Oraka fluglinor

Är det någon av alla erfarna flugfiskare på forumet som råkat ut för att torrflugelinan inte är rak på vattnet? Jag tycker att detta är ett irriterande problem. Oavsett vad säljarna lovat så blir linan "buktig" på stilla vattenytor. Och det är omöjligt att få den helt rak igen. Om någon har ett tips på en "rak" torrflugelina eller en metod att få en lina något sånär rak igen så är jag mycket tacksam.
Röding
 
Om fluglinan har fått "minne" så är det inget att göra tycker jag. Visst finns det huskurer som går ut på att koka den, sträcka ut den mellan två träd etc men jag förordar att du :

a) reklamerar den ( om den är ny dvs)
b) skaffar en ny, bättre lina.

Telefonsladdssyndromet har iaf för mig inte bara kommit med billiga realinor från fjolåret, utan även med top-of-line linor för oherrans mycket pengar... så mitt råd är, byt lina.
 
Andra kurer är tvätta med tvål och sträcka i ljumet vatten.

De flesta linor får linminne. Man skall inte förvara linan på rullen för då blir det så.

Jag har testat flera grejer för att bli av med det men inget har hjälpt.

Den enda tror jag som hjälper är om man fiskar i älv ett tag så strömmens rörelser sträcker linan.
 
Alla linor har en begränsad livslängd. Man kan korta denna genom att förvara linan hårt upprullad på en småspolig flugrulle hela vintern. Kanske/antagligen är dyra linor bättre, men jag vet inte (då jag bara köper billigt krafs). Häng upp linan över vintern och behandla den med sån där conditioning för linor/linfett.
 
Det är nog ingen större skillnad på det dyra och det billiga krafset då det bara finns ett fåtal faktiska tillverkare av fluglinor. Många företag som använder sig av ett fåtal fabriker = Same shit, different names.

Köp billigt och kör slut på grejorna istället för att harva runt med en massa kurer och hokus pokus.
 
samme83; sa:
Det är nog ingen större skillnad på det dyra och det billiga krafset då det bara finns ett fåtal faktiska tillverkare av fluglinor. Många företag som använder sig av ett fåtal fabriker = Same shit, different names.

Köp billigt och kör slut på grejorna istället för att harva runt med en massa kurer och hokus pokus.

Starkt benägen att hålla med. Det är väl ungefär som med bildrör till tv-apparater...
 
öringen; sa:
samme83; sa:
Det är nog ingen större skillnad på det dyra och det billiga krafset då det bara finns ett fåtal faktiska tillverkare av fluglinor. Många företag som använder sig av ett fåtal fabriker = Same shit, different names.

Köp billigt och kör slut på grejorna istället för att harva runt med en massa kurer och hokus pokus.

Starkt benägen att hålla med. Det är väl ungefär som med bildrör till tv-apparater...

Fast det konstiga är vilken kvalitetsskillnad det är på olika TV-apparater trots att de kan ha bildrör från samma tillverkare. Se på Loewe till exempel som tillverkar TV-apparater av yppersta klass med en bildkvalité som slår det mesta. Bildrören från Philips. Inget ont om Philips men de gör inte TV-apparater med lika bra bild som Loewe, vad jag sett i alla fall.

Vad nu detta har med fluglinor och utsidan att göra kan man ju diskutera... Öringen måste vara utsidanmästare på att inleda urspårningar av trådar. ;)

/A
 
ala; sa:
öringen; sa:
samme83; sa:
Det är nog ingen större skillnad på det dyra och det billiga krafset då det bara finns ett fåtal faktiska tillverkare av fluglinor. Många företag som använder sig av ett fåtal fabriker = Same shit, different names.

Köp billigt och kör slut på grejorna istället för att harva runt med en massa kurer och hokus pokus.

Starkt benägen att hålla med. Det är väl ungefär som med bildrör till tv-apparater...

Fast det konstiga är vilken kvalitetsskillnad det är på olika TV-apparater trots att de kan ha bildrör från samma tillverkare. Se på Loewe till exempel som tillverkar TV-apparater av yppersta klass med en bildkvalité som slår det mesta. Bildrören från Philips. Inget ont om Philips men de gör inte TV-apparater med lika bra bild som Loewe, vad jag sett i alla fall.

Vad nu detta har med fluglinor och utsidan att göra kan man ju diskutera... Öringen måste vara utsidanmästare på att inleda urspårningar av trådar. ;)

/A

Haha jag skulle vilja påstå att det var du som spårade ur denna tråd :)
 
samme83; sa:
Det är nog ingen större skillnad på det dyra och det billiga krafset då det bara finns ett fåtal faktiska tillverkare av fluglinor. Många företag som använder sig av ett fåtal fabriker = Same shit, different names.
Jo, jag resonerade likadant med mina första tre linor. Sedan bytte jag till en dyrare (på rea såklart) som har hållit bättre. Det kan även bero på att jag kastar bättre nu och inte nöter linan lika mycket. Att behandla linan då och då med ett flyt-/glidmedel tycker jag inte direkt försämrar dess egenskaper. Vanlig billig spraysilikon är en budgetvariant.
 
Om tiden och materialen

Silkeslinorna torkade man upphängda innomhus och jag minns inga telefonsladdar med dem. Syntetlinorna har minne och blir förr eller senara alla mer eller mindre telefonsnörelika. En bekannt till mig hänger sina fluglinor i slangtornet mellan turerna och han har snyggt flyt på sina. Kanske ett projekt att bygga lintorn? Borde gå att fixa inuti hög flaggstång?

Go tur


[Ändrat av johankse 2006-07-01 kl 09:53]
 
same shit diffrent name, tyvärr gäller det dom flesta produkter men det finns alltid top off the "line" produkter som tar upplevelesen ett steg längre scientific anglers tycker jag lyfter fisket till en högre nivå, en bra lina kan lyfta ett dåligt spö men sällan tvärtom..

förvara aldrig linan på rullen..
 
Jag förvarar alltid linan på rullen - även på vintern. Detta pga att latmasken krälar i mina ådror. De linor som inte sträcker kastas. Cortland (333, 444, 555)och SA (? nån dyr-lina ?) har jag upplevt som bra snören. De dåliga har ofta hetat Guideline, Vision, loop mm...

Detta är nu inget vetenskapligt test, men min faktum är att min 333 låg på rullen i nästan 10 år innan den kasserades pga krackelering.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fujii Livslängd på fluglinor? Fiske 6
Raskesven Fluglinor färskvara? Fiske 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.