Outdoor and adventure management Åre eller liknande utbildning?

Funderar på att gå en utbildning inom friluftsliv/vildmarksguide. Kikat på Outdoor and adventure utbildningen i Åre. Någon som vet nåt om den eller kan tipsa om annan utbildning?
 
Något specifikt du vill veta? Jag har en del kompisar som går eller har gått på Campus Åre så jag har en lite inblick och kan fråga dom om det är något särskilt du undrar.
 
Skulle vilja veta lite vad som ingår. Har läst på hemsidan om kurserna som är med. Självklart är det ju mycket ledarskap och guidning. Men får man utöva olika sporter och utvecklas själv? Eller är det mest vandringar och övernattningar i fjällmiljö? Hur mycket skidåkning, klättring (både på kilppa och is?) paddling(även fors?), cykling?
Är väl mest det jag undrar. Har egentligen tusen funderingar men kan inte riktigt sätta fingret på dem nu.
 
Skulle vilja veta lite vad som ingår. Har läst på hemsidan om kurserna som är med. Självklart är det ju mycket ledarskap och guidning. Men får man utöva olika sporter och utvecklas själv? Eller är det mest vandringar och övernattningar i fjällmiljö? Hur mycket skidåkning, klättring (både på kilppa och is?) paddling(även fors?), cykling?
Är väl mest det jag undrar. Har egentligen tusen funderingar men kan inte riktigt sätta fingret på dem nu.

Jag har en känsla av att det är mycket prova på karaktär på många aktiviteter. Lite rafting, lite paddling, lite turande osv. Det beror ju lite på vilket nivå man är på från början. Du ska nog inte räkna med att utvecklas så jättemycket inom något du redan är väldigt aktiv i. Det är ju t ex ingen skidlärarutb. men är det något du är ny på så kan jag tänka mig att man hinner komma förbi det absoluta nybörjarstadiet.
Men jag kan fråga lite mer vid tillfälle.
Med det finns ju goda möjligheter till alla aktiviteterna i Åre (nästan) så är man intresserad så är det nog svårt att inte utvecklas som skidåkare, klättrare etc.
 
Okej, tack för svar!
Det viktigaste är väl iofs att man får göra det. Kul att bara få göra de olika grejerna fastän man kanske gjort det en hel del tidigare. Men ingår alla de sporterna eller är det något som inte alls är med?
Funderar väl mest på om detta är utbildningen jag ska gå eller om det finns någon annan liknande som passar mig bättre. Åre är ju iofs ett härligt ställe att bo på.
 
Utan att på något sätt värdera utbildningen som sådan så har jag mycket svårt att se varför det ska vara en akademisk utbildning som ger högskolepoäng... Missförstå mig rätt - det är en yrkesutbildning där syftet bör vara att utbilda kompetenta guider och inte ge högskolepoäng. Bara det faktum att man ger högskolepoäng på en kurs ställer krav på massa onödig formalia som inte har något att göra med den kompetens som de studerande får.

För att anknyta till frågan - jag tror att utbildningen kan vara intressant, men då det i broschyren står att "utbildningen är under utveckling och kurser liksom ordningsföljden kan komma att ändras" skulle jag ändå ta mig en funderare eller två innan jag hoppade på den... Det är som upplagt för kaos och missnöjda studenter...
 
Utan att på något sätt värdera utbildningen som sådan så har jag mycket svårt att se varför det ska vara en akademisk utbildning som ger högskolepoäng... Missförstå mig rätt - det är en yrkesutbildning där syftet bör vara att utbilda kompetenta guider och inte ge högskolepoäng. Bara det faktum att man ger högskolepoäng på en kurs ställer krav på massa onödig formalia som inte har något att göra med den kompetens som de studerande får.

Word! Men säg inte till nån att jag tycker det.. ;-)
Men det ger "status" att ge högskolepoäng. Det skänker tyngd på något sätt och är ett sätt att skilja ut sig från dom andra utbildningarna som finns på samma tema.

För att anknyta till frågan - jag tror att utbildningen kan vara intressant, men då det i broschyren står att "utbildningen är under utveckling och kurser liksom ordningsföljden kan komma att ändras" skulle jag ändå ta mig en funderare eller två innan jag hoppade på den... Det är som upplagt för kaos och missnöjda studenter...

Jag skulle vilja säga ett nja på den. Utbildningen är ju inte ny i sig. Den har ju funnits några år. Däremot är det nytt att den ligger hos Miun sedan 3 år (tror jag).
Jag vet inte varför det skulle vara upplagt för kaos och missnöjda studenter? De som börjar i nästa omgång är väl i alla fall årgång 4 under universitets paraply så de flesta "barnsjukdomarna" är nog borta. Hur många årgångar innan det blev Miun vet jag faktiskt inte.
 
Utan att på något sätt värdera utbildningen som sådan så har jag mycket svårt att se varför det ska vara en akademisk utbildning som ger högskolepoäng... Missförstå mig rätt - det är en yrkesutbildning där syftet bör vara att utbilda kompetenta guider och inte ge högskolepoäng. Bara det faktum att man ger högskolepoäng på en kurs ställer krav på massa onödig formalia som inte har något att göra med den kompetens som de studerande får.

För att anknyta till frågan - jag tror att utbildningen kan vara intressant, men då det i broschyren står att "utbildningen är under utveckling och kurser liksom ordningsföljden kan komma att ändras" skulle jag ändå ta mig en funderare eller två innan jag hoppade på den... Det är som upplagt för kaos och missnöjda studenter...

Du har helt rätt i din analys. Jag har gått Skarp Åre som är nystartad och av liknande karaktär. Skarp Åre är en bra idé från början men skall inte drivas av ett universitet. Det roliga och kreativa i utbildningen kvävs av det akademiska tramset/flummet.
 
Okej, tack för svar!
Det viktigaste är väl iofs att man får göra det. Kul att bara få göra de olika grejerna fastän man kanske gjort det en hel del tidigare. Men ingår alla de sporterna eller är det något som inte alls är med?
Funderar väl mest på om detta är utbildningen jag ska gå eller om det finns någon annan liknande som passar mig bättre. Åre är ju iofs ett härligt ställe att bo på.

Jag vet inte exakt vilka aktiviteter man får prova på inom utbildningen. Men fokus ligger ju faktiskt på just ledarskap etc och inte så mycket på personlig utveckling inom olika aktiviteter. Det är väl kanske en följd av eller poäng med att det som diskuteras ovan, att det är en akademisk utbildning.
 
Gäller det ledarskap i en utomhusmiljö kan jag varmt rekomendera kurser på Linköpings universitet. Visserligen akademiska till viss del men även mycket praktiska. En plus är att de är på "halvdistans" vilket innebär en träff i månaden ungefär.

Exempel på bra kurser:
Utomhuspedagogik med inriktning mot hälsa och lärande 7,5p
Ledarskap, upplevelseproduktion och utomhuspedagogik med inriktning mot natur- och kulturvägledning 30p
Ledarskap, upplevelseproduktion och utomhuspedagogik med inriktning mot natur- och kulturvägledning 30p
Utomhuspedagogik med inriktning mot ledarskap och mot natur- och kulturvägledning 7,5p
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...