nu när det har lugnat ner sig på Västerhavet. Mottot är; Inget tjafs, mer paddling
HEj Anders
 
Västerhavet? Jag kommer fortsätta paddla in i vintern fast i stockholmsområdet. Hör av dig om det är aktuellt. Mvh/Samme
 
Hejsan,

Jag köpte min kajak för en dryg vecka sedan och inte köpte jag den för att ha den i ett föråd!
Premiärturen gick förra helgen i ganska hård vind och sjö. Nu till helgen hoppas jag på lite längre turer i lite lugnare vatten.

By the way, som nubörjare behöver jag lite råd och stöd, någon som kan rekommendera en bra bok eller sajt?
Bara en sån sak, hur klär ni er för "vinterpaddling"?

Just nu ligger kajaken i Öregrund men jag räknar med att ha den hemma i Täby under hösten och vintern. Finns det några vinteraktiva klubbar i norra Stockholm?
Förhoppningsvis ses vi på vattnet.

Paddla necesse est

Bengt
 
Sea Kayaking Illustrated

svindel; sa:
<snip>
By the way, som nubörjare behöver jag lite råd och stöd, någon som kan rekommendera en bra bok…?
</snip>

Sea Kayaking Illustrated
http://www.adlibris.se/shop/product.asp?isbn=0071392343&mscssid=4DN51BX53LW78JQ35PUCJXHBERP40WH1

Fantastiskt rolig bok som mer påminner om ett seriealbum.
Boken tar upp allt ifrån hur man surrar en kajak på taket
till hur man rollar på några olika sätt.

Billig, rolig och informativ. Köp bara köp.
 
I böcker kan du givetvis få en del goda tips och idéer ... samt inte minst trevlig läsning under den tid så vattnet är för hårt för paddling (is). Jag har dock inte hittat särskilt mycket bra information kring just vinterpaddling i de böcker jag har .. eller har läst. De flesta är skrivna i andra länder med ett klimat och en kust som ser annorlunda ut än vår. Personligen tror jag att när det gäller vinterpaddling så kan du hitta minst lika bra eller bättre information genom att söka här på Utsidan.

Synd att så många packar ihop paddelsakerna nu när det är så härligt ute på vattnet. Andra fritidsbåtar har "kastat in handduken" och lugnet finns där tillsammans med alla färgerna. Underbart! Jag kommer att fortsätta så länge det finns öppet vatten att lägga i kajaken i ... eller skridskosäsongen tar för mycket tid.
Ett sätt att öka säkerheten och förhoppningsvis också få tips och goda idéer är att paddla tillsammans med någon. Är du ... eller andra ...intresserad av paddlingssällskap så hör gärna av dig. Så här års paddlar jag för njutning och inte för någon prestation.

Lennart
 
Jo, apropå ovanstående;

Tips på en bra sajt behöver du ju inte - du är ju på en!

Klädsel vid vinterpaddling har diskuterats många gånger så med sökfunktion har du antagligen en timmes läsning i ämnet.
 
Hejsan,

Tack för tippsen allihop. Jodå, Utsidan är en bra sajt och nog har jag surfat runt på den. Jag hamnade på en tråd som, om jag förstod rätt, handlade om torrdräkter, ska jag behöva damma av min gamla Aqvion dykdräkt, låter svettigt!
Näe, i helgen blir det skaljacka, snabbtorkande byxor, vindstoppermössa, vattentäta handskar och lätta smidiga skor. Jag lärde mig nämligen en hel del förra helgen! Plus ombyte ifall ....

Lära av någon kunning på en lugn gemensam tur låter som en bra ide. Man tackar för erbjudandet om sällskap, jag hör definitivt av mig när jag är mogen/redo.

Hälsningar

Bengt
 
Halloj!
Jag paddlar hela året, & här (utanför Strömstad, Västerhavet alltså!) blir det sällan någon is. Jag är inte så van vid paddelsällskap men tror att jag är en ganska långsam paddlare (fast seg) så om det finns någon som inte har bråttom & vill paddla här i närheten är det ju faktiskt säkrare att vara fler nu när vattnet börjar bli lite svalt...
/helena
 
Bäst på huvudet?

Apropå vinterpaddling och utrustning. Vad har ni på knoppen? Har en torrdräkt utan huva och funderar hur man ska hålla huvudet varmt, både ovan och under vattnet.
 
paddla i helgen i stockholm

är det nån som ska ut i helgen i stockholmstrakten? jag har kajaken i täby o har utgått mest från resarö där jag paddlat rätt mycke i sommar o vill fortsätta ett tag till fast inte själv. jag har bil.
jag blir jätteglad om nån ringer, kommer inte komma åt min mail innan helgen. hoppas vi hörs

/johan 073-600 4774
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MarkkuAhonen Paddla Öland runt Paddelkompis 0
majsa Paddla i Jönköping -Tabergsåleden Paddelkompis 2
zipp9 Paddla Fjällbacka 4-6 Augusti Paddelkompis 1
karin80 Paddla i Stockholms skärgård v 28 Paddelkompis 28
Joakim Ambrosson Paddla älv? Paddelkompis 0
jockel70 Paddla i sommar Paddelkompis 1
GORELI Paddla i påsk Paddelkompis 0
Andreas0098 Paddla i Malmö sommaren 2014? Paddelkompis 3
scandec Paddla på Yngern Paddelkompis 11
marcopolo Paddla över Vänern - första helgen i aug Paddelkompis 12
Bengan_ Paddla med övernattning 14/6-15/6 utanför Ingarö Paddelkompis 0
calee Paddla i Stockholm och med omnejd! Paddelkompis 4
NaturJohan Kajakkompisar Stockholm Paddelkompis 0
Jsfn Paddla i November? Paddelkompis 8
vid paddla från sön 24 juli några dar stock skärgård Paddelkompis 0
Charlotta Rodéhn Paddla Göteborg Paddelkompis 2
ireneha paddla kajak i Stockholmsområdet Paddelkompis 8
Fredrik Tillman Paddelkompis Nån att paddla med? Piteå - Luleå i sommar Paddelkompis 12
Rombo Paddla Fyrisån Paddelkompis 2
alstersjo Paddla måndag 2010-04-05 Göteborg Paddelkompis 0
moon rider paddla i rapadeltat juli/augusti 2010 Paddelkompis 3
Gråbban Paddla fredag 7 aug Paddelkompis 0
Platen Sugen på att paddla 16-20 juli !!? Paddelkompis 0
Jessica76 Paddla på vardagar, helg, övernattning... Paddelkompis 15
Hortlander Nån att paddla med i Skåne Paddelkompis 20
Schneehase Paddla övernattningstur 16/17 Maj runt Stockholm/Uppsala Paddelkompis 7
Angy Paddla i Sthlm Paddelkompis 4
Aquanautic Paddla Göteborg Paddelkompis 12
roek007 Paddla i Strömstad 1/5-9/5.... Paddelkompis 0
liquidmonkey paddla i örebro??? Paddelkompis 2
bollan Paddla i Trosa Paddelkompis 4
solvindvatten Paddla Göteborg närsomhelst v 30 Paddelkompis 1
sparcy Paddla med småbarn Paddelkompis 0
madde182 paddla nån helg i sommar Paddelkompis 0
karinrilby Paddla i Göteborg i sommr? Paddelkompis 27
Björn_L Paddla långt...om jag klarar Paddelkompis 2
kaw Berätta var ni ska paddla på söndag! Paddelkompis 2
KaB Paddla kanot i Dalarna/Värmland? Paddelkompis 4
magnus.halvarsson Paddla i Málmö med omnejd Paddelkompis 5
whoisbob Ngn som vill paddla med mig? Paddelkompis 5
Camilla B Paddla i Kiruna Paddelkompis 10
Geografi Resa och paddla? Paddelkompis 0
anna-r Paddla med mig i dalsland/värmland! Paddelkompis 5
Aquanautic Tränings paddla Halland Paddelkompis 2
_scuba_ Paddla i Skåne i sommar? Paddelkompis 1
xet Vill börja paddla Paddelkompis 10
samme83 Paddla nu i veckan? Paddelkompis 0
gosigagooman semester v.33-34 VILL PADDLA Paddelkompis 0
rlonn Paddla och se en fyr! Paddelkompis 6
Anvib Paddla i Norge! Paddelkompis 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.