Packlista för expedition

Behöver hjälp med bra saker att ha med som man inte tänker på i första hand (bassaker har vi gjort en lista på). Ska upp till kebnekaise i 8 dar efter påskveckan. Så det är rikligt med snö. Vi kommer att tälta i 8 dar.
Funderar ta med följande:

* Nån typ av spade för att sätta upp tält
* Liggunderlag för komfort (då menar jag inte nåt tunnt så jag blir helt stel i kroppen), vad gäller?
* Borr (för pimpelfiske) (låg prio)
* tvättmedel + skål (för att tvätta kläder) ???

Det finns massor! Kom gärna med förslag ni som varit ute länge och på expeditioner.

/daniel
 
ja en spade är nästan ett måste att ha med sig, liknande denna

Jag brukar använda två liggunderlag vintertid, ett vanligt, och ett thermarest

Tvättmedel med tillbehör ska inte vara nödvändigt för en såpass kort tur, men det är klart man kan ta med om man vill det.

det finns många gamla trådar i forumet om packlistor m.m.
 
Håller med föregående talare om att en spade är bra, t o m ett måste, finns mängder ide flesta sportaffärerna men det kan även funka med en bilspade, se bara till att den inte är för vek.

På vinten brukar jag ha två enkla vanliga liggunderlag (jag gillar inte uppblåsbara) men prova att du ligger bra på dem innan.

Borr, mycket att bära på men det beror på vad man vill ha ut av färden, vill man fiska så blir det drygt utan borr.

Jag skulle hoppa över att ta tvättstuga den vecka som jag var på fjället.

Saker jag inte skulle vilja glömma vintertid på fjället och kommer på såhär rakt av: pannlampa, "rånarluva", tjocka vantar, tunnare handskar, "vintertältspikarna", termos (nu blir det uppror på UL avdelningen)

m.m.
 
Saker jag inte skulle vilja glömma vintertid på fjället och kommer på såhär rakt av: pannlampa, "rånarluva", tjocka vantar, tunnare handskar, "vintertältspikarna", termos (nu blir det uppror på UL avdelningen)

m.m.

Du menar alltså att det finns folk vid sina sinnens fulla bruk som ger sig ut och vinterhikar utan thermos??? Jag håller min som "most valued piece of equipment" redan när kvicksilvret faller under + 5 ° C...
 
Spaden är viktig, finns flera olika typer som är lätta och bra.

Dubbla "vanliga" cellplastunderlag är mitt tips.

Skippa tvättningen på en såpass kort tur, det är bara jobbigt, särskilt när man bor i tält. Att lukta skunk efter 8 dar i tält är helt normalt. Luktar man hallonbåt har det inte varit en riktig tur:)
 
Utöver det som sagts (skippa borr och tvätt), så kan jag rekommendera vindsäck om ni ska förflytta er, vilket jag antar att ni ska. Balaclava (rånarluva) har nämnts och det är superbra till att ha när man ska sova. Skidglasögon är inte heller helt fel, varför inte ansiktsmask om ni tänker skida.

En borste (diskborsthuvud fungerar utmärkt) kan vara bra att ha för att borsta av sig snö.

Jag antar att ni kommer att få fler tips.

Mvh /Joel
 
Skita bör man annars dör man!
Och att torka sig utan dasspapper är nog inget kul. På sommaren kan man ju alltid använda mossa men på vintern finns nog inget bättre alternativ än hederligt dasspapper.
 
lite tunnt

Hej Daniel.

Tycker din berättelse låter otroligt spännande. Tänk att få ge sig ut och tälta i högalpin terräng i åtta dagar. För att kunna ge dig de rätta tipsen känner jag att lite mer beskrivning av "expeditionen" vore på sin plats.

Vem är du och vad har du för förutsättningar och vilka mer ska med? Ska ni tälta åtta dagar i basläger eller ska ni förflytta er dagligen? Vem står som arrangör till turen? Hur tar ni er fram till Kebnekaise fjällstation med all utrustning med mera. Framför allt, hur ser er baslista ut så vi på forumet vet vad du redan "packat" med dig?

Om du är så "grön" att du frågar om du skall ha med dig en toarulle, behöver du alla tips du kan få!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tompa_m Packlista för en helgtur (BoB) Allmänt om friluftsliv 27
hbgsnix Expedition Tasmanien Allmänt om friluftsliv 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.