Olycksfallförsäkringar?!

En hel djungel det där!

Vad har ni för olycksfallförsäkringar och vad gäller de inte för? De som jag kollat på gäller inte "extrem" sporter som bl.a klättring. :(
 
Har trygghansa, gäller för klättring men inte isklättring så jag har är medlem i den Österikiska Alpinklubbens Engelska del och har en specialförsäkring därigenom som täcker bland annat is- och alpinklättring. http://www.aacuk.org.uk/ Har som tur är inte behövt använda den än så kan inte kommentera hur den funkar. trygghansa har dock betalat utan att knota för ett par andra skador
 
ihi

Om du säker så ser du att jag tidigar tipsat om international health insurance www.ihi.dk som i alla fall tidigare hade en försäkring med i princip inga undantag - möjligen motordrivna tävlingar. Den täckte typ helikopter i Himalaya, helikopterräddning i alperna mm

Vet inte om den är lika bra längre men då jag hade den (sent 90- och början 2000tal) kostade den ca 1500 SEK/år för hela världen.

Jag lämnar till dig själv läsa villkor -numera bedömmer jag att jag klarar mig på hem-reseförsäkring och ett cart niege för en alp-vecka.

/Patrik
 
Man måste separera på läkevårdskostnader och på olycksfallsförsäkringar.

Olyckfallsförsäkringar är till för att ge ekonomisk lindring om man blir permanent skadad pga en skada. Undantagen brukar där vara motorsport , kampsport och professionellt utövad sport.

Läkevårdskostnader ska genrellt skyddas via hemförsäkringens reseskydd alternativt ett förlängt reseskydd (om man är borta länge)
 
Vad det gäller ihi så tecknade jag den primärt för att den hade generöas regler gällande var i världen den gäller (jag tog alternativet överallt på jorden), den täckte "medicinsk evakuering" t ex helikopter ner från en fin offpistrepa i alperna (som annars kostar startavgift 5000€ och sedan rejält med ytterligare € per minut helikopterna verkligen ska vara i luften - i Sverige är ju helikopterevakuering gratis via skatten men icke i t ex Frankrike) samt vårdkostnaderna.

Om den innefattar "livränta" pga arbetsoförmåga minns jag inte men som sagt - det är bara att läsa och köpa bort så mycket risk man finner ekonomiskt försvarbart.

/Patrik
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.