Paddelteknik

I höstas köpte jag min första kajak, en Prijon Barracuda, i början tyckte jag att den var lite ostabli men nu har jag lärt mig mer och den känns helt ok.

Nu har jag tänkt lära mig att paddla ordentligt och kollat på ett gammalt nummer av Utemagasinet och på Björn Thomassons hemsida. I båda deras paddelteknik guide står det att man ska böja på ett ben i taget när man paddlar, i min kajak så stoppar man in knäna under sittbrunskanten, och då kan jag inte böja på benen.

Ska jag "haka" loss benen från sittbrunskanten, jag har provat lite och det känns ganska instabilt, eller är det annan teknik när man paddlar min sorts kajak?

Johan
 
Det bästa är om du har möjlighet att sitta med knäna ihop och benen böjda i ca 40 graders vinkel. Det kommer att kännas instabilt i början eftersom benen inte greppar kajaken på samma sätt, men det är en vanesak.

Du kommer med denna sittställning också ha möjlighet att rotera överkroppen effektivare än då knäna sitter fast under däcket.

/Stefan
 
Avstamp

Det viktiga är att du kan ta spjärn mot fotstödet och skjuta ifrån med foten så att du vrider överkroppen och höften. Många kajaker är inte riktigt utformade för att paddlas på ett effektivt sätt

Hans Friedel
 
Den teknik som beskrivs är den klassiska racingtekniken som utvecklades i kanoter med stor sittbrunn. Många nya havskajaker är i första hand konstruerade för att vara rollvänliga och inte paddelvänliga. Det går helt enkelt inte att hålla ihop benen och trycka lite extra på fotsstödet för att sittbrunnens "vingar" sitter i vägen. Försöker man förfina tekniken ännu mer inser man att även sitsarna i de flesta havskajaker inte är lämpliga för den klassiska paddlingstekniken. De är bakåtlutade och tillåter ej höftrotation i någon större utsträckning. Det går mao går det ej speciellt bra att applicera racingteknik i en havskajak. Det är som att åka längdskidor med slalompjäxor.
Testa en motionskajak med stor sittbrunn så kommer du märka stor skillnad i rörlighet. Rörligheten är en nyckel till bättre fart och uthållighet.
Det sägs att bra benarbete och bålrotation kan tillföra mellan 5-10% mer framåtdrivande kraft, vilket ändå inte betyder så mycket i fart, men dock i uthållighet.

/Erik
 
Det finns ju långfärdskajaker som är konstruerade för "rätt" paddlingsteknik, bl a VKV Seagull, med stor sittbrunn och ett rejält fotstöd så att man kan sitta med benen ihop. Jag antar att det är därför en del inte trivs i denna kajak eftersom dom upplever att det är svårt att få grepp med benen i sittbrunnen.

Det är också en fördel att sitta lite högt, även om stabiliteten då försämras, så att man kan sätta i paddeln rakare och långt fram.

/Stefan
 
Högre sits ger även bättre hävarm, förutsatt att man klarar av att hålla balansen.

De som sitter och spjärnar benen under däcket får svårt att slappna av och kommer aldrig få bra balans. Havskajaker från åttiotalet har ofta en liten sittbrunn och utrymme för knäna, så visst går det att "pumpa" med benen i vissa havskajaker.

Friedel, varför är nästan alla havskajaker bredast framför sittbrunnen? Garkast och Måsen är de enda HK jag har sett som är bredast bakom sittbrunnen.

/Erik
 
En till

http://www.kanotcentrum.com/barracudaS.jpg

Nja som vanligt finns det många ideer. I kajak och båt världen brukar man prata om Swede och Fish shape

Fish shapen är bredast framtill enligt sägnen så tanktestade man en R12a och resultatet var uselt i ren desperation vände man båten baklänges med klart förbättrat resultat.

Fish shapen fungerar bra på kortare kajaker som annars brukar gå rätt vått i sjön. Bredden gör att dom lyfts bättre över vågorna.

Många kortare slalom fors kajaker är Fish shapade

Swede shapen är uppkallad efter en svensk konstruktör troligtvis C-G Pettersson men det var många som mixtrade med denna form i slutet av 1900-talet.

Ideen är att det långa raka förskeppet skall förhindra turbulent strömning.

Modern forskning har visat att ingen av formerna riktigt fungerade riktigt som det var tänkt. Det har visat sig att det mesta av vattnet strömmar under kajaken/båten så var kajaken är bredast spelar inte så stor roll.

På en längre kajak speciellt om man vill paddla lite raskare är det förstås inte så smart att göra kajaken bredast där man skall placera paddeln.

I England är Fish shapen vanligt. Och i USA tycker man ofta att Swede shapen är lite fräckare. Så det spelar roll var man bor också

Hans Friedel
 
Vridsits

Om man tittar på tävlingpaddling så har det tagits ytterligare ett steg. Vridsitsen är på stark frammarch
Man sitter helt enkelt på en sits som roterar runt en bult för att ännu bättre få med kraften ifrån benen. Det är faktiskt en riktig höjdare men kanske inget för
långfärdare men väl för motionärer.
 
I BKK var det några som testade vridsits på 70-talet med gott resultat.
Herr Fischer använde en kullagrad sits när han körde HBB. Vet dock ej varför de slutade använda sitsarna.
Kanske lite underhållsproblem?

/Erik
 
Vridsits

Har faktiskt funderat lite på en vridsits. Mest för att det är en kul konstruktion.

Några funderingar bara hur lätt skall det gå att vrida?? Det finns ju en heldel färdiga lagerlösningar som borde passa att köpa färdiga

Hans Friedel
 
Arbete med benen är en viktig ingrediens i effektiv paddelteknik och det låter sig göras i alla kajaker. Den klassiska tävlingsstilen innebär stora rörelser med knäna upp och ner, men knärörelsen är bara det synliga tecknet på det arbete man gör med fötterna mot fotstödet. Det går att jobba effektivt även i en låg och rollvänlig havskajak. Min senaste grönlandskajak är bara 21 cm hög framför sittbrunnen (som är 50 cm lång) och hindrar inte alls fotarbetet. Jag jobbar bara mer med vadmusklerna och mindre med att pendla med knäna.

I min Nomad har jag knästöd, som är utformade så att jag dels kan ta stöd med knäna för rollar men också jobba med knäna på klassiskt tävlingsmanér mellan stöden. Med en effektiv vridning i höften går knäna upp snett in mot centerlinjen och kan alltså samsas om det ca 15 cm breda hålet mellan stöden. Fungerar mycket bra med lite vana.

Det finns en del kajaker med knästöden så utfomade att knäna blir helt låsta – då får man övergå till grönlandsteknik: under ett högertag drar man fram vänster axel med hjälp av vänsterknäet mot däcket och en situp-liknande rörelse samtidigt som man pressar högerfoten mot fotstödet. När man tränat upp magmusklerna för den här rörelsen ger det lika mycket kraft som klassisk knäpendling, men till skillnad från tävlingsteknik behåller man kontakten med kajaken.
 
Hej

btd; sa:
I min Nomad har jag knästöd, som är utformade så att jag dels kan ta stöd med knäna för rollar men också jobba med knäna på klassiskt tävlingsmanér mellan stöden. Med en effektiv vridning i höften går knäna upp snett in mot centerlinjen och kan alltså samsas om det ca 15 cm breda hålet mellan stöden. Fungerar mycket bra med lite vana.
eknik behåller man kontakten med kajaken.

Jeg har lavet noget tilsvarende i min Inuk. Det fungerer ligeledes rigtigt godt. En sjov sideeffekt er at denne benstilling gør det nemt at tvinge kajakken rundt når man ruller(eskimo sväng). Nemmere end når benene er spredt synes jeg.

Jeg har et billede af min knæstøtte her:
http://www.unold.dk/paddling/boats/kirton/legsupport.jpg
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.