Packa böcker och gymkläder i ryggsäck?

Det här är ju knappt friluftsrelaterat, men jag vet inga andra ställen där jag har bättre chans att få vettiga svar.

Jag pluggar på högskola, och behöver därför släpa med mig anteckningsblock, kursböcker, och laptop i min ryggsäck. Förutom skolprylarna släpar jag också ofta runt på gymkläder och handduk.

Under större delen av dagen vill jag kunna komma åt böcker, block och laptop utan att bråka med träningsgrejerna. Block och laptop passar bra precis intill ryggen, och är tunna nog att de kan "glida upp" när man börjar dra i dom. Böckerna vållar mer problem; de hamnar gärna långt ner i ryggsäcken, så att träningsgrejerna kommer ivägen och måste packas ur innan man kan ta upp böckerna. De är också oftast tjocka men inte så breda eller höga, så de fyller inte ryggsäcken på ett bra sätt.

När man sedan sticker och tränar vore det trevligt om träningskläderna var lättåtkomliga och böckerna höll sig ur vägen.

Har ni några vettiga lösningar på problemet? Jag vet redan att pack-problemet skulle bli mindre om jag orkade bära på två separata väskor, eller om jag lämnade träningsgrejerna i nåt lämpligt förvaringsutrymme under dagen; jag är mest intresserad av fiffiga sätt att packa/organisera ryggsäcken.
 
Packing cubes

Såna här är populära utomlands när man packar. Jag använder såna själv när jag reser och lägger extrakläderna i jobbväskan. Då blir kläderna lite som en bok:). För ett tag sedan köpte jag en uppsättning på IKEA, men jag vet inte om de finns kvar där.
 
Det finns säkert många alternativ att välja på. Själv använder jag en ryggsäck från Stadium som har två fack, en för dator/böcker och en lite större för övrigt/annat. Leta efter en Everest CL BP 25L.
 
På tal om maxpedition så lurar jag på Remora Gearslinger :http://www.d-gear.se/se/product/Remora_Gearslinger/2397 eller fat boy:http://www.d-gear.se/se/product/Fatboy_S_Type/1655 för att ha lite allmänt sådär som en man-bag.

Någon som har och kan ge lite input?