Om cykelolyckan är framme så skall man krocka med en bil

Min son cyklade ihop med en buss för 10 år sedan. Det kunde ha slutat mycket illa, men gick efter omständigheterna bra. Polisrapporten fastslog att det var busschauffören som gjort fel, då han hade väjningsplikt för cyklisten men inte stannade. Ersättningen gick på bussbolagets trafikförsäkring och även om det tog tid att få det klart, så fick han skälig ersättning för kroppsskada, skador på cykel och kläder, inkomstbortfall, sveda och värk och några andra småkostnader. Dessutom fick jag ersättning för resorna till sjukhuset för att besöka honom, då han ännu inte hade fyllt 18.

Har svårt att tro att han skulle ha fått någon ersättning överhuvudtaget om han "bara" hade cyklat omkull.
 
Även om försäkringsskyddet är godare så är det alltid obra att kollidera med ett tyngre ekipage. För det första fysikens lagar, massa vinner alltid.
Cyklister även om de bär hjälm, är mjuka och bilar är hårda. Plåt kan bytas ut, kroppsdelar och funktioner är det sämre med.
Så det bästa måste vara att inte bli inblandad i trafikolyckor. fördelarna är flera, man kommer fram, det gör inte ont och man slipper pappers och konvalecenttider.
go tur
 
Min salig far stog stilla och pratade med en cykelkamrat, hans hoj blev påkörd på motsatta pedalen av en passerande bil. Framhjul och styre fungerade som en katapult och han skickades rakt upp i luften, varvid hjälmen separerade. Landning på huvudet. Sjukhusvistelse, yrsel och lossad näthinna vä öga, sys ihop på ben, arm och huvud. Visst skall man undvika bli påkörd av någon bil.
 
Folksam

har räknat ut att skillnaden i ersättning kan vara 5 miljoner. Detta samtidigt som det skadas fler cyklister än bilister i svensk trafik. Är cyklister vägarnas romer?

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Calexico Varför så svårt att cykla sakta? Landsvägscykling 36
hannulan Ska det vara så här Landsvägscykling 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.