Paddla Bolmen till Ängabäcksmaga

Hej, Tänkte paddla från Piksborg i sjön Bolmen till Kösen vidare till Exen och ut i Lagan ner till Markaryd och sjön Ängabäcksmaga. Är det någon som har gjort detta här på forumet som kan dela med sig av lite sina upplevelser, exempelvis hur lång tid det skulle tänkas ta, bra campingar, bra ställen att proviantera på mm. Alla tips och råd mottages tacksamt :)
 
jag paddlade lagan for knappt 30 ar sedan och mitt minne ar att akanterna ar (var) ganska branta sa det var svart att ta sig upp. dessvarre kommer jag inte alls ihag tillrackligt for att besvara dina fragor.

lycka till!
 
Vad det gäller att paddla Lagan (iaf söderut från Markaryd) så stämmer det som föregående skriver, att kanterna kan vara ganska branta. Faller man i så tar man sig dock upp om det behövs, sedan kommer det regelbundet bra platser att stanna till och ta en paus vid.

Det finns lite beskrivet kring turen på http://www.kanotleasing.se/index.php/kanotturer/vara-turforslag/veckoturer.

Nu skriver jag utifrån gammal Mardkarydstös, så det kan vara en del som ändrats sen jag flyttade från trakten för 10 år sen.

Vid Bolmen finns det ett par campingplatser, men sen misstänker jag att det är desto färre innan du når Traryd. Traryd (brukade ha) en Konsumbutik och förr fanns en campingsplats man kunde lägga till vid, utifrån mitt minne. Men jag hittar inget om det nu, så risken är att det är nerlagt som så mycket annat i trakterna.

Strömsnäsbruk har ev. lite fler matbutiker att välja på (om de inte lagts ner, men minst en tordes finnas), som borde ligga nog nära vattnet, vet dock inte hur det ser ut med bra platser att lägga till.

I Axhult, mellan Markaryd och Strömsnäsbruk så ligger en camping, som nås via vattnet som jag förstått det, läs mer på http://axhultcamp.dinstudio.se/

Väl nere i Markaryd kan du ta dig runt i de olika sjösystemen nära tätorten - passa på att sväng av mot byn om du har tid över (desto större och roligare än din slutdestination i Råstorp), om du paddlar in till Lokasjön och sen vidare in i Byasjön kommer du kunna lägga till nära nog för att ta en kvarts promenad in till byn och proviantera eller äta på något av matställena (mestadels pizzerior) i byn.

Folk som läser detta som har färskare information får gärna rätta mig om jag har fel, hoppas att du kommer få en kanontur i sommar. Lagan är fin att paddla.
 
.

Vid Bolmen finns det ett par campingplatser, men sen misstänker jag att det är desto färre innan du når Traryd. Traryd (brukade ha) en Konsumbutik och förr fanns en campingsplats man kunde lägga till vid, utifrån mitt minne. Men jag hittar inget om det nu, så risken är att det är nerlagt som så mycket annat i trakterna.

QUOTE]

Kan tyvärr inte bidra med så mycket paddelinformation men Konsumbutiken i Traryd finns kvar ;)
 
.

Vid Bolmen finns det ett par campingplatser, men sen misstänker jag att det är desto färre innan du når Traryd. Traryd (brukade ha) en Konsumbutik och förr fanns en campingsplats man kunde lägga till vid, utifrån mitt minne. Men jag hittar inget om det nu, så risken är att det är nerlagt som så mycket annat i trakterna.

QUOTE]

Kan tyvärr inte bidra med så mycket paddelinformation men Konsumbutiken i Traryd finns kvar ;)

Skönt att inte allt förändras :) hur är det med campingen, finns den kvar? För visst låg det förr en camping i Traryd när man kör norrut på R1an från centrum? Mitt minne kan spela mig ett spratt...
 
Paddlade Bolmån för 40 år sedan

För ca 40 år sedan paddlade jag Bolmån. Minns att det var en fors på något ställe där en kanot gick runt. På den tiden fanns inga "dry bags", varför det blev till att lägga ut körkort (gamla modellen som man vek) och tiokronorssedlar (bensinen kostade runt en krona) till tork på kvällen tillsammans med plånboken. Har för mig att vi fann en gammal ängslada någonstans längs ån, där vi övernattade. Under vägbron vid Nöttja var det lite extra strömt, men där kom vi igenom utan bekymmer. Minns det i övrigt som en trevlig paddling, som jag gärna skulle göra om, men nu finns jag i en helt annan del av landet och har bytt kanadensaren mot kajak.

/Thor
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
utesälen Paddla i Bolmen Paddling allmänt 1
Snödrivan Paddla Norra Vättern Paddling allmänt 3
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
YvonneJson Paddla till Birka? Paddling allmänt 8
Moga Paddla genom Stockholm söderort? Paddling allmänt 3
Lasse Be Paddla några dagar i Finland Paddling allmänt 5
Snödrivan Paddla i Vänern Paddling allmänt 6
Kvark Tips sökes, Paddla rinnande vatten (Småland) Paddling allmänt 5
Fattigriddare Paddla Mälaren och Hjälmaren Paddling allmänt 1
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
Kavute Paddla östkusten- St. Anna och söderut Paddling allmänt 2
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
Livetiskuggan Paddla Västerdalälven Paddling allmänt 1
mikva Paddla bland is Paddling allmänt 10
Livetiskuggan Paddla Götakanal Paddling allmänt 0
Gunnar81 Jättefint att paddla i Färnebofjärden Paddling allmänt 4
krilars paddla fyrudden-torrö Paddling allmänt 0
Aventyrsfia Paddla Iggesund - Söderhamn Paddling allmänt 0
Nannisen Paddla och tälta, nybörjare Paddling allmänt 4
AnnSofieB Vägval - paddla ut ur stockholm Paddling allmänt 4
Alex_S23 Paddla utan att stänka vatten bakåt. Paddling allmänt 12
Malmöparet Paddla i Sege Å Paddling allmänt 5
Wibrån Paddla Svartälven Paddling allmänt 3
penan Paddla i stockholms skärgård som nybörjare Paddling allmänt 5
Ostin Kanadensare för familjen Paddling allmänt 6
Johan123 Paddla Fulan, från Mörkret till Fulunäs? Paddling allmänt 5
Korovjev Paddla i Färnebofjärden Paddling allmänt 5
Moga Paddla Söderbysjön (Nackareservatet) till havet? Paddling allmänt 4
bååthen Paddla Rånden (Härjedalen)? Paddling allmänt 0
insumaster Paddla kajak själv? Paddling allmänt 8
bååthen Paddla övre delen av Ätran? Paddling allmänt 4
avslutmedlemskap0904 Paddla ljusnan och Hälsingekusten Paddling allmänt 3
friluftaren Paddla runt Adelsön? Paddling allmänt 3
Lauberts Paddla kajak insjö/åar Paddling allmänt 11
scandiaca Paddla Visttasjohka? Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Paddla i Mora Paddling allmänt 4
Crimper Paddla Emån, Småland Paddling allmänt 8
Janata Paddla Paddling allmänt 0
ToSv Paddla med dövblindhet Paddling allmänt 2
Björn Schüberg Paddla Amazonfloden Paddling allmänt 12
Stadsbon Nybörjare, paddla 4 dagar i södra Skåne Paddling allmänt 1
friluftaren Paddla i Erken? Paddling allmänt 4
Johan-B Paddla Geirangerfjorden Paddling allmänt 1
SeekOut Vart kan man paddla i vildmark 15 maj? Paddling allmänt 3
Valpish Paddla vänern? Paddling allmänt 9
Snowtigher paddla hårkan Paddling allmänt 0
nboom Paddla kanadensare i Rolfsån Paddling allmänt 2
LBQ Paddla i Finlands sjöar Paddling allmänt 18
Gregory Paddla i Amazonas Paddling allmänt 1
EmmaR Paddla kanot i fjällen? Paddling allmänt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.