Packpåse?

Går det att packa sitt hilleberg i en komprimeringspåse så att det inte tar sån stor plats om man tar ut stångpåsen. Då kan man ju få ner tältet i ryggan, vilket vore trevligt!

Hur vattentät är orginalpåsen egentligen?
 
Absolut skall tältet ned i ryggsäcken, men hur?

Hänvisar till samma "tråd", som föregående "talare" länkat till. Där diskuteras hurvuida ett tält kan eller bör packas i kompressionspåse.

Jag har inte sett något tält som sålts med kompressionspåse a la sovsäck. Det finns förstås skäl till att så är fallet. Frågar man Hilleberg själva så säger dom att den typen av kraftigare kompression riskerar att skada väven då den spänns över dragkedjor och annat. De rekommenderar noggrann ihoppackning och nedpackning i ryggsäcken där en mer naturlig kompression uppstår. Denna variant, med tältstänger och pinnar för sig, har jag själv använt och med lite erfarenhet så blir tältet inte särskilt skrymmande (Jag har ett Nammatj 3GT). Dock skulle jag inte tveka att använda en kompressionspåse, typ Ajungilaks Medium eller en hemmafixad Hilleberg tältpåse, för att vid behov ordna till några liter extra volym i ryggsäcken. Jag ser ingen fördel med, eller anledning till, att ha tältet spänt utanpå ryggsäcken.

Angående Hillebergs tältpåsar så görs ju de av tältväv utan täta sömmar. Alltså inte helt vattentäta...Det finns dock en specialpåse att beställa i kraftigare väv, men likväl torde sömmarna inte vara täta. (Behöver man en helt vattentät tältpåse?)


Svante Ljungberg
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.