Paddla Lagan till Kattegatt i juli eller augusti

Hej,

Gjorde detta för 25 år sedan och fick lust att sticka ut i sommar igen.

Minns inte riktigt var vi började den gången, tror det var någonstans kring Vaggeryd. Men både Leif Andersson i "Paddla i Sverige" och Kanotförbundets ledbeskrivningar varnar för lågt vattenstånd uppströms Värnamo.

Har någon gjort detta nyligen eller på annat sätt har info om vattenståndet?

/Mats
 
tror du kan börja i Fengen norr om Hok. Uppströms är det mera bäck än å. Det går nog att ta sig fram men det blir nog inte så mycket paddling. Har själv varit lite sugen att ta hela Lagan men de första kilometrarna ar det nog bättre att vandra. Jag kollade lite härom året, och då sades det att det var dåligt uppröjt efter Gudrun söder om Vaggeryd, bör nog kollas upp. Det är väl väldigt många lyft om jag förstått det rätt, men det vet du väl om du gjort det förrut
 
Svenarum till Värnano ska funka med början på Härån. Jag tror uthyrningen www.svenarum.com kan berätta om vattenstånd, väg och hinder.
edit: Såg att senare att du skrev just lagan i rubriken.. Men checka med Svenarums uthyrning.
 
Senast ändrad:
Jag planerar samma tur. Lagan ner i juli eller augusti. Så jag är nyfiken på alla tips och råd som gäller sträckan.
 
Lagan

Hej
Gamla inlägg här men undrar om någon paddlat Lagans sträckning och då känner till på ett ungefär hur många och långa lyft det är på sträckan? Några extra besvärliga? Har kollat kartor och ser ju att det verkar vara några stycken. Funderar på att paddla där i juli. Någon som är sugen att göra detsamma?
 
Hej
Gamla inlägg här men undrar om någon paddlat Lagans sträckning och då känner till på ett ungefär hur många och långa lyft det är på sträckan? Några extra besvärliga? Har kollat kartor och ser ju att det verkar vara några stycken. Funderar på att paddla där i juli. Någon som är sugen att göra detsamma?

Hej Pia,

Jag paddlade med syrran något år efter mitt inlägg här. Satte i i (orten) Lagan (så slipper man Vidöstern) och paddlade fram till Råstorp (några km innan Majensfors. Inga besvärliga lyft alls men kanotvagn vill jag nog påstå är ett krav. (Bygger man lätt, kolla mina inlägg om det.) Två övernattningar, tre dagar. Jag hade gärna fortsatt ända ut till havet (och iofs också börjat högre upp), men praktiska omständigheter gjorde att vi avslutade där.

Är man lite intresserad av arkitektur så kan jag tipsa om att de modernistiska vattenkraftverken är grandiosa. Paddlingen är tekniskt enkel, det var väl bara på något ställe som det rann på lite mer. Lämpliga platser för upptag och isättning är noggrant utmärkta med kanotledsskyltar. Tältade förresten första natten av misstag i en tjurhage och blev varse egenskaper som jag inte visste att jag hade kring hur man lämpligast skrämmer bort lite väl leksugna tjurkalvar... ;)

Jag kan återkomma med mer detaljerad info om du är intresserad.

/Mats
 
Jag paddlade hela Lagan häromåret, och började i sjön Eckern några kilometer SSO Taberg. Det är så långt upp det går, norr om den är det bara ett dike där kajaken får plats men inte paddeln. Det var ungefär 25 mil och tog 6 Låååånga dagar. Ingen ville hänga med på denna "strapats" och väl var väl det, jag hade nog fått stryk flera gånger om när det var extra "strapatsfyllt". Absolut ingen idé att räkna varje enskilt lyft men det var säkert över 100 st totalt. Ibland kunde man släpa kajaken över gräs och stock, och man måste absolut ha med en hopfällbar kajakvagn och vara beredd att rulla på både skogsväg, grusväg eller landsväg. Mycket exotiska slingrande äventyr ned till Skillingaryd där det slutligen ligger tusentals träd över ån, där jag tvingades rulla förbi alltihop säkert 10km. totalt sett rullade jag säkert 25 km, Men det är faktiskt den första biten som är mest intressant, vacker och spännande, de sista 2 dagarna är det mer motorväg även om de omnämnda vackra vattenkraftverken från början av 1900-talet är intressanta. Ganska mäktigt att slutligen komma ner till havet och känna vågor, synd att inte ha någon att dela det med.
Helt klart en å-paddling i världsklass, jag paddlade i början av juni och vattenståndet var normalt. Hade en oförstörbar Yukon Expedition i plast, den glider lätt och stabilt upp och över stockar som ligger 15 cm ovanför vattenytan, så slipper man stiga ur hela tiden. En havskajak är mer v-bottnad i nosen och vill gärna välta åt sidan om man fastnar med nosen högt.
Inte så många våldsamma forsar, men man bör vara försiktig när man pressar sig under/mellan träd eller runt hinder i strömmande vatten, det kan fort bli fel. Det finns en del infrastruktur, läs fik, längs vägen och det är intressant att träffa lokalbefolkningen som dock paradoxalt nog knappt vet något om krökarna i sin å. Kör på, njut av alla överraskningar bakom nästa krök, karta är bra så man hittar stigar osc. Bär runt om det ser skumt ut i nedförsbackarna eller vägtrummorna och var beredda på mycket svett och tårar, en episk oförglömlig tur helt enkelt :)
 
Ska tillägga att jag och syrran paddlade kanadensare senast, men som förra inlägget visar går ju självklart lika bra.

/Mats
 
Skulle nog vis av erfarenhet från ett antal liknande längre åar säga att det är MYCKET smidigare med KAJAK än kanadensare på sådana här ultra-oortodoxa terräng-paddlingar :)

Man kan paddla båten ensam, den är lättmanövrerad i forsande vatten, den är smalare när man skall genom trånga passager, under nedfallna träd eller genom buskage. Packningen är mer skyddad inuti båten, den är lättare att släpa över stock och sten, upp och nedför åbankar samt suger inte fast i leran.
Och kanske viktigast av allt, tar man sats går det att paddla ÖVER lågt liggande stockar, det sparar mycket möda och tid.

Men-men, alla gör precis som de vill :)
 
Jag har paddlat mycket kanadensare tidigare och i små åar skulle jag föredra det framför kajak. Det är mycket lätt att kliva i och ur en kanadensare tillfälligt och dra den över grundvatten eller stockar. Packningen slänger man lätt iland när det behövs (t ex 2 st ryggsäckar…) och sedan har man "bara" skalet att bära/dra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Paddla Norra Vättern Paddling allmänt 3
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
YvonneJson Paddla till Birka? Paddling allmänt 8
Moga Paddla genom Stockholm söderort? Paddling allmänt 3
Lasse Be Paddla några dagar i Finland Paddling allmänt 5
Snödrivan Paddla i Vänern Paddling allmänt 6
Kvark Tips sökes, Paddla rinnande vatten (Småland) Paddling allmänt 5
Fattigriddare Paddla Mälaren och Hjälmaren Paddling allmänt 1
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
Kavute Paddla östkusten- St. Anna och söderut Paddling allmänt 2
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
Livetiskuggan Paddla Västerdalälven Paddling allmänt 1
mikva Paddla bland is Paddling allmänt 10
Livetiskuggan Paddla Götakanal Paddling allmänt 0
Gunnar81 Jättefint att paddla i Färnebofjärden Paddling allmänt 4
krilars paddla fyrudden-torrö Paddling allmänt 0
Aventyrsfia Paddla Iggesund - Söderhamn Paddling allmänt 0
Nannisen Paddla och tälta, nybörjare Paddling allmänt 4
AnnSofieB Vägval - paddla ut ur stockholm Paddling allmänt 4
Alex_S23 Paddla utan att stänka vatten bakåt. Paddling allmänt 12
Malmöparet Paddla i Sege Å Paddling allmänt 5
Wibrån Paddla Svartälven Paddling allmänt 3
penan Paddla i stockholms skärgård som nybörjare Paddling allmänt 5
Ostin Kanadensare för familjen Paddling allmänt 6
Johan123 Paddla Fulan, från Mörkret till Fulunäs? Paddling allmänt 5
Korovjev Paddla i Färnebofjärden Paddling allmänt 5
Moga Paddla Söderbysjön (Nackareservatet) till havet? Paddling allmänt 4
bååthen Paddla Rånden (Härjedalen)? Paddling allmänt 0
insumaster Paddla kajak själv? Paddling allmänt 8
bååthen Paddla övre delen av Ätran? Paddling allmänt 4
avslutmedlemskap0904 Paddla ljusnan och Hälsingekusten Paddling allmänt 3
friluftaren Paddla runt Adelsön? Paddling allmänt 3
Lauberts Paddla kajak insjö/åar Paddling allmänt 11
scandiaca Paddla Visttasjohka? Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Paddla i Mora Paddling allmänt 4
Crimper Paddla Emån, Småland Paddling allmänt 10
Janata Paddla Paddling allmänt 0
ToSv Paddla med dövblindhet Paddling allmänt 2
Björn Schüberg Paddla Amazonfloden Paddling allmänt 12
Stadsbon Nybörjare, paddla 4 dagar i södra Skåne Paddling allmänt 1
friluftaren Paddla i Erken? Paddling allmänt 4
Johan-B Paddla Geirangerfjorden Paddling allmänt 1
SeekOut Vart kan man paddla i vildmark 15 maj? Paddling allmänt 3
Valpish Paddla vänern? Paddling allmänt 9
Snowtigher paddla hårkan Paddling allmänt 0
nboom Paddla kanadensare i Rolfsån Paddling allmänt 2
LBQ Paddla i Finlands sjöar Paddling allmänt 18
Gregory Paddla i Amazonas Paddling allmänt 1
EmmaR Paddla kanot i fjällen? Paddling allmänt 8
stea Börja paddla Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.