Packa maten

Hur packar ni maten när ni ska ut? Lägger ni allt i en stor packpåse och plockar fram för varje måltid, eller portions-/måltidspackar ni? Jag brukar göra det senare, men det bli ju en attans massa förpackningsmaterial...

Vad använder ni att packa i? Tips som besparar vikt och volym tas tacksamt emot...
 
Jag packar dagsvis. Det ger en bra översikt under själva packningsfasen och håller dessutom det kortsiktiga jaget i schack, dvs det försvårar att man äter upp allt godis de första dagarna (på samma sätt som jag föredrar månadslön istället för att få hela årslönen på ett bräde i januari) .

Jag brukar köpa stora återförslutningsbara påsar i min lokala fiskebutik (typ sådana som de förvarar tuppnackar för flugbinding i). Sju-åtta välpackade sådana blir då lätta att fördela i ryggsäcken.
 
Jag brukar inte packa dagsvis utan har en frukost-, en lunch- och en middagspåse så kan man bestämma vad man är sugen på just den dagen.
Nackdelarna är att påsarna kan bli ngt stora och svårpackade under längre turer och det kan lätt bli lite extra "bra att ha" mat men hellre lite för mkt än för lite.

/M
 
Beror på vilken mat man har med.

Jag använder mycket påsar med torra pulver, fabriks eller hemförpackade.

Min packning ser ut så att jag först kör ner liggunderlaget i ryggan så jag får ett rör. Sedan en påse med kläder, sovsäcken, och så en påse med kök+toapapper.

Efter det kommer maten. Den ligger i en påse den också. Jag slänger bara ner påsar, burkar, salami och i förekommande fall makrillkonserver. Efter hand som det sjunker i skafferiet blir det lättare och lättare att hitta det man letar efter.
Vägmat, dvs nötter, russin och sockerskorpor, har jag i en egen påse som jag stoppar där den får plats.
 
alven; sa:
Hur packar ni maten när ni ska ut? Lägger ni allt i en stor packpåse och plockar fram för varje måltid, eller portions-/måltidspackar ni? Jag brukar göra det senare, men det bli ju en attans massa förpackningsmaterial...

Vad använder ni att packa i? Tips som besparar vikt och volym tas tacksamt emot...

Packpåsar med två dagsransoner i varje. Jag väger
förstås upp önskad mängd flingor och torrmjölk
för varje dag. Packpåsarna för 10 dagar väger
totalt 1 hg, 20 gram styck.
Förpackningar med påse i kartong så
slänger jag givetvis kartongen. Det är mest
skrymmet jag tänker på.
Jag har vägt skräpet efter fullbordad vandring.
Det väger cirka 2 hg.

I Sydeuropa brukar jag proviantera. Jag kanske börjar
med 7 dagsransoner (jag har annat som väger,
fler kartor, stegjärn, ordbok), det går raskt ned till
2-3 och sen försöker jag hålla det vid 4-5
högst. Då kan det blie hursomheelst med packningen.

Behölver kanske inte påpeka att jag äter mycket mer
i Alperna än i fjällen. 8-9 hg, kanske mer,
per dag, jämfört med 650 g.
 
För turer bortåt en vecka så har jag/vi måltidspåsar, just för att kunna välja lite fritt precis som tidigare trådskrivare. Däremot har jag inte t ex all middagsmat i middagspåsen, utan förvarar "reserverna" någon annanstans (oåtkomligt) i ryggsäcken, dvs jag bär inte på alla de där 15 påsarna fruktsoppa i lunchpåsen, utan kanske bara 4. På så sätt kan man ha saker som man gärna vill komma åt ofta (kamera, tröja, regnjacka, choklad...) högre upp i säcken.

Till saken hör att vi ofta blandar våra måltider själva (t ex makaroner + torkad köttfärs + rostad lök + tomatsås) och inte äter färdiga portioner av frystorkat. I så fall kanske man lika gärna kan ha alla påsarna på samma ställe.
 

avslutad210712

Gäst
Har gått över till att packa maten dagsvis, dvs en frukostpåse, en lunchpåse och en middagspåse i en stor påse. Sen lägger jag en sån påse överst i ryggsäcken tillsammans med köket, brödet, kaffet, kakorna, en påse hundmat, kastrullerna, bensinen/gasolen, en påse varma koppen etc. Lite godis i de små sidofickorna längst nere på ryggsäckenför att vara lätt åtkomliga under vandringen. Att det sen ibland blir så att jag öppnar en annan påse därför att jag blir sugen på annan mat är smällar som man får ta.
 
Hur packar ni maten när ni ska ut? Lägger ni allt i en stor packpåse och plockar fram för varje måltid, eller portions-/måltidspackar ni? Jag brukar göra det senare, men det bli ju en attans massa förpackningsmaterial...

Vad använder ni att packa i? Tips som besparar vikt och volym tas tacksamt emot...
I kakburkar. Maten i påsar, packa luftigt så att det går att fylla ut på ett bra sätt. Hmmm, lunch och middag för sig? Har inte funderat på det direkt.
 
I omknutna fryspåsar för varje måltid. Påsarna lägger jag sedan i större plastpåsar som är lätta att packa ner och upp ur ryggsäcken (Systembolagets plastpåsar är perfekta i storlek för en lite längre tur), sorterat per typ av måltid, frukost, lunch mm.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.