Packa böcker och gymkläder i ryggsäck?

Det här är ju knappt friluftsrelaterat, men jag vet inga andra ställen där jag har bättre chans att få vettiga svar.

Jag pluggar på högskola, och behöver därför släpa med mig anteckningsblock, kursböcker, och laptop i min ryggsäck. Förutom skolprylarna släpar jag också ofta runt på gymkläder och handduk.

Under större delen av dagen vill jag kunna komma åt böcker, block och laptop utan att bråka med träningsgrejerna. Block och laptop passar bra precis intill ryggen, och är tunna nog att de kan "glida upp" när man börjar dra i dom. Böckerna vållar mer problem; de hamnar gärna långt ner i ryggsäcken, så att träningsgrejerna kommer ivägen och måste packas ur innan man kan ta upp böckerna. De är också oftast tjocka men inte så breda eller höga, så de fyller inte ryggsäcken på ett bra sätt.

När man sedan sticker och tränar vore det trevligt om träningskläderna var lättåtkomliga och böckerna höll sig ur vägen.

Har ni några vettiga lösningar på problemet? Jag vet redan att pack-problemet skulle bli mindre om jag orkade bära på två separata väskor, eller om jag lämnade träningsgrejerna i nåt lämpligt förvaringsutrymme under dagen; jag är mest intresserad av fiffiga sätt att packa/organisera ryggsäcken.
 
Packing cubes

Såna här är populära utomlands när man packar. Jag använder såna själv när jag reser och lägger extrakläderna i jobbväskan. Då blir kläderna lite som en bok:). För ett tag sedan köpte jag en uppsättning på IKEA, men jag vet inte om de finns kvar där.
 
Det finns säkert många alternativ att välja på. Själv använder jag en ryggsäck från Stadium som har två fack, en för dator/böcker och en lite större för övrigt/annat. Leta efter en Everest CL BP 25L.
 
På tal om maxpedition så lurar jag på Remora Gearslinger :http://www.d-gear.se/se/product/Remora_Gearslinger/2397 eller fat boy:http://www.d-gear.se/se/product/Fatboy_S_Type/1655 för att ha lite allmänt sådär som en man-bag.

Någon som har och kan ge lite input?

Ska också ha en för fiske och dagsturer. Facon ll?

Tror inte du blir beviken på någon av dem, jag har dock valt efter mycket om och men att avstå från gearslingers då bara en axeln blir belastad. Men nu är ju varken Remora eller fatboy så stora men ändå.

Falcon II är underbar, jag har en med massa lullull på... Helt suverän väska, du blir inte besviken på den. Istället för mindre gearslingers köpte jag thermite, älskar den också men kan kännas lite tactical på stan... Är dock mest i skogen och där är den väldigt smidig att ha massa pyssel i.

Ska du köpa småväskor och tillbehör som du ska fästa med molle använder du speed clips. Malice clip och maxpeditions egna är inte lika bra, tycker jag. Kolla på youtube, finns massor med maxpedition reviews där.
 
Drybags finns i olika tjocklekar, de jag brukar mest är relativt tunna, förutom din packning har jag kamera och stativ etc i min ryggsäck, ibland även en plastpåse med thermos och fika.
go tur
 
Känner igen problemet Gustav, har exakt samma själv nämligen! Plastpåsar eller drybags är ingen bra lösning. Bättre, visst men löser fortfarande inte grundproblemet med att böcker glider ner, omslag förstörs när man försöker dra upp dem ur en tight packad ryggsäck mm. Spanat runt men inte hittat något jag tycker är riktigt bra. Har en gammal datarygga med separat datafack + 2 till större fack men den blir så grymt stor pga de tiotusen extra fack och funktioner de slängt in, more is more liksom... Inget jag pallar släpa runt på.

Har börjat skissa och testat för att bygga en egen ryggsäck istället, två olika stora fack, ett för böcker och anteckningsblock och ett större för gymkläderna och skorna. För att göra det enklast möjligt att få upp böcker samt kunna få i dem när ryggan är fullastad så blir det en hårdplastskiva mellan facken för att gymkläderna inte ska kunna trycka in på enstaka ställen mot böckerna. Funderar på att slänga in ett litet fack som är tätt mot de stora facken men med dränering i botten för att kunna köra in kaffetermoskoppen i. Alla mina block har kaffefläckar i varierande storlek efter diverse missöden.
 
Jag lånade ut en kursbok till en bekant som läste en högskolekurs jag läst något år tidigare. Han hade i sin väska en vattenflaska av något slag som läckte, och det mådde inte boken bra av :(

Per
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.