Ørret/Øring.

Denne sommeren begynner nok en jakt på å slå egen ørret rekord på 3,6kg og 63cm.

Hva med dere, er jakten like energisk selv etter drømmefangst?
0_Ørret 3,6kg og 63cm.jpg
 
Själv är jag mer intresserad av att fiska än av att fånga fisk.

Det synes jeg er fint. For egen del er ikke det absolut/bestemt, men avgjøres av tur profilen. På lengre turer, der man inte kan bære med seg all mat, da er fisk viktig næring. Bonusen er jo at fisk er god mat. Derimot, på korte fjellturer eller til skogsvatn, da er fokuset mest på fiske, ikke på fangst. Dog, et unntak kan være hvis jeg har med barn, da er det fint å vise dem hvor mat/fisk kommer fra, hvordan fisk ser ut innvendig mm.
 
Det synes jeg er fint. For egen del er ikke det absolut/bestemt, men avgjøres av tur profilen. På lengre turer, der man inte kan bære med seg all mat, da er fisk viktig næring. Bonusen er jo at fisk er god mat. Derimot, på korte fjellturer eller til skogsvatn, da er fokuset mest på fiske, ikke på fangst. Dog, et unntak kan være hvis jeg har med barn, da er det fint å vise dem hvor mat/fisk kommer fra, hvordan fisk ser ut innvendig mm.
Vi är helt eniga. Min poäng är att jag inte skulle tappa lusten att fiska oavsett hur goda fångster jag gjorde. Det viktiga för mi är att få vara ute med mitt spö och min krok (och min kaffepanna och min pipa).
 
Hva med dere, er jakten like energisk selv etter drømmefangst?

Den unge Herr Lausvik har ibland citerat diverse musikaliska artister och deras låttitlar, för att förklara/belysa/upplysa eller bara sprida några visdomsord.

Här kommer Pegaso med en beskrivning av fisket: The chase is better than the catch
(Play it loud)
 
Senast ändrad:
Med åren har omgivningarna blivit viktigare och viktigare vid fiske, förr var det jakt på först många fiskar sedan efter stora.

Nuförtiden ger en 0.5kg Röding i en vacker fjälltjärn ger mer nog lycka än en 2.5kg Öring i ett sprängstensdike bakom ett Kraftverk.

Fast det är klart...man drömmer om den store ibland när man sitter där vid strandkanten.
 
Med åren har omgivningarna blivit viktigare och viktigare vid fiske, förr var det jakt på först många fiskar sedan efter stora.

Nuförtiden ger en 0.5kg Röding i en vacker fjälltjärn ger mer nog lycka än en 2.5kg Öring i ett sprängstensdike bakom ett Kraftverk.

Fast det är klart...man drömmer om den store ibland när man sitter där vid strandkanten.

Helt enig!
I tillegg så er fisk på under kilo også god matfisk, og spesielt velkomment på mine lange turer der man ikke kan bære med seg all maten.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.