P11 gasoltub till gasolkök

Hej,
Nybörjare och har lite frågor.

Skall campa i sommar på ett och samma ställe i och kör med bil så jag hade tänkt ta med min gasoltub jag normalt har till min gasolgrill.

Jag antar att P11:ans anslutningar är större än till ett normalt gasolkök?
Finns det isåfall någon övergång?
Vad heter den isåfall och vad har ett gasolkök för mått på anslutningen?
Vad har P11:an för mått på anslutningen?
Något annat ja skall tänka på?

Hade tänkt koppla ihop det med med något kök ur Primus ETA serien.

Någon som kan länka till någon vettig lampa man kan ha i förtältet som drivs via gasol?
 
Dessa kök är inte gjorda för att anslutas till ren propan då ren propan, speciellt sommartid har rejält högt tryck - trycket som många önskade att det var i campingasolfalskorna vid -20 C på vintern.

Gasolköken som etapower är inte konstruerade för så höga tryck som en P11 kan ge (27-30 Bar) en het sommardag, de är konstruerade för att tåla den tryck som en campingasolflaska kan ge (max 21-23 Bar då engångsflaskan spricker upp med en fet smäll)

Vintertid när det är kallt och risken för hög temperatur på tuben är mikroskopisk kan ren propan vara motiverat på egen risk även i vanliga campingasolkök och man köper då dyra engångsflaskor med ren propan i (typ Sievert 2206) med rätt anslutningsgänga i järnhandeln.

på sommaren är trycket i dom vanliga köpta campingasolflaskorna så högt att dessa räcker mer än väl. tycker du priset är lite hög - köp på biltema, biltema har fortfarande dom lägsta priserna även om dessa har gått upp _mycket_ i pris dom sista åren.

varför köra med stortub ?? - normalt eldar man inte sååå mycket att den mängden behövs.

Skall du köra med stortub, skaffa då en riktig kök avsedd för propanflasktryck eller via tryckreducerare och gärna två-lågig kök. dvs. primus-Oden om man gå via 30 mBar tryckregulator, Frigg om kan kör direkt på blå 2012-flaska, och Atlas om det skall tas med flasktryck från stora tuber. Är det inomhus så är det Oden med tändsäkring som gäller.

andra gasolkök för husvagn, sommarstuga mm., titta på www.fogas.se

Man kan inte köra ETA-power eller liknande från en 30 mBar tryckreducerare då trycket är för lågt. dom flesta campingasolkök för engångsflaskor vill ha minimum 0.25 Bar, oftast är arbetstrycket för bästa lagom fart runt 0.5 Bar och vill man flåsa på ordentligt - 0.75 - 1.5 Bar.

en propantub vid 25 grader C startar vid 9.5 Bar...

---

Det finns en del gamla trådar att läsa om att återfylla engångstuber - det är förmodligen olagligt och det görs på väldigt egen risk och skall det fyllas med ren propan så gör det bara i tuber för strikt kall vinterbruk där användningstemperaturen är under 0 grader C samt förvaras aldrig varmare än 25 grader C om man måste spara det över sommaren. Vill man använda det vid sommarbruk så får återfyllning _bara_ ske i flaskor Sievert 2206 och 2208 - inget annat. Detta för att ha tillräckligt med säkerhetsmarginaler!!!!

är man minsta osäker på detta - låt bli det helt!!!
 
Tack för ett mycket utförligt svar.
Som novis benades mina frågeställningar upp.

Anledningen till stortub är jag jag redan har en nyfylld P11 och tänkte de vore smidigt om man kunde använda den då jag i sommar skall iväg 2-3 veckor med vänner som kan skifta från 4-8 st.
Inte för att småtuberna är dyra.

Efter att ha letat runt lite så tror jag att denna kan vara något för mig då "köket" kommer att stå på samma plats i tältet hela sommaren.
http://www.kamafritid.se/pdf/10004.pdf

MVH
 
Om du menade den kombinerade grillen med kokplattorna på första sidorna så säger jag nog 'nja...' nej...

om jag tolkar funktionen rätt så är det så är det samma brännare som strålar nedåt och varmluften/avgaserna uppåt används för värmning av gryta - det kommer inte att gå fort i uppvärmningen varken upp eller ned...

när du skall steka kött eller woka så vill du ha så mycket värme som möjligt med lågan liggande mot stekpanne/grytbotten och då är det bättre att skaffa en tvålågig kokhäll - den ena med stor brännare. Köket kommer i praktiken till 90% användas just för uppvärmning och uppkokning av mat och vatten och då är det bra om den fungerar bra för just den typen av användande.

Grillning får man lösa på annan sätt och är man 6-8 stycken så behövs det i regel 2 grillar. Börja med enkla träkolsgrillar om det är tillåtet där du tältar, annars enklast möjliga gasolgrill.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 9
pysen78 Tanklock till Coleman Kök och brännare 0
Gandolforf Kokkärl till vedkök/hobo stove Kök och brännare 17
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Heikkinen Vart köpa kork till bränsleflaskor? Kök och brännare 13
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Polar300 BD's tystbrännarhattar verkar ha gått till gudarna... Kök och brännare 10
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
rikard500 Stekpanna till ett Trangiakök Kök och brännare 9
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
waltruz Vilken brännare och tub till muurikkan vid utflykt? Kök och brännare 1
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
marp68 Eagle Camping Stove Burner till Trianga? Kök och brännare 18
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
Hygea Behövs adapter till primuskök i Kroatien? Kök och brännare 5
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
hensu reservslang till Campsor-9 Kök och brännare 2
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
caar7629 Gaskök till längre ensamvandring Kök och brännare 22
nicko_ Reparera gasslang till Fire Maple FMS-117T Kök och brännare 9
Brune Ljuddämpare till Primus Omnilite Ti? Kök och brännare 4
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6
ordonnansen Vilken stekpanna till Trangia använder du? Kök och brännare 11
pr33d Stekpanna till Trangia 25 Kök och brännare 18
akb123 Triangia spritkök till gas Kök och brännare 8
Armas Hjälp med att köpa multi-brännare till mitt Trangia Kök och brännare 6
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
Trucken Fotogenfunderingar: Jakten på efterföljare till Statoil Blå Kök och brännare 8
vandrafjäll Vilket vindskydd till ETA Pot 3.0 Kök och brännare 6
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Ster Bränsle till Cooleman 533 Kök och brännare 1
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Peter77 Tråden om köksredskap till friluftskök typ trangia & dyl Kök och brännare 52
Nyingen Bensin till köket Kök och brännare 19
FlyerSword Trangia Nova adapter till Polaris? Kök och brännare 10
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
DanielJm Köpa gas till msr windburner vart? Kök och brännare 5
jjonas Hjälp att hitta gasbehållare till gasolbrännare Kök och brännare 14
FalconBayerskt Kastrull till MSR PocketRocket Kök och brännare 10
Brune Optimus fotogenbrännare till Traniga. Vad har jag köpt? Kök och brännare 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.